ساییدگی لاستیک خودرو چه دلیلی دارد؟
لاستیک خودرو به چه علتی ساییده میشود؟
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، لاستیکسایی که بیشتر در خودروهای مدل پایین دیده میشود، به دلیل آن است که به مرور زمان زاویههای تنظیم این خودروها به هم میخورد و نیز هنگام انجام تعمیرات به دست تعمیرکاران غیر مجرب، این اندازهها رعایت نشدهاند یا دقیق تنظیم نمیشوند.
بهعنوان مثال، هنگام تعمیر جلوبندی خودرو و تعویض سیبکها یا فنربندی خودرو ممکن است این تنظیمها به هم بخورند. بسیاری از تعمیرکاران ما با اصطلاحات کمبر، کستر، تو این و تو اوت آشنایی ندارند و حتی ممکن است که این عبارات به گوش آنها نیز نخورده باشد.
در بخش خودرو، بحثی است بهنام هندلینگ که به معنی همان خوشدستی خودرو است. البته بخش عمدهای از آن مربوط به موضوعات فنی و طراحی خودرو میشود و بخشی از آن نیز ناشی از میزان بودن تنظیمهای خودرو است. خودرویی که به خوبی تنظیم باشد، رانندگی به مراتب لذتبخشتر و راحتتری دارد.
فرمان خودرو در حین حرکت نباید به چپ یا راست منحرف شود، حتی اگر آن را رها کنید، نباید چنین شرایطی پیش بیاید. گاهی هم فرمان لرزش دارد، گاهی اوقات تنظیم فرمان آنقدر به هم خورده است که اصطلاحاً میگویند فرمان گیج است، زیرا بهدرستی عمل نمیکند.
همه این موارد به اضافه موارد گوناگون دیگر میتوانند دلایل گوناگونی داشته باشند، از خرابی و ساییدگی پلوسها گرفته تا مشکل در بالانس چرخها یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیکها که قضاوت درباره این موارد گوناگون، کار تعمیرکار است تا بتواند عیب اصلی را تشخیص دهد و این مهمترین بخش یک کار تعمیراتی است.
ساییدگی غیر عادی لاستیکها نشانه خوبی است برای اینکه متوجه شویم زمان تعویض آنها فرا رسیده است، اما آیا این میتواند هشداری باشد برای اینکه شما متوجه شوید بخشهای دیگر خودرو از جمله: فرمان، جلوبندی و فنربندی آن نیز دچار مشکل شدهاند؟
اگر با این هشدارهای اولیه آشنایی داشته باشید، میتوانید با کارهایی که جزو تعمیرات پیشگیرانه است، از خرابی خودرو در جادهها جلوگیری کنید.
فرمان خودروها
اگر خودروی شما به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده میشود، به ویژه زمانی که فرمان را رها میکنید، نخستین کاری که باید انجام دهید این است که میزان بودن باد لاستیکها را بررسی کنید، اما اگر باد لاستیکها را بررسی کردید و تنظیم بودند، آن گاه ممکن است اشکال در جای دیگری باشد.
ممکن است که میل فرمان نامیزان باشد یا زاویه کمبر و کستر درست نباشد یا فرمان درست در مرکز تنظیم نشده باشد. اگر فرمان خودروی شما بیش از اندازه بازی دارد یا به سختی میپیچد، باید مارپیچ فرمان و قطعات داخلی جعبه فرمان را بررسی کنید.
فنربندی
فنربندی خودرو از اجزای بسیاری تشکیل شده و در این حالت لازم است که همراستایی چرخها و یاتاقان آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر قسمتهایی از فنرها دچار ساییدگی شده یا صدمه دیدهاند، باید تعویض شوند، زیرا اگر این کار انجام نگیرد، موجب فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد دیگر بخشهای سیستم فنربندی و خودرو میشود.
همراستایی
جهت هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از ساییدگی لاستیکها لازم است که چرخها همراستا باشند. این کار سبب میشود از ساییدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخها جلوگیری شود. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت نیز کاهش مییابد و از واردآمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنربندی کاسته میشود و هدایت خودرو بهتر انجام میگیرد.
جهت همراستایی و تنظیم چرخهای خودرو سه نوع تنظیم وجود دارند:
زوایای کبر، کستر و تقارب و تنافر زاویه چرخها (toe out و toe in)
کمبر و کستر به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخها است. هدف از این تنظیم، توزیع بار خودرو به صورت متوازن بر روی سطح جاده است. با این کار، فرماندهی خودرو بهآسانی انجام میگیرد و از سایش لاستیکها جلوگیری میشود.
زاویه کستر، میزان داخل یا بیرون بودن زاویه چرخها است. تنظیم بودن زوایه کستر موجب میشود که چرخاندن فرمان خودرو راحتتر انجام گیرد، حرکت خودرو بر روی جاده از ثبات بهتری برخودار باشد و برگشت فرمان در هنگام پیچیدن بهتر انجام شود.
زوایای " تو این " و " تو اوت " نیز از این باب مهم هستند. اگر آنها را با پاهای خود مقایسه کنید و قسمت جلوی چرخها به طرف داخل متمایل باشد، مانند حالتی است که نوک پاهای شما به طرف داخل متمایل است و به عکس " تو اوت " به معنی متمایل بودن نوک انگشتان به طرف خارج است. خارج از تنظیم بودن این زوایا موجب سایش لاستیکها میشود.