پخش زنده
امروز: -
دبیر بخش علمی ـ دانشگاهی دهمین جشنواره مد و لباس فجر حوزه کسب و کار و مدیریت کسب و کار مد و پوشاک را از مهمترین چالشهای حوزه آموزش در کشور دانست که نیازمند پژوهش است.
به گزارش خبرنگار گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما، آقای روح الله باقرزاده گفت: برغم اینکه سالها حوزه مد و لباس کشور در بخشهای مختلف دچار سکون بوده، اما معتقدم این سکون در حوزه علمی رخ نداده است.
وی اضافه کرد: فعالیتهای علمی هرگز نه محدود به زمان است و نه محدود به فضای سیاسی جغرافیایی؛ مباحث علمی حتی تحت تأثیر تحریمها هم قرار نمیگیرند چراکه از جنس داشتههای فکری و مغز افزاری جوامع بشری هستند و هیچگاه نمیتوان مغزافزار را برخلاف نرم افزار و سخت افزار محدود کرد.
آقای باقرزاده خاطرنشان کرد: برای کار علمی سکون تعریف نشده است، اما به جهت نمود برون داد فیزیکی تلاشها و فعالیتهای علمی در حوزه مد و لباس نیز تحت تأثیر سکون و سکوت حاکم بر این حوزه طی سالهای گذشته قرار گرفته بود.
وی ادامه داد: همین امروز هم بخش زیادی از پوشاک کشور باید از خارج تأمین شود چراکه ظرفیت تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور نیست و نیاز به واردات داریم. وقتی تولید کننده پوشاک نباشد، طراح پوشاک هم لازم نداریم، به الگوساز پوشاک هم نیاز نداریم به حوزههای زیرساختی مرتبط با پوشاک هم نیاز نداریم پس کار علمی هم در این حوزه کمتر صورت میگیرد.
دبیربخش علمی ـ دانشگاهی دهمین جشنواره مد و لباس فجر درخصوص وظایف این بخش در حوزه مد و لباس کشور، گفت: بخش علمی دانشگاهی در سه بخش تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت مد و لباس، فرایندهای مربوط به توانمندسازی ظرفیت موجود با برگزاری کارگاههای تخصصی برای بالا بردن کیفیت فعالان سنتی حوزه مد و لباس و وارد کردن نتایج پژوهشها و مطالعات خوب به مجموعههای تولیدی فعالیت میکند.
وی افزود: اگر یک طرح شاخص، پایان نامه مشخص یا کار پژوهشی قابل توجه انجام شود ما با استفاده از سیستم آموزشی و علمی دانشگاهی آن را شناسایی و به مخاطبان جامعه هدف معرفی میکنیم.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که حوزه مد و لباس ما در چه حوزههای نیاز به پژوهش علمی دارد؟ گفت: حوزه کسب و کار و مدیریت کسب و کار مد و پوشاک یکی از مهمترین چالشهای حوزه آموزش در کشور است و باید پژوهش در این حوزه اولویت اول پژوهشی و عملی ما باشد و در ادامه الگوسازی و مدل سازی تولید در فرایندهای مد و پوشاک از اولویت دوم برخوردار است.
وی در پاسخ به این سؤال که گفته میشود ایران از غنای فرهنگی در حوزه پوشاک برخوردار است، چه قدر بر روی مفاهیم غنی پوشاک ایران پژوهش شده است؟ گفت: در دنیا دو نوع لاکچری و فشن تولید مد و لباس داریم. در بخش لاکچری که ارزش افزوده آن دهها برابر فشن است از غنای فرهنگی محل تولید و خاستگاه آن محصول برای طراحی و تولید آن استفاده و آن مفاهیم را در پوشاک تقویت میکنند.
دبیربخش علمی ـ دانشگاهی دهمین جشنواره مد و لباس فجر افزود: ایران از لحاظ شباهتهای فرهنگی و تاریخی در این بخش با کشور فرانسه قابل مقایسه است؛ این کشور اکنون بالاتری ارزش افزوده را نسبت به تولید کالاهای لوکس در دنیا به خود اختصاص داده است، اما تاکنون در حوزه پژوهش این حوزه ورود نکرده ایم در حالی که میشود از سابقه طولانی تاریخی ایران استفاده و محصولاتی را بر همین مبنا با ارزش افزوده بالا و به نام و نشان (برند) ایران تولید و به جهان عرضه کرد.