گزارش مکتوب: چهارخطه بروجن به شهرکرد در برزخ اجرا یا توقف
جدال دو اداره برای اجرای سه کیلومتر باقی مانده طرح ملی 12 ساله شهرکرد به بروجن حالا در برزخ اجرا یا توقف به قیمت جان انسان ها باقیمانده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، محور شهرکرد - بروجن - لردگان یکی از محورهای ترانزیتی فلات مرکزی به جنوب کشور است؛ در اهمیت این جاده همین بس که بخش عظیمی از ناوگان حمل و نقل سنگین و ترانزیتی کشور از این محور عبور میکنند.
طرح ملی شهرکرد به بروجن در دو قطعه تعریف شده است، قطعه یک از پل کارخانه سیمان تا ورودی سفیددشت به طول ۱۲ کیلومتر که در سال ۹۶ افتتاح شد و قطعه دوم از خروجی سفیدشت تا ابتدای فرادنبه به طول ۱۱ کیلومتر است.
در این گزارش به قطعه دوم طرح ملی چهار خطه شهرکرد به بروجن پرداخته شده است.
خطوط لوله گاز مانع افتتاح قطعه دوم شهرکرد به بروجنزنده اند، خدا را شکر، کشته نداشت؛ این کلمات برایم آشناست؛ هر روز مسیر ۵۰ کیلومتری محور شهرکرد به بروجن را طی میکنم؛ پنج کیلومتری که به دلیل دو خطه بودن، کیفیت نامناسب سطح جاده و ناآشنایی مسافران و گردشگران شاید کمتر هفتهای باشد که صحنهای دلخراش از واژگونی و یا برخورد خودروها در آن اتفاق نیفتد.
علی رحمانی اهل فرادنبه است با محاسنی سفید حدود ۵۰ سال بیش دارد قرار نیست اینجا کاری انجام شود معلوم نیست پیمانکار اینجا چیکار میکند هر بار بهانه پشت بهانه.
مهرداد کرمی میگوید: بیش از نیم قرن اینجا به فعالیت کشاورزی مشغولم، اینجا کشاورزان اطراف جاده هم که توافق کردند و پول گرفتند و اراضی را تحویل دادند، مشکل چیه که این قسمت کار نمیشه؟
داستان از این قرار است؛ تملک اراضی کشاورزان و نبود اعتبار برای پرداخت به کشاورزان دلیل افتتاح نشدن و بیش از یک دهه زمان برای افتتاح طرح تا سال گذشته بود، اما امسال با پرداخت پول کشاورزان در مرداد ماه به گفته نماینده شرکت ساخت و توسعه خط انتقال گاز (لوله گاز) در این قطعه دلیل افتتاح نشدن طرح طبق وعده مسئولان در هفته دولت است.
آقای میرفرغی نماینده طرح شرکت ساخت و توسعه در استان میگوید: با پرداخت ۳۰ میلیار ریال بدهی کشاورزان ساخت ۲۳ پل آبرو و زیرسازی تکمیل شد که از ۸ کیلومتر و ۵۰۰ متری سفیدشت به فرادنبه به محدوده گاز برخوردیم که شرکت گاز منطقه برای ادامه روند کار از ما ساخت پل (درصورت ایجاد مشکل در زیر پل اقدام به تعمیر لوله گاز کنند) و تعهد حقوقی و همچنین تعهد حقوقی از اداره راهداری و حمل و نقل جادهای استان را خواست و این درحالی است که ما فقط متولی شرکت ساخت هستیم و طرح را تحویل اداره راهداری و حمل و نقل جادهای استان میدهیم.
وی ادامه داد: راهداری هم میگوید ما تعهد نمیدهیم چرا که در سال ۸۵ مسئولان شرکت گاز به راه و ترابری قدیم تعهد داده بودند هنگام احداث جاده در این مسیر، اداره راهداری و حمل و نقل جادهای با مشکل مواجه نشود، چرا که از ابتدا این مسیر برای جاده مشخص شده بود.
میر فروغی از ارسال نامه مکتوب به آقای گلستانه مدیر منطقه دو عملیات انتقال گاز کشور و همچنین رونوشت نامه به دادگستری و دادستانی شهرکرد خبر داد و گفت: قرار شده تا مشخص شدن تکلیف کار کنیم و هم اکنون چهار کیلومتر از این مسیر آسفالت شده و سه کیلومتر و ۷۰۰ متر باقی مانده است.
در تماس تلفنی مجتبی گلستانه مدیر منطقه دو عملیات انتقال گاز کشور برایمان اینطور گفت: این یک تعهد عرف بین سازمانی است، مرزها باید مشخص شود و ما مقدم بر آنها بودیم لوله در دسترس ما بوده و الان قرار است که بر روی جسم لوله جاده احداث شود و برای هرگونه توسعهای ضوابط باید طی شود، این موافقت برای آینده است که در صورت نیاز به تقویت گاز فشار قوی، نشت و نصب بتوانیم جاده را بشکافیم.
