به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای محمد حسین کفراشی در برنامه تلویزیونی درباره نظارت بر فرآیند آموزش دانش آموزان در سال تحصیلی کرونایی گفت: نظارت ما بر فرآیند آموزش و پرورش در گذشته که مدارس فعال بودند راحتتر انجام میشد، اما با توجه به آموزش مجازی کار دشوارتر شد و باید نظارت میکردیم چه تعداد دانشآموز تحت پوشش تحصیلی و چه تعداد معلم در حال فعالیت هستند.
وی افزود: اهدافی را برای نظارت در نظر گرفتیم از جمله بررسی میزان اهتمام مناطق در فرآیند آموزش، درصد پوشش تحصیلی دانشآموزان در مناطق محروم، بررسی وضعیت فعالیت مدیران و معلمان، سنجش میزان رضایتمندی اولیا، رصد میزان احراز و عضویت در شاد، شناسایی وتشویق کارکنان و معلمان خلاق.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: ۳۲ اداره کل و ۱۰۵ هزار مدرسه فرمهای خوداظهاری را تکمیل کردند و از برنامه شاد هم اطلاعاتی دریافت کردیم تا بدانیم چه تعداد دانش آموز تحت پوشش آموزش نیستند و دانش آموزانی که در مناطق محروم تحت پوشش نیستند، شناسایی شدند.
اعزام ۳۷۵ ناظر برای رصد جریان آموزش
آقای کفراشی ادامه داد: ۳۷۵ ناظر به تمام مناطق کشور رفتند تا وضعیت آموزش رصد شود و از ۲۹ اداره کل آموزش و پرورش بازدید شد، از سه شهرستان شمالی به دلیل وضعیتی که داشتند و ممنوعیت ورود بازدیدی انجام نشد.
وی متذکر شد: نظارتها تصادفی بود و استانها دخالتی نداشتند، دو سوم بازدید در مناطق محروم و یک سوم در مناطق برخوردار بود، چون هدف بررسی عدم پوشش تحصیلی بود.
۴۷ درصد دانش آموزان سیستان و بلوچستان در شاد
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به بازدید از ۲۸۷۵ مدرسه در سطح کشور گفت: ۱۱۸۳ مدرسه ابتدایی، ۷۶۲ مدرسه متوسطه اول، ۶۳۳ مدرسه متوسطه دوم و ۲۹۷ هنرستان بازدید شدند، طبق اطلاعات موجود در شبکه شاد تا ۳۰ بهمن، ۸۵ درصد دانش آموزان حضور داشتند که این میزان در سیستان و بلوچستان ۴۷ درصد و در قم و البرز ۹۳ درصد است. در مناطقی که پوشش دانشآموزان در شاد پایین است و مناطق محروم هستند مانند سیستان و بلوچستان، دانش آموزان به شکل حضوری در مدرسه هستند.
نداشتن گوشی مهمترین دلیل نبودن در شاد
آقای کفراشی درباره دلایل نبوداحراز هویت در شاد بیان کرد: از بین مدارس بازدید شده، هزار و ۷۷۷ مدرسه از یک تا سه دانش آموز نبود احراز هویت در شاد داشتند که دلایل آن بدین شرح است: ۶۷ درصد به تعداد هزار و ۱۸۱ نفر نداشتن گوشی و تبلت، ۸ درصد به تعداد ۱۵۴ نفر نبود اینترنت، ۹ درصد به تعداد ۱۷۰ نفر اشکالی فنی شاد، ۱۶ درصد به تعداد ۲۷۳ نفر سایر دلایل مانندگوشی مشترک، قابلیت نداشتن گوشیهای قدیمی؛ در قالب طرح هدایت هر دانش آموز یک تبلت، تلاش میکنیم تبلت در اختیار بگذاریم و بیش از ۲۰۰ هزار تأمین شده است.
وی افزود: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در شاد احراز هویت نشدهاند و از آموزش تلویزیونی استفاده میکنند.
بازدید از ۲۸۷۵ مدرسه و ۳۷۷۴ بازمانده از تحصیل
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت دانش آموزان جامانده از شاد در خودارزیابی استانها عنوان کرد: ۱۰۵ هزار و ۳۳۹ مدرسه در خودارزیابی حضور داشتند و ۱۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۸۲ دانش آموز در این ارزیابی بودند که ۱۲ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۱۹۰ نفر در شاد احراز هویت شدند و ۲ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۸۷۷ نفر یعتی ۱۴ و نیم درصد در شاد احراز هویت نشدند.
آقای کفراشی درباره دانش آموزان جامانده از شاد در مدارس بازدید شده متذکر شد: ۲ هزار و ۸۷۵ مدرسه به تعداد ۶۲۳ هزار و ۵۷۷ دانش آموز بازدید شدند، ۵۶۵ هزار و ۹۶۴ نفر در شاد حضور داشتند و ۵۷ هزار و ۶۳۱ نفر یعنی ۹ درصد در شاد حضور نداشتند.
وی درباره روشهای آموزشی جایگزین برای دانش آموزان جامانده از شاد گفت: ۲۴ درصد آموزش حضوری دریافت میکنند، ۳۹ درصد از خودآموز و ۳۱ درصد از آموزش تلویزیون استفاده میکنند. ۶ و نیم درصد به تعداد ۳ هزار و ۷۷۴ دانش آموز تحت آموزش نبودند؛ که درصد دانش آموز فاقد آموزش به تعداد کل دانش آموزان در مدارس بازدید شده ۶ صدم درصد است.
پسران بیشتر از دختران از تحصیل بازماندند
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره آمار تفکیکی دانش آموزان بازمانده از آموزش عنوان کرد: هزار و ۶۸۵ دانش آموز دوره ابتدایی (هزار و ۱۳ پسر، ۴۹۵ دختر و ۱۷۷ مختلط)، ۹۸۸ دانش آموز متوسطه اول (۶۶۶ پسر، ۳۱۵ دختر و ۷ مختلط)، ۳۸۹ دانش آموز متوسطه دوم (۱۹۸ پسر و ۱۹۱ دختر) و ۷۱۲ دانش آموز هنرستانی (۴۷۰ پسر و ۲۴۲ دختر) از تحصیل بازماندند.
دلایل اصلی ترک تحصیل
وی گفت: دلایل اصلی بازماندن دانش آموزان از آموزش عبارت از تکرار پایه بویژه در کلاس اول، اشتغال به کار دانشآموز در مناطق محروم به ویژه دانش آموزان هنرستانها، ازدواج، تعطیلی خوابگاهها و مهاجرت است.
آقای کفراشی ادامه داد: ۹۳ درصد معلمان در شاد احراز هویت شدند که درصد معلمان احراز هویت شده در شاد در مدارس بازدید شده ۹۷ درصد بود، دلیل نداشتن احراز هویت، مشکل نرم افزاری است از مدارس بازدید شده ۴۸ هزار و ۲۸۱ معلم حضور داشتند که ۴۶ هزار و ۸۰۹ در شاد هستند و هزار و ۴۷۲ نفر در شاد نیستند و دلیل اصلی فعال نبودن معلمان، مرخصی، بیماری و دسترسی نداشتن است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نظرخواهی از خانوادهها و دانشآموزان بیان کرد: ۱۷ هزار و ۱۲ تماس با خانوادهها داشتیم که ۹۴ درصد رضایت مندی داشتند و دسترسی به حداقل آموزشی ۹۹ درصد بود هر چند ممکن است کیفیت مناسب نباشد و ۹۹ و ۷ دهم درصد میزان فعالیت معلمان در فرایند آموزشی است.