هشتگها و روایتها
ادامه روایت سازیها درباره برجام
برآیند کلی روایت سازی شبکههای ماهواره ای، کشاندن ایران به میز مذاکره، قبل از برداشته شدن تحریمهاست.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، صحبتهای وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه سی ان ان آمریکا که در آن گفته بود: «او (جوزپ بورل) به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام میتواند اقداماتی را که ایران و ایالات متحده لازم است انجام دهند، با یکدیگر هماهنگ کند.»، کافی بود تا روایت سازی در شبکههای بیگانه آغاز شود.
ابتدا این رسانهها با دستمایه قرار دادن بخشی از صحبتهای مسئولین کشور، این گونه روایت کردند که ایران برای بازگشت آمریکا به برجام و آغاز مذاکرات بسیار عجله دارد، اما آمریکا و بایدن هیچ عجلهای ندارند.
نوبت به دوگانه سازی البته غیر واقعی میرسد، دوگانه بایدن و کنگره، یا چماق کنگره و هویج بایدن. یعنی بایدن علاقمند بازگشت به برجام است، اما به دلیل مخالفتها و موانع کنگره به این راحتی نمیتواند.
در مرحله بعد در این پرونده، ایران متهم و مانع اصلی احیا برجام معرفی میشود و این شبکهها بدون اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض عهدهای آمریکا، ایران را مقصر اجرایی نشدن برجام نشان میدهد.
بعد از تصویر سازی از بایدن تحت فشار کنگره، میگویند بازگشت آمریکا به برجام زمان بر است، اما ایران عجالتا به تعهداتش برگردد تا راه هموار شود.
در مرحله بعد میگویند؛ البته شرایط تغییر کرده است و برجام فعلی، جوابگوی نگرانیها نیست و باید موضوعات دیگر هم وارد شود.
برآیند کلی روایت سازی شبکههای ماهواره ای، کشاندن ایران به میز مذاکره، قبل از برداشته شدن تحریمهاست. یعنی مذاکره ای شروع و باز هم شروط جدیدی مطرح و یک بازی بی انتها با محدودیتها و امتیازات گستردهتر آغاز شود.
آقای دکتر مرندی کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال ما که چارچوب اصلی طراحی تیم جدید کاخ سفید در قبال ایران و برجام چیست؟ گفت: بایدن یا همین خط ترامپ و همان فشار حداکثری را ادامه میدهد، که این مسیر مشکل داری است، به خصوص با توجه به مشکلات خيلی عظیمی که در داخل آمریکا به وجود آمده و قدرت اين کشور در حال تحلیل است.
وی افزود: مسیر دوم که شاید انتخاب کند که به نظر من، این مسیر برای آمریکا معقولتر است، اینکه یک سری از تحریمهای کوچک و متوسط و نه تحریمهای اساسی را بردارد و بعد به واسطه رسانههایی که ابزار دولت های غربی است و همچنین ارتش سایبری که آنها دارند و همچنین عواملشان در داخل کشور، یک فشار رسانهای وارد و القا کنند که الان توپ در زمین ایران است و ایران حالا باید کاری کند.
دکتر مرندی گفت: در حالیکه منطق ایران بسیار روشن است. قبلا بر سر برجام مذاکره شده و خوب یا بد توافق شده است. دو طرف باید به این توافق به طور کامل پایبند باشند.
وی تصریح کرد: اگر غربیها و به خصوص آمریکايی ها، به تعهدات گذشته شان پایبند نباشند، مذاکرات آینده هم همان نتیجه را خواهد داشت.
آنها در حال القا سازی رسانه ای برای رسیدن به هدف خود هستند که افکار و ذهن ها را همراه کنند ولی پاسخ چگونه باید باشد!؟
رسانه ملی و تمام رسانه ها یک صدا به تاریخ و مستندات واضح میروند سپس تمام نقش ها را از جان کری؛بایدن؛و تمام مسولین آن زمان که نقش داشته اند و حال بازگشته اند رونمایی رسانه ای و مستندی خواهند کرد
سپس در انتها به این سوال پاسخ می دهد این مستند که آنها که خود از بانیان و مطلعین برجام بوده اند الان چگونه به تعهدات خود عمل نمی کنند و چگونه میتوان انتظار داشت آنکس تعهدات خود را فراموش کرده دنبال اجرای تعهدات طرف مقابل باشد!
بهتر رسانه ها در پی تقلیل هم جهت بر حسب می توان تاریخی و شفاف باشند تا اینکه بیان کنیم آنها بیان و جوی ایجاد کرده اند