وی در خصوص تعهد انجام شده با اداره راه و ترابری سابق هم گفت: مسئله توسعه جاده نبوده است و تنها بحث بازسازی مطرح بوده است و در صورت وجود تعهد نامه توسعه، اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری تعهد نامه را به ما نشان دهد.
برای پیگیری موضوع به سراغ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان چهارمحال و بختیاری رفتم، آقای روشن گفت: طرح با شرکت ساخت و توسعه است که در پایان باید کار را آماده شده و دقیق و مرتب به راهداری تحویل دهد و در این مسئله بحث تقدم و تأخر مطرح است، تعهد آنها از ما به معنای تعهد شخصی است که در صورت بروز مشکل برای خط انتقال گاز من باید پاسخگو باشم و در مکاتبهای که با سازمان راهداری کشور داشتیم مطرح کرد که این اولین بار در کشور است که چنین مسئلهای مطرح میشود و موارد مشابه این در کشور بسیار وجود داشته که از جمله میتوان به محدوده دوراهان در محور بروجن به لردگان اشاره کرد که با ایجاد تمهیدات لازم کار انجام شد.
فرماندار بروجن؛ پای کار در صورت بروز هر مشکل
مسعود ملکی، فرماندار شهرستان بروجن هم که همیشه پای کار است، میگوید: محدوده فرادنیه به سفیدشت ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر است که هنوز ورودی و خروجی سفیدشت، پلهای مسیر، آسفال و ورودی فرادنبه کار نشده است و شرکت این مراحل را طی کند تا مسئله لوله گاز انجام شود، شرکت گاز منطقهای قول همکاری داده است و در صورت وجود این مشکل جلسه هماهنگی با شرکت منطقهای گاز برگزار خواهد شد.
اما نماینده طرح شرکت ساخت و توسعه از توقف اجرا طرح خبر میدهد و میگوید: هم اکنون به دلیل همسطح سازی جاده با اراضی کشاورزی و پرداخت پول به مالکان زمینهای ورودی شهر سفیدشت، نیاز به نقدینگی داریم.
این درحالیست که فرماندار شهرستان بروجن میگوید: ما در جلسات مختلف صراحتاً اعلام کردیم در صورت بروز هر گونه مشکل پای کار هستیم و حل میکنیم تا مرداد ماه که مطالبات کشاورزان پرداخت شد وجود مشکلات را برای کار نکردن شرکت ساخت و توسعه قبول داریم، اما پس از این زمان شرکت ساخت و توسعه بداند که مردم منتظرند و بهانه را کنار بگذارند.
مردم منتظرند، شرکت ساخت و توسعه سریعتر کار کند
مسعود ملکی به انتظار ویژه از شرکت ساخت کشور اشاره کرد و گفت: از نماینده ساخت در استان انتظار داریم که هر چه سریعتر کارها انجام شود.
البته میرفرغی نماینده شرکت ساخت و توسعه در استان به ما گفت: درصورت موافقت و با توجه به اینکه مشکل گاز در شرف انجام است، قیر پاشی ظرف یک هفته در این قطعه انجام خواهد شد که با آسفالت ریزی روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر درصورت مساعدت بودن آب و هوا، تا پایان امسال طرح بهره برداری خواهد شد.
برای تکمیل و راه انداز طرح ملی چهار خطه شهرکرد - بروجن به لردگان ۱۰۹ میلیارد تومان برای این طرح برآورد شد که از این مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافت، ۵۰ درصد از این مبلغ به صورت نقدینگی و ۵۰ درصد در قالب استناد خزانه برای سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بود.
سرهنگ نوربخش رئیس پلس راه استان میگوید: محور لردگان به ایذه پرخطرترین جاده و شهرکرد به بروجن دومین محور پر خطر در چهارمحال و بختیاری است، اما بار ترانزیتی بالای این مسیر به میزان بیش از ۳۰ هزار تردد در شبانهروز منجر به وقوع حوادث ناگوار و تصادفات بیشماری شده و چهارخطه کردن این محور را به یک ضرورت اجتنابناپذیر تبدیل کرده است.
به منظور کاهش بار ترافیکی و تصادفات در این مسیر سال ۱۳۸۷ بود که اجرای طرح ملی چهار خطه شهرکرد - بروجن به لردگان آغاز شد.
شاید دیگر وقت آن رسیده که با اتکاء به پیام رهبرمان تنها به دنبال عمل باشیم.
خبرنگار: زرین علایی