پخش زنده
امروز: -
از دیدگاه اسلام کارگزاران خدمتگزاران مردم هستند، نه ارباب آنان. از این رو باید نحوه رفتار و معاشرت آنان با مردم، بر اساس عناصر ارزشى اسلام باشد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز سیستان و بلوچستان، تاریخ جوامع بشرى نشان مى دهد که کارگزارانى در ایفاى مسوولیت خویش موفق بودند که از عناصر مهم اخلاقى همانند تواضع، مهر به مردم و ... بهره گرفته اند.
در حوزه فرهنگ اسلام نیز به این عناصر توجه شده است.
چنانکه در قرآن خطاب به رسول اکرم(ص) آمده است: «و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک فاعفعنهم ...» اگر خشن و بد خلق بودى مردم از اطراف تو پراکنده مى شدند.
یکى از ویژگیهاى مهم که از دیدگاه نهج البلاغه به آن توجه خاص شده، حسن معاشرت کارگزاران با مردم است; که باید بر اساس اصول و مبانى و ارزشهاى اخلاق اسلامى باشد.
از دیدگاه نهج البلاغه کارگزاران باید با مردم با بهره گیرى از عوامل و عناصر مهم اخلاقى همانند تواضع، عفو، محبت نسبت به مردم; معاشرت نمایند.
از دیدگاه على(ع) یکى از ویژگیها و صفات مهم کارگزاران نظام اسلامى، عدالت، ظلم ستیزى و مساوات نگرى است.
عدالت و ظلم ستیزى از مقوله هایى است که در فرهنگ على(ع) از اهمیت ویژهاى برخوردار است.
این نگاه امام با دیدگاه قرآن و منظر رهبران الهى دیگر نیز هم آهنگ است.
چنانکه در قرآن یکى از اهداف بعثت انبیاء برقرارى عدالت بیان شده است. و همه مسلمانان و مومنان به این عنصرو پدیده مهم ارزشى دعوت شده اند: «ان الله یامر بالعدل و الاحسان»: «یا ایهاالذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط ...» یکى از اهداف و آرمان بلند على(ع)برقرارى عدالت و ظلم ستیزى است.
از این رو است که آن حضرت یکى از اهداف حکومت خویش را برقرارى عدالت که مصداق بارز آن، احقاق حق محرومان است; بیان کرده است.
همچنین آن حضرت خطاب به فرزندان خود فرمود: «دشمن ستمکاران و یاور ستمدیدگان باشید ...» از منظر على(ع) حکومت باید مبتنى بر رفع تبعیض و مساوات نگرى باشد.
از اینرو کارگزاران او هم باید عادل باشند و هم مساوات نگر; که هیچ گاه از مسیرعدالت منحرف نشده و در سیاستگزاریهاى کشور عدالت را رعایت کنند.
چه بسا به خاطرعدم رعایت عدالت، حق محرومى ضایع شده و انسانى بى گناه به پاى دار برود.
به خاطراهمیت و حسن عدالت و قبح ظلم است، که از دیدگاه على(ع) رهبر عادل برترین بندگان خدا و حاکمان ظالم برترین انسانها معرفى شده است.
یکى از ویژگیها و شرایط کارگزاران از دیدگاه على(ع) پیشینه درخشان و حسن سابقه است.
از این رو است که على(ع) براى اولویت خود براى رهبرى امت اسلامى به حسن سابقه خود استدلال مى کرد. در گماردن و عزل مدیران حکومتى ازسوى على(ع) نیز به این ویژگى اهمیت داده شده است.
به دلیل اینکه عزل برخى ازکارگزاران به خاطر سوء سابقه آنان بوده است که در حکومتهاى قبل داشته اند.
حکومت از دیدگاه على(ع) امانت الهى است، که فلسفه وجودى آن براى اجراى قوانین الهى، برقرارى عدالت، احقاق حق محرومان و ... است.
کارگزاران با بهره گیرى از ویژگیها و صفات کارگزاران که از دیدگاه على(ع) موردتحلیل قرار گرفت، مى توانند امانتدار امانت الهى باشند.
به دلیل اینکه این ویژگیها مربوط به مقطع زمانى خاص نیستند; بلکه عناصرى هستند که در تمام زمانها کاربرد دارند.