دلیل زاپاس نداشتن خودروهای جدید
حدود یکسوم از خودروهای تولیدی، بدون تایر زاپاس عرضه میشوند. علت آن چیست؟
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، امروزه، حدود یکسوم از خودروهای تولیدی، بدون تایر زاپاس عرضه میشوند. علت این موضوع چیست و چرا خودروسازان چنین کاری میکنند؟
مدتی است که بعضی از غولهای صنعت خودروسازی مدلهای جدید خود را بدون ارائه تایر زاپاس به مشتریان تحویل میدهند که سبب تعجب بعضی از آنها میشود و سؤالاتی در ذهن بسیاری از خریداران ایجاد میکند: اگر تایر خودرو دچار پنچری شود، چه کنم؟ چرا خودروساز چنین امکان مهمی را از خودرو حذف کرده است؟ آیا مسائل مالی مطرح است؟ آیا سودجویی خودروساز سبب این تصمیم شده است؟ دلایل این تصمیم را بدانید.
با سیر نزولی ۳۶ درصدی ارائهنشدن زاپاس در خودروهای جدید، از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود یکسوم از خودروهای تولیدی بدون تایر زاپاس عرضه شدهاند.
نکته قابل توجه در اینباره آن است که بسیاری از صاحبان خودروها تا هنگام بروز حادثه و مواجهه با پنچری، از نبود زاپاس در خودروی خودآگاه نیستند و در سال ۲۰۱۶، این موضوع سبب ۴۵۰ هزار تماس تلفنی با سازمان خودروی آمریکا شده است.
تاکنون، خودروسازان دلایل مختلفی برای توجیه حذف زاپاس از مدلهای جدید ارائه دادهاند، اما هیچیک از از آنها نتوانسته است که راننده مانده در جاده را آرام کند. دلایل احتمالی خودروسازان برای این اقدام را بخوانید:
بعضی خودروهای جدید به تایرهای رانفلت (Run-flat) مجهز شدهاند.
باعث کاهش هزینههای تولید میشود.
وزن خودرو کاهش مییابد.
مصرف سوخت اندکی کاهش مییابد.
در بعضی از خودروها محدودیتهای طراحی سبب حذف زاپاس میشود.
تایرهای رانفلت و کاهش مصرف سوخت
دیوارهها و فضای داخلی تایر رانفلت تقویت شده و در مقایسه با تایر عادی خشکتر و سفتتر است. این تایرها طوری طراحی شدهاند که در صورت بروز پنچری، به خودرو اجازه دهند با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد و راننده بتواند به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کند.
تعمیر تایرهای رانفلت امکانپذیر نیست و بهمحض بروز پنچری باید تعویض شوند. این تایرها در مقایسه با تایرهای عادی گرانترند و دسترسپذیری کمتری دارند.
با توجه به قیمت گرانتر تایر رانفلت، ادعای کاهش هزینه تولید با حذف تایر زاپاس دور از ذهن است، اما اگر در صورت حذف زاپاس و استفاده از تایر عادی بهدست خودروساز، تغییری در هزینه تولید رخ میدهد، خرید تایر زاپاس به همراه جک و آچار، کمی بیش از ۱۰۰ دلار هزینه دارد و با توجه به اینکه خودروسازان با خرید عمده این موارد، قیمت تمامشده کمتری میپردازند، میتوان بهطور تقریبی درنظر گرفت با حذف زاپاس در هر خودرو، سودی ۱۰۰ دلاری عاید خودروسازان میشود.
یک دلیل دیگر، کاهش وزن خودرو است. تحقیقات نشان میدهد که کاهش وزن خودرو میتواند تا ۱ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد و این موضوع در بازاریابی خودروها و بهبود رتبه مصرف سوخت شرکتها تأثیرگذار باشد.
محدودیتهای طراحی
اقبال عمومی به استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی، یکی دیگر از دلایل اصلی حذف تایر زاپاس از خودروها است. در طراحی خودروهای مجهز به باتری، فضای تعبیه باتریها یکی از مسائل مهندسان و طراحان است.
معمولا باتریها در کف انتهای خودرو درست زیر صندلیهای عقب و بخشی از فضای بار قرار میگیرد. این عامل سبب میشود مهندسان برای حفظ فضای بار مناسب، محل قرارگیری زاپاس را حذف کنند.
در خودروهای بزرگ، مشکل کمبود فضا و حذف تایر زاپاس مطرح نیست، اما با توجه به اینکه خودروهای هیبریدی از استقبال بیشتری برخوردارند، خودروسازان به اجبار حذف زاپاس از این مدلها را انتخاب میکنند.