داخلی سازی ۷۰ درصدی گیربکس نیمه اتوماتیک
معاون تحقیق و توسعه شرکت صنعتی نیرو محرکه از طراحی نسخه نیمه اتوماتیک گیربکس شش دنده (AMT)، با سطح داخلی سازی ۷۰ درصدی در شروع تولید خبر داد.
به گزارش
گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما از وزارت صمت، محمدرضا یوسفی، ضمن تشریح مشخصات فنی و بهبودهای صورت گرفته در طراحی گیربکس شش سرعته، گفت: ۸۵ درصد از قطعات داخلی این گیربکس، جدید بوده و توسط نیروهای نخبه و جوان ایرانی طراحی شده است. گیربکس شش سرعته از نظر طراحی جزء جعبهدندههای روز دنیا محسوب میشود. نوع نیمه اتوماتیک این گیربکس نیز به زودی با سطح داخلی سازی ۷۰ درصد تولید خواهد شد و این میزان تا سال ۱۴۰۱ به ۹۰ درصد خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه واحد تحقیق و توسعه شرکت نیرو محرکه گفت: از فعالیتهای اخیر این واحد، طراحی و توسعه گیربکس شش دنده است که در فاز اول بر روی خودروهایی نظیر رانا پلاس و دنا پلاس توربو و به تدریج بر روی تمامی محصولات ایران خودرو نصب خواهد شد.
معاون تحقیق و توسعه شرکت صنعتی نیرو محرکه افزود: انجام این پروژه به صورت معمول، ۱۸ ماه زمان میبرد، اما با تلاش روز افزون همکاران مان، توانستیم این پروژه را در کمتر از هشت ماه به اتمام رسانده و طراحی، توسعه و صحه گذاری آن را انجام دهیم.
یوسفی با اشاره به محصولات آینده این شرکت در حوزه انتقال نیرو، خاطرنشان کرد: علاوه بر پروژه گیربکس نیمه اتوماتیک (AMT)، در آینده نسخهای از گیربکسهای اتوماتیک که به آن DCT یا دوکلاچه هم میگویند، طراحی و توسعه خواهد یافت. این محصول در سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد.
وی با اشاره به مشخصات فنی گیربکس شش دنده دستی، اظهار کرد: طراحی این محصول به گونهای صورت گرفته است که با کمترین تغییرات و هزینه بر روی خانواده محصولات ایران خودرو امکان نصب دارد. هم چنین این محصول به گونهای طراحی شده است که تعویض دندهها و احساس رانندگی، بهبود قابل توجهی برای راننده به همراه خواهد داشت. این گیربکس ظرفیت نصب بر روی محصولات سایر خودروسازان را نیز دارا است.
معاون تحقیق و توسعه شرکت صنعتی نیرومحرکه بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندهها به خصوص در سرعتهای بالا را از دیگر مزایای این گیربکس دانست و گفت: در این زمینه هفت تا ۹ درصد کاهش مصرف سوخت بسته به نوع خودرو و قوای محرکه و به دنبال آن کاهش آلایندهها را خواهیم داشت.