گزارش مکتوب/درسال جهش تولید
تکیه بر توان داخلی در شرایط تحریم
با تکیه بر توان ایرانی، بعداز ۱۵ سال کارخانه ایی متروکه در استان اصفهان، بهسازی و ۲۲۰ نفرشاغل شدند.
به گزارش
خبرگزاری صداو سیما،مرکز اصفهان؛ ماه هاست با جلوگیری از واردات لوازم خانگی به کشور، فضا برای توانمندی تولیدکنندگان داخلی فراهم شده است.
امروز تولیدکنندگان این محصول و سرمایه گذاران این بخش به بازار خوش بین بوده و سرمایه گذاریهای را برای ساخت داخل و توسعه تولید انجام داده اند.
در این گزارش یکی از این مصداقها بررسی میشود.
تبدیل تهدیدهای تحریم به فرصتدر سالی که با شیوع کرونا و تداوم آن، در. کنار تحریمها بسیاری از کسب و کارها دچار چالش شده اند، اوضاع در شهرک صنعتی مورچه خورت استان اصفهان مهد تولید لوازم خانگی در کشورجور دیگری است.
شرکت "مهیامان" اولین کننده بخاری از زیرمجموعههای شرکت "مهیاگاز" مستقر در این شهرک صنعتی به علت مشکلات اقتصادی و تحریمها ۱۵ سال پیش تعطیل شد و کارگرانش بیکار شدند.
اما مسئولان گروه صنعتی انتخاب الکترونیک- بزرگترین مجتمع تولیدکننده لوازم خانگی کشور - در مرحله دوم توسعه کارخانه تولیدی قطعات فلزی خود، حدود پنج ماه پیش به این کارخانه متروکه ۳۰ هزار مترمربعی رونق دوباره بخشیدند و فرصتهای شغلی ایجاد کردند.
برای تهیه گزارش از این کارخانه احیاء شده راهی شهرک صنعتی مورچه خورت در ۵۵ کیلومتری مرکز اصفهان شدم، به نزدیکی کارخانه که رسیدم، صدای دستگاهها همنوابا صدای رونق تولید از چند متری به گوش میرسید.
صداها گوش خراش نبودند، طنین حرکت بود و جهش تولید، حرکت به سمت آینده، چرا که اینجا فعالیتها بعد از سالها تعطیلی و خاک خوردن دستگاهها، دوباره آغاز شده و مصداق واقعی جهش تولید، کاملا ملموس است.
در اینجا تلاشگران اقتصادی برای تحقق جهش تولید از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و حتی با وجود تحریمها و شیوع کرونا به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود نیز بیش از پیش توجه کرده اند.
فیلم قبلی که از کارخانه متروکه اینجا دیده بودم با امروز آن، زمین تا آسمان فرق داشت، دیگر خبری از لانه پرندگان در گوشه گوشه کارخانه و آشغالهای کف زمین نبود، دستگاهها روشن بودند و کارگران که چند ماهی بود کارشان را آغاز کرده بودند پرانرژی مشغول کار.
تا آمدن مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، به سراغ کارگران رفتم با وجود سختی کار، همه ماسک زده در حال تلاش و امرار معاش بودند.
عده ایی درحال قطعه بندی، تعدادی در حال بررسی دستگاهها و روغن کاری، برخی بسته وبندی وحمل، درهرحال همه مشغول کار و کسب رزق حلال.
علی آقا جوان ۲۵ ساله که در حال جداکردن قطعههای کوچک و بزرگ از درون جعبه هاست، خوشحال از اینکه بعد از سالها جست و جوی کار، مشغول فعالیت است میگوید: تحریمها راهی برای حمایت از کالاهای ایرانی است.
آقای مرادی هم با موی سپید و دستانی زمخت، اما لبخند به لب میگوید: دخترم ما ایرانی ایم و باید حمایت کنیم تا کشورمان آباد شود. لوازم خانگی ایرانی با کیفیت است خودم سالهاست استفاده میکنم.
آقا مجید ۴۰ ساله در تکمیل صحبت دوستش اضافه میکند:خودم دارم میبینم انصافا کیفیتها عالی است و خودم و بیشتر آشنایانم استفاده کننده همین محصولات خانگی هستیم.
آقا غلام ۳۰ ساله که درحال جابه جایی در ماشینهای لباسشویی از روی دستگاه است میگوید: هر وقت گذرم به بازار میافتد و کم و بیش جنسهای خارجی قاچاق را میبینم استرس میگیرم که نکند دوباره رونق از لوازم خانگی ایرانی برود.
مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک از ورودی کارخانه با گپ و گفت با کارگران به جمع مان اضافه شد و با رویی گشاده همانطور که در کارخانه قدم میزد شروع به صحبت کرد و ابتدا از فضای متروکه و سانتیمتر هاخاکی که روی دستگاهها و زمین کارخانه نشسته بود گفت.
به گفته محمدحسین فهیمی با سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیارد ریالی اینجا احیاء شده و با تلاش ۲۲۰ نفر در سه شیفت کاری، ماهانه ۱۵۰ هزارقطعه مورد نیاز لوازم خانگی در اینجا تولید میشود.
از قطعات درشت مثل پوشش بیرونی یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی تا قطعههای ریزداخلی لوازم خانگی.
صفر تا صد تولید لوازم خانگی=ایجاد صدها فرصت شغلی
باوجود تولید قطعات راهبردی محصولات لوازم خانگی در بیش از ۱۲ کارخانه انتخاب الکترونیک، در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مجموعه صنعتی و کارگاه تولید قطعه در کشور نیز به صورت اختصاصی با این گروه در زمینه تولید همکاری دارند.
این همکاری فرصت اشتغال قابل توجهی را برای سرمایههای انسانی ایران در بستر بنگاههای خرد و کلان اقتصادی مرتبط با صنعت لوازم خانگی فراهم کرده است.
مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، تبدیل مشکلات اقتصادی تحریمها به فرصت را در رونق دوباره اینجا تأثیر گذار میداند و اضافه میکند: شاید با خروج شرکتهای آمریکایی، اروپایی و کرهای از کشور در چند ماه ابتدایی شوک و خلأیی در بازار لوازم خانگی ایجاد شد، اما امروزه با افتخار میتوان گفت همه نشانهای داخلی جای آنها را پرکرده اند.
درواقع یکی از مهمترین اهداف گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، توسعه تولید لوازم خانگی با ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی پایدار در کشور بوده و این گروه از ابتدای فعالیت خود در صنعت لوازم خانگی ثابت کرده که ارزش قابل توجهی برای سرمایه انسانی قائل است.
از بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی کشور چه خبر؟گروه صنعتی انتخاب الکترونیک بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی در ایران است که صدها سرمایه انسانی جوان، متخصص و پیشگام در تولید محصولات لوازم خانگی با مصرف انرژی کمتر و استفاده از انرژیهای نوین را به خود جذب کرده و بستر اشتغال مستقیم بیش از هفت هزارو ۲۰۰ هزار و غیرمستقیم ۴۰ هزار نفر در نظام اقتصادی کشور را فراهم کرده است.
این مجموعه کارخانه های یک میلیون مترمربعی با در اختیار داشتن کاملترین و فراگیرترین محصولات در سبد مصرفی خانوار به عنوان بزرگترین و مطرحترین تولید کننده لوازم خانگی ملی مطرح (عرضهکننده محصولات برند ملی اسنوا و بُست و برندهای بینالمللی دوو الکترونیک و تکنوگاز) مطرح شناخته میشود.
فهیمی در کل اتفاقهایی که برای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در یک سال و نیم گذشته با شروع تحریمها و شوک ناگهانی به صنعت افتاد را برای بسیاری از همکارانش را باورپذیر نمی داند و میگوید: استفاده از فرصتها باعث بروزرسانی ظرفیتها و پتانسیل صنعت لوازم خانگی بویژه افزایش فرصت شغلی (از ۲۴۰۰ حدود دوسال پیش به ۷۲۰۰ امسال) در این کارخانه شده است.
ارزش ریالی کارخانه در سال مالی گذشته با توجه به تغییر ارزش دلار، ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و پیش بینی رشد ۲ تا ۳ برابری در سال آینده است.
وی در پاسخ سوالم مبنی بر سهم بازار کشور از لوازم خانگی محصولات گروه
صنعتی انتخاب الکترونیک قبل (سال ۱۳۹۷) و بعد از تحریمها (سال ۱۳۹۹) تصریح میکند: سهم اشباع بازار از ۱۵ به ۵۰ درصد رسیده و برای سالهای آینده برای ۶۷ درصد هدف گذاری شده است.
این مجموعه در راستای مهار تأثیر قیمت ارز بر بهای تمام شده کالای تولید شده، از دانش مهندسی ارزش و بومی سازی مواد اولیه و قطعات بهره برده و محصولات با کیفیت متنوع و زیبا به بازار عرضه کردهاست.
