اهدا نشان طلایی اتحادیه اروپا (اسکو) به علی دارابی
در همایش استانداردهای جهانی روابط عمومی، نخستین نشان طلایی اتحادیه اروپا (اسکو) به آقای علی دارابی به پاس سالها خدمت موفق و اثرگذار درحوزه روابط عمومی و ارتباطات اهدا شد.
به گزارش خبرنگار حوزه رادیوتلویزیون گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما، نخستین همایش استانداردهای جهانی روابط عمومی/ اسکو (Esco) روز سه شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، با حضور اندیشمندان و فعالان در حوزه ارتباطات و روابط عمومی و اصحاب رسانه، با شعار «در افق جهانی، روی پای خود بایستیم» در فرهنگسرای نیاوران برگزارشد.
آقای دارابی استاد دانشگاه، در این همایش در سخنانی، با اشاره به ضرورت آشنایی فعالان روابط عمومی با استانداردهای بینالمللی این حرفه، استانداردسازی فعالیتها در حوزه روابط عمومی را از راههای دستیابی به موفقیت دانست و با تاکید بر تدوین راهکارهای سنجش و ارزیابی علمی دستاندرکاران این حوزه مطابق با استانداردهای جهانی گفت: اعتلای جایگاه روابط عمومی در کشور، در گرو شناخت شاخصها، فراهم کردن زمینههای حرفهای شدن، و تقویت باورهای شایستهسالاری است.
این استاد حوزه ارتباطات، با اشاره به سوابق بلندمدت فعالیت خود در حوزه روابط عمومی، ارتباطات، و رسانه ملی، روابط عمومی را یک دانش تخصصی میانرشتهای و پیشرفته، و اعتبار و سرمایه اجتماعی خواند و افزود: توجه به روابط عمومی، موجب ایجاد رقابت سالم و سازنده، افزایش بهرهوری و انگیزش، و بروز خلاقیت و نوآوری در نظام پیشنهادها میشود که در نهایت، به تحقق شایستهسالاری منجر خواهدشد.
معاون رئیس سازمان صداوسیما، نبود نگاه جامع به روابط عمومی و نقش موثر آن در نظام اداری و مناسبات سازمانی، ضعف نهادهای غیردولتی، کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآمد، حاکمیت بلامنازع مدیران ناآشنا به حوزههای علوم انسانی، علوم اجتماعی و ارتباطات بر نظام اداری، و نگاه ابزاری و ماشینی بر مناسبات انسانی را از چالشهای حوزه ارتباطات و روابط عمومیها برشمرد و ادامه داد: ارزیابی وضعیت روابط عمومیهای سازمانها، نهادها، وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای مختلف نشان میدهد که این سازمانها فاقد قواعد، نظامنامه و شیوهنامههای حرفهای برای روابط عمومیهای خود در ابعاد مختلف از جمله تعیین مدیران متخصص، شرح وظایف حرفهای و اجرای فعالیتهای علمی و استاندارد هستند.
آقای دارابی، تحقیق، تجزیه و تحلیل، سیاستگذاری، برنامهریزی، توجه به بازخورد از مخاطبان و مشتریان، شناخت رسانه، جریانسازی، اطلاعرسانی، استفاده از پلتفرمهای رسانهای و همگرایی را از ویژگیهای یک روابط عمومی مطلوب و فراگیر برشمرد و خواستار نهادینهسازی سنجههای حرفهایگری در روابط عمومیها از نظر تا عمل شد.
وی، روابط عمومیها را عامل موثری در تعامل مقتدرانه یک سازمان با جامعه، و بهرهگیر از همه ظرفیتهای ارتباطی موجود خواند و گفت: در عصر ارتباطات و حاکمیت بلامنازع رسانهها، روابط عمومی، با بازنگری در ماهیت و کارکرد سنتی خود، افکار عمومی و نیاز مخاطبان را باید در اولویت قرار دهد و راهبردهای خود را متناسب با زمانه و عصر خود طراحی کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما، این همایش را که در واقع، مدل بومی برنامه اروپایی مهارت سنجی شغلی ESCO Standard of Competences) (European است، و با همکاری دانشگاه Mgunivercity پاریس برای اولین بار در ایران برگزار شده است- فرصتی برای شناسایی شاخصهای حرفهایشدن روابط عمومی در ایران عنوان کرد و خواستار استمرار آن توسط روابط عمومیها و نهادهای عمومی غیردولتی فعال در امر روابط عمومی و ارتباطات شد.
آقای دارابی در پایان، تدوین یک منشور اخلاقی، سوگندنامه رسمی و الزامآور با تعهدات حقوقی را نیاز جدی روابطعمومی در کشور دانست و ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، ابراز امیدواری کرد برگزارکنندگان این همایش، پیشنویس این مهم را به تصویب نهادهای بالادستی کشور برسانند.
گفتنی است در این همایش، نخستین نشان طلایی اتحادیه اروپا (اسکو) به دکتر علی دارابی اهدا شد؛ این نشان به پاس سالیان خدمت موفق وتاثیرگذار درحوزه روابط عمومی وارتباطات به ایشان تعلق گرفت.