۱۰ نکته حذف دفترچههای درمان
۱۰ نکته حذف دفترچههای درمان بیمهشدگان تأمین اجتماعی را بدانید.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، از اول اسفند سال ۱۳۹۹ صدور دفترچه درمانی در همه شعب و کارگزاریهای سازمان تامین اجتماعی متوقف خواهد شد و همه افراد تحت پوشش این سازمان میتوانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند.
در بخشنامهای که ابتدای هفته از سوی سازمان تامین اجتماعی منتشر شد، آمده است که با توجه به فراهم شدن امکان ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و غیره) در بستر الکترونیک برای همه پزشکان و ارائهکنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، چاپ دفترچههای درمانی جدید از اول اسفند سال ۱۳۹۹ متوقف میشود.
در همینباره بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی به نکات زیر توجه کنند:
۱- در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.
۲- همه بیمهشدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی میتوانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام کنند.
۳- همه بیمهشدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی میتوانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از راه یکی از روشهای زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند:
روش اول: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش دوم: شمارهگیری #۱۴۲۰*۴*، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش سوم: شمارهگیری #۱*۱۴۲۰*۴*، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش چهارم: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش پنجم: شمارهگیری #۱۶۶۶*، انتخاب گزینه ۱ (استحقاقسنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
۴- در مواردی که بیمهشده بر اساس نتایج دریافتی از روشهای فوق یا اعلام مراکز درمانی، بدون استحقاق درمان است، در صورت اعتراض میتواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.
۵- همه بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری میتوانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه کنند.
۶- همه پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، میتوانند با ثبتنام در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.
در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام میکند.
۷- در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانههای الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخهنویسی و...) میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی/شناسنامه/دفترچه درمانی و استعلام برخورداری او از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب/مرکز درمانی (ترجیحا در قطع A ۵) اقدام میکند.
۸- پزشکان غیر طرف قرارداد همانند پزشکان طرف قرارداد میتوانند با اتصال به سامانههای الکترونیک سازمان یا سامانههای مورد استفاده خود، نسبت به نسخهنویسی الکترونیک اقدام کنند. در صورت امکان نداشتن استفاده از سامانههای الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخهنویسی و...)، پزشک میتواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب/موسسه در یک برگ تجویز و تحویل بیمار کند.
۹- در صورت نسخهنویسی الکترونیک نداشتن، بیمار میتواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانهها یا مؤسسات پاراکلینیک طرف قرارداد، ارائه و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.
۱۰- همه خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده از سوی پزشک به صورت نسخه الکترونیک یا کاغذی به استناد کد ملی در پرونده سلامت شخص بیمهشده ثبت میشود؛ بنابر این، استفاده از کد ملی "غیر" و "منغیرحق" ضمن مغایرت با موازین حقوقی میتواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد، مشکل ایجاد کند.