همه چیز در باره اکتان بوستر و مکملها
در این نوشتار به بررسی مکملهای سوخت و به ویژه اکتان بوسترها میپردازیم.
به گزارش گروه وبگردی
خبرگزاری صدا و سیما، بسیاری از ما بارها نام اکتان بوسترها و مکملها را شنیدهایم، اما احتمالا سوالات زیادی در مورد آنها در ذهن شما وجود دارد که اکنون قصد داریم پاسخ این سوالات را در وب سایت ماشین ۳ بررسی کنیم.
آیا باید از اکتان بوستر استفاده کنیم؟از آنجا که کیفیت بنزین در کشور ما با حد مطلوب فاصله زیادی دارد، لازم است حتی با بنزین سوپر از مکمل اکتان بوستر برای جبران این کیفیت پایین استفاده کنیم.
اما در صورت استفاده از بنزین معمولی و به ویژه در خودروهایی که موتور حساس و یا توربو دارند، استفاده از اکتان بوستر ضروری است.
این در حالی است که بسیاری از مسئولان بر کیفیت بالای بنزین ایران و عدم نیاز به استفاده از مکملها تاکید میکنند، اما دو دلیل کاملا واضح برای رد این نظریه وجود دارد.
یک اینکه حتی طبق ادعای مسئولان اگر بنزین ما اکتان ۸۷ داشته باشد، بسیاری از خودروها از جمله خودروهای مجهز به موتور توربوشارژر، خودروهای پورشه، بنز و ب ام و و حتی رنو تلیسمان، پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C۳ باید و باید از بنزین با اکتان بالاتر از ۹۳ استفاده کنند. بد نیست اشاره کنیم که طبق توصیه ایران خودرو حتی خودرویی، چون دنا پلاس توربو باید از بنزین با اکتان ۹۵ استفاده کنند.
نکته دوم این است که طبق آنچه که در ماههای گذشته برای خودروهای یادشده و حتی بسیاری از خودروهای دیگر رخ داده، این است که در صورت استفاده از بنزین معمولی و با کیفیت پایین، عملکرد موتور خودرو مختل شده و حتی دچار ناک و افت عملکرد میشود. نیازی به گفتن نیست که ادامه این روند، موجب خرابی سنسور اکسیژن و مشکلات اساسیتر هم میشود.
تنها راه جلوگیری از این اتفاقات، استفاده از مکمل و اکتان بوستر است تا کیفیت بنزین شما افزایش پیدا کرده و از آسیبهای احتمالی جلوگیری کنید.
انواع مکمل خودرو
مکملها یا به عبارتی Additiveها انواع مختلفی دارند و اصولا به هر مادهای که به مایعات خودرو اضافه شود، مکمل گفته میشود. مکملها برای بنزین، روغن و سایر مایعات خودرو ساخته شدهاند، اما رایجترین مکمل خودرو، اکتان بوستر (Octane Booster) است.
مکملهای زیادی وجود دارد که هرکدام کاربرد متفاوتی دارند از جمله مکمل تمیز کننده سیستم سوخت، مکمل شوینده سیستم سوخت، مکمل رادیاتور، مکمل روغن موتور، مکمل تمیز کننده کاتالیزور و بسیاری موارد دیگر که در اینجا تمرکز ما بر روی اکتان بوستر و بررسی آن است.
اکتان بنزین به چه معناست؟
عدد اکتان بنزین
عدد اکتان نشانگر میزان کیفیت و نحوه عملکرد بنزین است به طوری که هرچه تراکم موتور خودرو بالاتر باشد، به بنزین با اکتان بالاتری نیاز دارد. موتورهای بنزینی ترکیب سوخت و هوا را متراکم میکنند و پس از تراکم، به مرحله احتراق میرسیم. نسبت سوخت و هوای موجود در سیلندر، با عددی به نام نسبت تراکم شناخته میشود و هرچه این عدد بالاتر باشد، موتور عملکرد بالاتری دارد.
