پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر کشور: بر اساس قانون منع به کارگیری نیروهای بازنشسته، ۱۴ استاندار و ۱۱ معاون استاندار بازنشسته از ادامه خدمت کنار گذاشته شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای جواد ناصریان در نشست خبری به درجه بندی فرمانداریها در کشور اشاره کرد و افزود: آخرین درجه بندی و رتبه بندی فرمانداران مربوط به سال ۷۷ بود، اما، چون با توسعه شهرستانها مواجه بودیم و فاصله بین شهرها زیاد شده بود لازم دانستیم برای ساماندهی تشکلات وزارت کشور بازنگری و رتبه بندی جدیدی داشته باشیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور گفت: بنابراین سال ۹۲ بار دیگر رتبه بندی فرمانداران را انجام دادیم و ۳۶ شاخص را طرح ریزی و رتبه بندی فرمانداریها را تهیه کردیم.
ناصریان افزود: هیچ وقت در مجموعه دولت دستورالعمل انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران نداشتیم بنابراین براساس دستور وزیر کشور برای اولین بار دستورالعمل انتصابات فرمانداران را تدوین کردیم و کسانی که منصوب میشوند در راستای دستورالعمل هستند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور افزود: برای راهبری فرمانداریها نیاز بود از بدنه تخصصی استفاده شود، لذا دستور العمل انتصاب فرمانداران و بخشداران در راستای این چارچوب انجام میشود.
وی درباره منع به کارگیری نیروهای بازنشسته در استانداریها و زیر مجموعههای وزارت کشور گفت: ۱۴ استاندار و ۱۱ معاون استاندار بازنشسته بر اساس قوانین گذشته به کارگیری شدند که همه این افراد بر اساس قانون منع به کارگیری نیروهای بازنشسته، کنار گذاشته شدند.
بیشتر بخوانید؛
طراحی سامانه امداد «سجاد» برای کمک رسانی به سیل زدگان
ناصریان با بیان اینکه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور، به صورت عام به بحثهای ساختاری، تشکیلاتی و بودجه در مجموعه ستادی وزارت کشور، استانداریها، فرمانداریها میپردازد، افزود: یکی از برنامههای وزیر کشور، توجه به مقوله اقتصاد جهت بهبود معیشت مردم بود که باتوجه به قدرت هماهنگی وزارت کشور لازم بود، برای تحقق این مهم ساختار و روند موجود را اصلاح کنیم و در این راستا معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه اب در خود وزارتخانه و ۳۱ استان کشور تشکیل شد.
وی با بیان اینکه نظارت بر مهاجرتها، خصوصا ورود غیرقانونی اتباع دیگر کشورها به ایران، یکی دیگر از دستورات وزیر کشور بود، گفت: پیشنهاد ما یعنی ایجاد سازمان امور مهاجرین مورد تصویب دولت قرار گرفته است که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه برای خدمات رسانی سریع به مردم نیاز بود یکسری تصمیم گیری در اختیارات را به استانها دهیم، افزود: برای تحقق خدمات رسانی سریع به مردم ۴مصوبه از دولت گرفتیم که هرفصل یکبار هم رصد میکنیم تا این تصمیم گیریها در منطقهها به خوبی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه مراجعههای مردمی فراوان به ستاد وزارت کشور و سایر استانداریها مشکلاتی را ایجاد کرده بود، گفت: ۱۳۶ فرایند در وزارت کشور و استانها برای الکترونیکی شدن، شناسایی کردیم که تاکنون ۵۴ مورد، در حدود ۸۰درصد فرایندها الکترونیکی شده و تا ۳ماه آینده همه این فرایندها الکترونیکی میشوند.
بیشتر بخوانید؛
یک میلیون نفر اتباع خارجی مجاز داریم
ناصریان با بیان اینکه تاکنون ۱۲ سامانه در وزارت کشور راه انداری کردیم که همه امور را پوشش میدهد، افزود: در حوزه منابع انسانی نیز دستورالعملهایی تدوین کردیم تا در استانداری و فرمانداریها، در نحوه انتصاب مدیران شایسته سالاری مبنا قرار بگیرد و کمتر به سمت استفاده از نیروهای سایر دستگاهها بروند، این دستورالعملها ابلاغ شده اند.
وی به روند بکارگیری بانوان و جوانان در پستهای مدیریتی وزارت کشور اشاره کرد و گفت: توجه به انتصاب جوانان و بانوان یکی دیگر از برنامههای ما در وزارت کشور بود که هم اکنون ۳۰ درصد اشتغال بانوان، در برنامه ششم را رعایت کردیم؛ در حوزه جوانان نیز مدیرانی در رده سنی ۳۰ تا ۴۵ سال تا حدود ۸۵ درصد برای امور مختلف به کار گرفته شده اند.
معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور ۱۷ نفر معاون استانداران، از میان بانوان انتخاب شده اند، افزود: برای انتصاب این افراد نیاز به بانک اطلاعاتی بود ضمن اینکه وزارت کشور ۲۵ هزار نیرو دارد که باید اطلاعات این افراد را در سامانهها به روز میکردیم تا از ظرفیت شان در جاهای مختلف استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه کانون ارزیابی راه اندازی کرده ایم، گفت: اولویتها را به مدیران کل و فرماندارها دادیم تا بر این اساس در دورههای در نظر گرفته شده و پس از آن در آزمونها با مراحل مختلف شرکت کنند.
ناصریان با بیان اینکه قبل از کرونا روزانه ۴و نیم میلیون نفر به دستگاهها مراجعه و سرریز نارضایتی خود را به وزارت کشور منتقل میکردند، افزود: سامانه الکترونیکی سامد برای برقراری ارتباط با مردم و طرح شکایات شان راه اندازی شده بود که آن را تقویت و الکترونیکی کردیم. دغدغههایی را که در این سامانه ثبت میشود به حوزههای مختلف میفرستیم و بعضا به استانداران میدهیم تا پیگیری کنند.
بیشتر بخوانید؛
۱۵۰۰ نفر جذب وزارت کشور میشوند
وی گفت: با توجه به اینکه مجموعه شکایتها و اعتراضات در استانداریها دنبال میشد، میز خدمت در استانداریها راه اندازی شده است و راه اندازی میز خدمت الکترونیک را هم در دستورکار داریم.
معاون وزیر کشور به اقدامات صورت گرفته در بخش برنامه و بودجه اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات این بخش، هماهنگی برای برگزاری نشست استانداران است در ۹۰ ماه گذشته ۴۷ نشست مشترک استانداران با وزرا را داشتیم و ۵ نشست استانداران با رییس جمهور و هیئت وزیران را برای اجرا هماهنگ کرده ایم.