پخش زنده
امروز: -
شهرداری تهران: توسعه حمل و نقل عمومی تهران حاکمیتی است و حمایت دولت را میخواهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ پیروز حناچی در آیین بهره برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس گفت: به همان اندازه که حاکمیت برای بهداشت و آموزش هزینه میکند باید برای حمل و نقل عمومی هم هزینه کند.
وی گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت پیش از کرونا روزانه تا ۵ میلیون سفر را مدیریت میکرد، بنابراین در چنین شرایطی و با توجه به هزینههای بالای اتوبوس، واگن مترو و تاکسی، شهرداری نمیتواند به تنهایی این ناوگان را مدیریت کند و دولت هم باید به یاری شهرداری بیاید.
وی با اشاره به افزایش قیمت خرید یک رام قطار به ۲۰۰ میلیارد تومان و برنامه ریزی برای تولید داخلی آن گفت: خودروسازان برای تولید اتوبوسهای برقی با شهرداری همکاری کنند.
حناچی وی همچنین به برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که ۱۹ دستگاه باید همکاری کنند، اشاره کرد و گفت: تنها استناد به وضعیت هوا در آذر و دی ماه بی انصافی است، زیرا نمودار ۱۰ ساله آلودگی هوای تهران حاکی از کاهش آلایندهها است و اگر این نقشه راه به درستی دنبال شود بر این مشکل فائق میآییم، اما برای حل آن نیازمند یکپارچگی در تصمیم گیری هستیم.
شهردار پایتخت تاکید کرد: ایجاد بزرگراههای به ایجاد تقاضای بیشتر سفر دامن میزند و برای زیست پذیر کردن شهر باید به سمت توسعه مسیرهای پیاده و دوچرخه سواری، توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از حداکثر خودروهای برقی و کاهش خودروهای با سوخت فسیلی اقدام کرد.
حناچی با اشاره به اینکه در میانه سالهای ۹۰ تا ۹۹ بودجه شهرداری روندی کاهشی داشته است، افزود: سال ۹۰ بودجه شهرداری معادل ۷.۷ میلیون دلار بوده و در سال ۹۹ این بودجه در اثر نوسانات اقتصادی به معادل ۱.۵ میلیون دلار رسیده است.
وی گفت: این در حالی است که دیگر شهر نمیفروشیم، پروانه دستی صادر نمیکنیم و همه اینها در کاهش کسب درآمد شهرداری مؤثر بوده است.
حناچی گفت: سال ۹۰ حدود ۲۸ هزار ۶۶۵ پروانه ساخت و ساز صادر شده و در سال ۹۸ این رقم به ۹ هزار ۳۳۲ پروانه رسیده و معادل ۱۸ میلیون متر مربع پروانه مسکونی در سال ۹۰ بوده است که در سال ۹۸ به نیم میلیون رسیده است، این در حالی است که هزینه احداث مترو در سال ۹۰ معادل ۵۲ میلیارد تومان در هر کیلومتر بوده و در سال ۹۹ این عدد به هزار میلیارد تومان یعنی ۱۹ برابر تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: قیمت یک رام قطار ۴ و ۸ دهم میلیون دلار است، اما این عدد به دلیل نوسانات ارزی در حال حاضر قیمتش به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
حناچی گفت: با این همه و با وجود کاهش درآمدها در این دوره همان طور که قول داده بودیم تمامی موارد خط ۶ و ۷ مترو به اتمام میرسد و برای چندین خط اصلی پایانه ایجاد شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه امروز بخش دوم قرارداد ۴۸۰ میلیارد تومانی که با خودروساز داخلی بسته شده است، به بهره برداری میرسد، افزود: امیدواریم برای تأمین اتوبوسهای برقی هم این همکاری را ادامه دهیم.
وی ادامه داد: در شرایط تحریم برای ما هم به جهت انتقال پول و واردات کالا شرایطی خاصی به وجود آمد و تصمیم گرفتیم، قطار شهری ملی را تولید کنیم و هفته جاری اولین بخش قطار را رونمایی میکنیم.
شهردار تهران اظهار داشت: پس از این نیز سفارش حداقل بیش از ۱۰۰ واگن را با حمایت دولت خواهیم داشت که این اتفاق در شرایط تحریم از موارد تبدیل تهدید به فرصت است.
وی ادامه داد: نوسازی تاکسیرانی تهران هم با روش تعویض و بازسازی تاکسیها در حال انجام است که بخشی از آن امروز رونمایی میشود و همین طور هزینه بازسازی ۳۱ رام قطار تأمین شده است.
حناچی تصریح کرد: برای اولین بار با استفاده از تبصره ۱۷ و ۱۸ قانون برنامه بودجه، ورود بخش خصوصی برای حمل و نقل عمومی قابل تعمیم شده است.