سکوهایی برای افتخار
ساخت سکوهای غول پیکر نفتی-گازی در خرمشهر
صنعتگران خرمشهری نیمی از سکوهای استخراج گاز در بزرگترین میدان مشترک گازی جهان را می سازند و روانه پارس جنوبی می کنند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان، دانش فراساحل با مقوله اقتصاد مقاوتی، تولید و اشتغال رابطه مستقیم دارد، دلیل آن ساخت و حمل سکوهای غولپیکر نفتی-گازی است که با نصب در میادین مشترک پارس جنوبی به استخراج نفت و گاز از اعماق خلیج فارس منجر میشود.
با هماهنگی مدیران یکی از شرکتهای مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی کشور در خرمشهر که به قطب سکوسازی کشور هم شناخته میشود میرویم یکی از جوانان بومی منطقه به نام سعید با لهجه عربی گروه را راهنمایی میکند، پس از دقایقی به ساختمان مهندسی شرکت میرسیم، جمعی از مهندسان جوان و میانسال مشغول طراحی سازههای فراساحل هستند.
مهندس بلاش آبادی مدیر شرکت میگوید: صفر تا صد طراحی، ساخت، حمل و نصب سکوهای فراساحل بدست متخصصان ایرانی انجام میشود.
رضا، جوان ۲۸ سالهای که آن جا مشغول به کار بود با دقتی که سبب میشد مدام به صفحه نمایشگر طراحی نگاه و نقشههای آماده شده را چاپ کند با صحبتهای مسئول واحد را با سر تایید میکند و میگوید: با افتخار برای شهر و کشورمان کار میکنیم.
سعید باید به واحدش در حراست باز میگشت، اما پیش از رفتن، گروه خبری را به واحد ایمنی معرفی کرد تا تجهیزاتی مثل کلاه، کفش و عینک ایمنی دریافت کنیم.
حالا با همراهی کارکنان بخش ایمنی به کارگاه اجرای ساخت سکوها میرویم.
مهندس رضایی مدیرعامل شرکت به استقبال میآید و میگوید: متخصصان ایرانی مشغول ساخت سکوهایی با وزن ۶ هزارتن ِ ۵ طبقه هستند، سکوهایی که تا چند سال پیش اگر حضور مهندسان خارجی نبود حتی فکر ساختشان هم محال بود، همانطور که در زمان تحریمها بسیاری از شرکتهای خارجی ساخت سکو دست ایرانیها را در حنا گذاشتند و رفتند.
آقای رضایی سکوهای در حال ساخت را طبقه به طبقه نشان داد و گفت: آن روز که خارجیها به بهانه تحریم از کشور رفتند، متخصصان شرکت ما گفتند نمیگذاریم پروژه ساخت سکوها بر زمین بماند، تلاششان را شبانه روزی کردند و آزمون و خطا آغاز شد تا امروز که با دانشی صد در صد بومی موفق به ساخت بیش از ۳۰ سکو در خرمشهر شده ایم.
علی خانی مدیر اجرایی شرکت از آسانسور یکی از سکوهای در حال ساخت پایین میآید و به سمتمان میآید و پس از ارائه جزییات بیشتر روند ساخت سکو مثل ساخت عرشههای عظیم الجثه، سیستم پیچیده برق کشی فشار قوی سکوها و تلاش یک تا دو ساله متخصصان برای ساخت هر سکو میگوید: پس از ساخت سکو، عملیات مهربندی و حمل دریایی را آغاز میکنیم که این کار هم دانش منحصر به فرد خود را دارد و البته کاملا بومی شده است.
چند متر آن سوتر از محل ساخت سکوها گروهی دیگر از متخصصان این حوزه در حال آماده سازی زیرساختها هستند، سیاوش محسنی مسئول عملیات حمل شرکت در بین آنها و در پاسخ به ما که میپرسیم زمان حمل و نصب سکوها در پارس جنوبی از خرمشهر تا عسلویه و پارس جنوبی چقدر است؟ میگوید: اگر به مواج بودن دریا و مشکلاتی از این دست بر نخوریم دو شناور ۲ هزار تنی حمل سکوها محموله مورد نظر را ظرف ۵ روز تا یک هفته، به محل نصب و استخراج میرسانند.
هوا کم کم تاریک میشود و زمان رفتنمان فرا میرسد، سعید از واحد حراست برای راهنمایی مسیر بازگشت میآید، اما پیش از رفتن، آقای خیابانی میگوید: از محل استخراج نفت و گاز در پارس جنوبی تا بخش خشکی در پالایشگاه عسلویه ۱۳۵ کیلومتر لوله گذاری زیر دریا انجام شده است که این لولهها نیز با لایه ضد پوسیدگی در این شرکت تولید میشود.
او میزان برداشت نفت و گاز از پارس جنوبی توسط سکوهای ایرانی را روزانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب عنوان میکند و میگوید: سهم سکوهای خرمشهری روزانه ۳۰۰ متر مکعب است.
با افتخارآفرینان صنعت فراساحل در خرمشهر خداحافظی میکنیم.
در خودرو و در مسیر بازگشت کارگری میانسال با دستهایی پینه بسته و چهره آفتاب سوخته به نام سیدصالح را سوار میکنیم و تا درب خروجی میرسانیم، او از شرایط سخت کاری میگوید و از ما میخواهد صدای او را هم به گوش مسئولان کشوری برسانیم که تنها یک چالش آزارش میدهد؛ اتمام طرحهای سکوسازی و اینکه آیا در آینده ساخت و سازی سفارش داده میشود یا خیر!