به این ترتیب باید بگوییم هرچه موتور خودرو شما قدرتمندتر و با عملکرد بالاتر باشد، لازم است از بنزین با اکتان بالاتر استفاده نمایید. نتیجه این است که به دلیل تراکم نسبتا بالای خودروهای امروزی، اگر بنزین با اکتان پایین برای موتور استفاده نمایید، موتور خودرو شما دچار ناک میشود که در مقالهای جداگانه به بررسی این پدیده پرداختیم.
یک نکته هم در مورد خودروهای دیزلی وجود دارد آن هم اینکه برای خودروهای دیزلی، عدد سِتان سوخت باید بالاتر بوده و عدد اکتان پایینتر باشد تا به عملکرد ایدهآل موتور برسیم. علت این اتفاق این است که موتورهای دیزلی مخلوط سوخت و هوا را ترکیب نمیکنند. بلکه ابتدا هوا متراکم شده سپس سوخت به هوای داغ متراکم شده تزریق میشود.
اکتان بنزین ایران
عدد اکتان اعلام شده برای بنزین معمولی در ایران ۸۷ و برای بنزین سوپر ۹۵ است و همه مردم میدانند که این اعداد فقط در حد یک شایعه است و هیج سازمانی به طور رسمی عدد مربوط به بنزینهای عرضه شده در سطح کشور را تا کنون اعلام نکرده است.
چیزی که مشخص است اختلاف کیفیت شدید بنزین عرضه شده با کشورهای دیگر حتی کشورهای همسایه خودمان است و اگر تجربه رانندگی با خودروهای مشابه در ایران و کشورهای همسایه را داشته باشید متوجه تفاوت مصرف سوخت و شتاب خودروهای مشابه در ایران و کشور همسایه خواهید شد.
هر زمانی که خبرنگاران در مورد کیفیت بنزین ارائه شده در ایران از مسئولین مربوطه پرسیده اند هر بار مسئولین فقط یک جواب داشته اند و آن هم این بوده که، کیفیت بنزین ما خوب است و مشکلی ندارد.
اکتان بوستر چیست؟
اکتان بوستر همان طور که از نامش پیداست، عدد اکتان بنزین شما را افزایش میدهد. این افزایش عدد اکتان موجب بالا رفتن کیفیت بنزین و رسیدن به زمان مناسب برای احتراق بنزین در سیلندر میشود.
اکتان بوستر یکی از مکملها یا Additiveها و رایجترین آنهاست چراکه مصارف زیادی دارد و میتوان از آن برای هر خودرویی و هر بنزینی استفاده کرد. البته اکتان بوستر موارد مصرف متفاوتی دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
انواع اکتان بوستر
اکتان بوستر معمولا به دو دلیل مورد استفاده قرار میگیرد. یکی برای جبران کیفیت پایین بنزین و دوم برای مصارف مسابقهای.
کاربرد اول آن یعنی جبران کیفیت پایین بنزین واضح است چراکه همان طور که در بالا اشاره کردیم، پایین بودن کیفیت بنزین به معنای عمل کردن نامناسب موتور خودروهای بنزینی و در نتیجه ناک زدن موتور میشود. برای جبران این کیفیت پایین بنزین، میتوان از اکتان بوستر استفاده کرد تا موتور خودرو شما عملکرد ایدهآل خود را حفظ کند.
استفاده از اکتان بوستر برای مصارف مسابقهای هم دلیل مشخصی دارد. موتور خودروهای مسابقهای تراکم بالاتری دارد و نیاز است که از بنزین با اکتان بالاتری برای آنها استفاده شود. به این ترتیب از اکتان بوسترهای قدرتمند برای این خودروها استفاده میشود تا موتور عملکرد مناسب خود را حفظ نماید.
اندازه گیری عدد اکتان بنزین و اکتان بوستر
عدد اکتان بنزین و اکتان بوستر با معیارهای مختلفی سنجیده میشود. مهمترین این معیارها RON، MON و AKI هستند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
RON
RON مخفف عبارت Research Octane Number به معنی عدد اکتان تحقیقاتی است. این عدد با استفاده از بنزین در یک موتور آزمایشی با نسبت تراکم متغیر و مقایسه نتایج با ایزو اکتان و هپتان به دست میآید.