در واقع محصولات با دوام، ساده و با کیفیت با قیمت تمام شده متناسب با توانایی اقشار آسیب پذیر تولید و توزیع میشود.
مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با بیان اینکه پارسال یک میلیون و ۵۰ هزار انواع لوازم خانگی شامل یخچال، فریزر، ساید بای ساید، اجاق گاز، تلویزیون و لباسشویی در این مجموعه تولید شده است پیش بینی کرد این آمار تا پایان سال به سه و نیم میلیون دستگاه برسد.
محصولاتی که در این مجموعه ارائه میشود قابل رقابت با برندهای جهانی است و قول میدهیم لوازم خانگی به وفور و با کیفیت در سختترین شرایط هم برای مردم قابل ارائه باشد.
لوازم خانگی، بومی سازی را پشت سرگذاشتبررسیها نشان میدهد در بخش بومی سازی قطعات و تجهیزات لوازم خانگی اقدامات موثری انجام شده است.
برای آشنایی با اوضاع صنایع کوچک زیرمجموعه تولید لوازم خانگی با چند مسئول کشوری گفت و گوی تلفنی برقرار کردم.
به گفته رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی کشور، در حال حاضر توانایی ساخت همه قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی در داخل کشور وجود دارد و اگر دولت حمایتهای لازم را انجام دهد به هیچ وجه نیاز به واردات نداریم و حتی مواد اولیه را نیز میتوانیم در داخل تولید کنیم.
محمدرضا دیانی اضافه میکند: بسیاری از تولیدکنندگان هم اکنون در حال تولید لوازم خانگی با کیفیت بالا در شأن مردم ایران و قابل رقابت با برندهای خارجی هستند و از مردم میخواهیم به این باور دستیابند که کالای با کیفیت ایرانی میتواند جایگزین تجملگرایی و مصرفگرایی شود.
وی اضافه میکند: در مقابل رونق و رشد تولید لوازم خانگی، کاهش واردات مواد اولیه و قطعات هم به ثبت رسیده است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران هم از تشکیل بخش سازمان یافته قطعه سازی در انجمن خبر میدهد و میگوید: در این بخش، قطعاتی که نیازمند داخلی سازی هستند به اشتراک گذاشته میشود.
عباس هاشمی به برگزاری میزهای جدید ارتقاء داخلی سازی محصولات لوازم
خانگی هم اشاره و اضافه میکند: امروزه در قطعات و تجهیزاتی همچون کندانسور، اواپراتور، بردهای الکترونیکی، انواع موتورها، ورق، شیشه، شیرآلات و ترموستات مورد استفاده لوازم خانگی بومی سازی شده است.
وی از استقبال صنعتگران برای داخلی سازی همه قطعات مورد نیازم این لوازم اظهار خوشحالی میکند و ادامه میدهد با حمایت بیشتر دولت، میزان داخلی سازی مواد اولیه و قطعات لوازم خانگی افزایش مییابد.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی کوچک کشور هم مدعی است: تولیدکنندگان لوازم خانگی ترجیح میدهند قطعات مورد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کند تا درگیر پروسه تخصیص ارز و مسائل گمرکی نشود.
محمدرضا درافشار، اما یک انتقاد هم در این زمینه دارد و اضافه میکند: تعدادی از قطعات داخلی کیفیت لازم را ندارند و متأسفانه سازمان استاندارد هم استانداردی را برای قطعات کوچک و بزرگ در محصولات لوازم خانگی تعریف نکرده و تولیدکنندگان مردد به استفاده از آنها هستند.
وی تصریح میکند: استفاده از قطعات بی کیفیت، حتی عمر کالا راهم کاهش
میدهد.
ارتقاء کیفیت لوازم خانگی ایرانی با داخلی سازی
صنعت راهبردی لوازم خانگی در سالهای اخیر در مسیر پیشرفت خود با افزایش عمق داخلی سازی با استفاده از دانش و فناوری بومی توانسته است در زمینه قطع وابستگی و خودکفایی در این عرصه گامهای اساسی بردارد
سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی هم معتقد است، فعالان عرصه صنعت لوازم خانگی موفق شده اند با بومی سازی کیفیت محصولات ایرانی را ارتقاء دهند.