MON
MON یا Motor Octane Number به معنی عدد اکتان موتور است. در حالی که عدد RON در دور موتور ۶۰۰ دور بر دقیقه به دست میآید، برای رسیدن به عدد MON، موتور در دور ۹۰۰ دور در دقیقه کار میکند. برای این روش هم از همان موتور استفاده میشود با این تفاوت که ترکیب هوا و سوخت از قبل به حرارت رسیده، سرعت موتور بالاتر است و زمان بندی احتراق متغیر است.
معمولا عدد MON به دست آمده در حدود ۸ تا ۱۲ واحد در مقایسه با RON پایینتر است، اما ارتباط مستقیمی بین این دو واحد وجود ندارد.
AKI
AKI یا Anti-Knock Index با استفاده از فرمول R+M/۲ به دست میآید و به عبارتی متوسط عدد RON و MON است.
در کشورهای اروپایی، پاکستان، استرالیا، نیوزیلند، و چند کشور دیگر عدد RON بر روی پمپ بنزین درج میشود. آمریکا، کانادا، برزیل و چند کشور دیگر AKI را مد نظر قرار میدهند که گاهی با نام PON هم شناخته میشود.
تفاوت RON، MON و AKI
به دلیل تفاوت ۸ تا ۱۲ واحدی بین RON و MON، عدد AKI هم در آمریکا و کانداد استفاده میشود، حدود ۴ تا ۶ واحد کمتر از واحدی است که برای بنزین مشابه در سایر کشورها مورد استفاده قرار میگیرد.
بهترین برندهای اکتان بوستر در دنیا
بهترین اکتان بوستر بازار
در ایران برندهایی زیادی به عنوان باکیفیتترین اکتانها شناخته میشوند، اما این برندها در دنیا جایگاهی نداشته و برای خودروهای مدرن دنیا توصیه نشدهاند. معتبرترین برندهای اکتان بوستر در دنیا را باید، BOOSTane.LUCAS، TORCO، ROWE و چنین برندهایی بدانیم.
قیمت اکتان در بازارهای جهانی
اکتانهای مرغوب درسراسر دنیا قیمتی بین ۱۵ تا ۳۵ دلار دارند که اگر این اعداد را با اکتان بوسترهای داخل بازارهای ایران مقایسه کنید متوجه خواهید شد که در بهترین حالت ممکن با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی هر اکتان اروپایی و یا آمریکایی در بازار ایران میبایست در خوشبینانهترین حالت قیمتی در حدود ۲۵۰ هزار تومان داشته باشد.
در بازار ایران شما قادر به خرید اکتان بوسترهایی با قیمتهای عجیب ۱۰ تا ۵۰ هزار تومانی هستید که اگر هر کدام از این اکتان بوسترها را به آزمایشگاه برده و مشخصات آن را بررسی کنید در اکثر مواقع متوجه خواهید شد که به جای آنکه در این اکتانها از ادتیوهای مخصوص استفاده شود اکثریت این اکتانها از تینر تشکیل شده اند که نه تنها سودی برای ما ندارند بلکه تمامی قطعات پلاستیکی مسیر سوخت شما را نابود خواهند کرد.
نکته بسیار مهم
در حال حاضر اکتان بوستر با برندهای مختلف و در سراسر کشور و به ویژه در پمپ بنزینها به راحتی یافت میشود. نکته مهم این است که در این بین درصد بالایی از اکتانهای فروخته شده تقلبی و یا بی کیفیت هستند. این اکتانها نه تنها کمکی به خودرو نمیکنند، بلکه در دراز مدت و یا حتی در استفادههای اولیه، آسیبهای جدی به خودرو شما وارد میکنند.
به علاوه اینکه قرصهای افزایش اکتان بنزین مورد تایید هیچ موسسه جهانی نبوده و هیچ کمپانی معتبری به تولید آنها نمیپردازد؛ بنابراین از استفاده از این قرصها هم پرهیز کنید.
دیده شده که بسیاری از کاربران، از تینر در داخل بنزین خود استفاده میکنند که در مقالهای جداگانه به بررسی تاثیرات منفی استفاده از تینر پرداختهایم.
گرانترین و بهترین اکتان بوستر دنیا
برند BOOSTane آمریکا با اعداد عجیبی که به ثبت رسانده بدون شک بهترین و متفاوتترین اکتان بوستر در سراسر دنیا میباشد.
اگر در تصویر دقت کنید این اکتان بوستر قادر است عدد اکتان را به عدد غیر قابل باور ۱۱۶ برساند که محصول آبی رنگ شرکت بوستین فقط برای مصارف مسابقهای است و برای خودروهای سواری رنگ مشکی آن عدد اکتان را به ۱۰۰ میرساند.
بوی اکتان بوستر با کیفیت چگونه است؟
سوالی که برای خیلیها پیش آمده در مورد بوی اکتانهای با کیفیت است. در بازار ایران ۹۰% اکتانهای موجود بوی تینر میدهند که به آنها پایه تینری گفته میشود.
این اکتانهای پایه تینری به هیچ عنوان برای استفاده به شما توصیه نمیشود و اگر اکتان بوستری خریدید و درب آنرا باز کردید و بوی تینر میداد به هیچ عنوان از آن اکتان بوستر استفاده نکنید.
بوی اکتان بوسترهای با کیفیتی که در سراسر دنیا در بازارهای جهانی وجود دارند تقریبا بویی شبیه به بوی حشره کش است و به هیچ عنوان هیچ کدام از برندهای مطرح دنیا بویی شبیه به تینر نمیدهند.
نحوه استفاده از اکتان بوستر به چه صورت است؟
اکتان بوستر یک مایع است که باید محتوی ظرف آن را در داخل باک بنزین خود خالی کنید. هر اکتان بوستر مقدار مشخصی از بنزین را پوشش میدهد که بر روی قوطی و دستورالعمل استفاده از آن ثبت شده است.
در مورد اکتانها باید به این نکته توجه کنید که به دلیل اینکه مشتقات نفتی هستند، در صورت باز ماندن در و باقی ماندن در هوای آزاد، امکان پریدن آنها وجود دارد؛ بنابراین هر قوطی اکتان را برای یک باک کامل استفاده نمایید.
وقت شما خوش
یک سوال، اگرپلمب درب قوطی اوکتان بوستر بصورت فابریک کمی باز شده باشد اثر آن خنثی می شود یا خیر؟
البته همچنان بوی اوکتان را می دهد. لطفا نظرتان را بفرمایید
سیستم احتراق ژاپنی و کره ای نیاز به اکتان ومکمل نداره بقیه موارد که عرض کردم در صورتی استفاده کنند که اکتان غبر تقلبی و کاملا معتبر و دارای استانداردباشد که شخصا مواردی را که از دبی یا کشورهای خلیج فارس خریداری کردم رو بسیار معتبر میدونم
متاسفانه اکتانهای عرضه شده تقلبی است و موتور ماشین رو با مشکل مواجه میکنه که ترکیبات آن نفت سفید و بنزین و تینر رو قاطی میکنند و به اسم اکتان یا مکمل میفروشند
اگر هم تاکید دارید استفاده کنید از نمایندگی های معتبر و فروشگاههای نفت بهران و نفت پارس و ایرانول استفاده بشه و از خود شرکت خریذاری بشه
قیمت یک اکتان خارجی حداقل ۲۰ دلار با ۶۰۰ هزار تومنه و مشخصه اکتان ۱۰۰ و ۲۰۰ تومنی قطعا نقلبی است
اگر هم وسواس داربد انژکتور ماشین سالم وتمیز بشه در هر ۳۰ هزار کیلومتر صافی بنزین رو عوض کنید
متاسفانه اکتانهایی که کارگران پمپ بنزین میفروشند تقلبی و ساختگب است که هیج استانداردی نداره