حمیدرضا غزنوی میگوید:هم اکنون متوسط داخلی سازی در کشور و در محصولات اجاق گاز بیش از ۹۵ درصد، لباسشویی ۸۰ تا ۸۵ درصد، یخچال، فریزر و ساید باید ساید بیش از ۷۵ درصد است.
وی با اشاره به اینکه، تولید کنندگان ایرانی، امروزه در صنعت لوازم خانگی صاحب سبک و دانش فنی هستند اضافه میکند: هر چند میزان بومی سازی در شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی در کشور متفاوت است، اما عزم همه سازندگان رسیدن به خودکفایی کامل است.
رونق دوباره با تکیه بر توان ایرانی در شرایط تحریم
تأمین اشتغال بویژه برای جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی، همواره یکی از دغدغههای جامعه و سیاست گذاران اقتصادی کشور بوده است و بر اساس آخرین آمار ارائه شده بیش از ۹۶ درصد از صنایع کشور، کوچک یا متوسط هستند و بیش از ۶۵ درصد از اشتغال بخش صنعت را تشکیل میدهند.
در این میان یکی از این صنایعی که بعد از اعمال تحریمهای ظالمانه آمریکا، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، بخش لوازم خانگی بود.
طبق اظهار صاحب نظران وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت لوازم خانگی این روزها تجربه موفقی از کم اثر کردن تحریم را داشته؛ به طوری که تولید تا حدود ۵۰ درصد و داخلی سازی تا ۹۰ درصد افزایش و مصارف ارزی تا سه میلیارد دلار کاهش یافته است و مهمتر از همه ۶۰ درصد بازار را از خارجیها پس گرفته ایم.
درواقع پیش از آغاز داخلی سازیها (دوسال قبل) در لوازم خانگی بزرگ میزان واردات یک و نیم میلیارد دلار و در حوزه لوازم خانگی کوچک میزان واردات ۴۰۰ میلیون دلار بود.
طبق آمارها، میانگین مصرف سالانه لوازم خانگی در کشور حدود چهار و نیم میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی و هم اکنون ۶۰ درصد بازار از نوع داخلی اشباع شده است.
برای تأمین این نیاز، امروزه شرکتهای ایرانی با همه قدرت در راستای سیاست کشور در حرکت اند تا خلأهای بازار لوازم خانگی را پوشش دهند.
هم اکنون صنعت لوازم خانگی در کشور مرحله بومی سازی را رد کرده و تولیدکنندگان این محصول، صاحب سبک و فناوری شده اند و مدعی هستیم که به یکی از سازندگان سبد کامل انواع لوازم خانگی در جهان تبدیل شده آیم.
برای گسترش فعالیت در بخش لوازم خانگی و تشویق بیشتر مردم به خرید کالای ایرانی باید کیفی سازی بیش از پیش صورت گیرد و برای این منظور باید همانطور که محصول نهایی تولیدکنندگان لوازم خانگی ملزم به رعایت استانداردها هستند، قطعات جانبی و اصلی این لوازم هم ملزم به رعایت استاندارد اجباری شوند.
درحال حاضربیشتر تولید کنندگان لوازم خانگی در کشور برای ارتقاء بومی سازی و داخلی سازی محصولات خود در حال استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان هستند و بدون شک توسعه این صنعت مدیون توانمندیهای پژوهشگران این شرکت هاست.
اگر در صنایع مختلف از جمله لوازم خانگی، بومی سازی همراه با کیفیت سازی شانه به شانه هم قدم بردارند، بدون شک کیفیت لوازم خانگی ایرانی برای همه ایرانیها به یقین تبدیل میشود و دیگر جایی برای قاچاق و خرید نشانهای تجاری باقی نمیماند.
از طرفی خرید کالای داخلی موجب افزایش اشتغال، حفظ ارز کشور، قدرت سرمایه ملی، رشد تحقیقاتی کشور، افزایش تولید و کاهش تورم میشود.
همه اینها همانند یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند، در مجموع اگر هموطنان مان کالای ایرانی خریداری کنند رکود اقتصادی و بیکاری برطرف میشود.
همچنین باید از فروش کالای قاچاق که اکنون از مغازهها جمع و پنهانی از طریق شبکههای اجتماعی در حال فروش است جلوگیری شود.
فعالیت افراد در فضای مجازی برای فروش لوازم خانگی ممنوع نیست، اما باید ساماندهی و از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و پلیس فتا، جلوی فروش کالای قاچاق گرفته شود.
نویسنده:سیده پروین امامی