سرودهایی از روزهای پرخاطره
سرود انقلابی بهمن خونین جاویدان+دانلود
یکی ازسرودهای ماندگار و خاطره انگیز روزهای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، سرود "بهمن خونين جاويدان" است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما؛ سرودهای ملی و ماندگار قادرند جامعه را ترغیب و تشویق به اتحاد و دفاع از هویت تاریخی و سیاسی و یا دستیابی برای رسیدن به یک هدف مشترک نمایند. در روزهای دهه فجر و پخش سرودهای پر انرژی انقلابی، همیشه سؤال پیش آمده که این سرودها کِی و چگونه نوشته و ملودیاش ساخته شده و با توجه به سختگیریهای رژیم پهلوی و وجود ساواک چگونه اجرا شده است در این مطلب وب گردی شما را با سرود دیگری که در دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ماندگار شد، آشنا میکنیم و خاطرات این اثر را بازگویی مینماییم، ضمنا اجراهای دیگر این سرود هم در ادامه آمده است.
مشخصات سرود"بهمن خونين جاويدان "
آهنگساز: حمید بهبود
خواننده: گروه کر شاعر: محمدحسین همافر
شیوه اجرا: ارکستر
"بهمن خونین جاویدان" سرود ماندگاری است که در دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز صدا و سینمای استان فارس تولید شد. همافر، شاعر و حمید بهبود، آهنگساز این اثر ماندگار هستند و از سال ۱۳۵۸ به مجموعه سرودهای انقلاب اضافه شد.
سعید ذاکر حسین از عوامل سازنده سرود در مصاحبه اي با پايگاه خبري جماران در سال ۹۳ میگوید: آهنگ "بهمن خونین جاویدان" را یکی از همکاران ما مرحوم حمید بهبود که از بچههای سپاه بود و بعدها درس خواند و پزشک شد و چند سال قبل فوت کرد، ساخت. شاعر آن هم یکی از دوستان به نام آقای همافر بود که چند سال بعد رئیس اداره ارشاد اسلامی شیراز شد. آهنگ و شعر سرود مثل شرایط آن روز گروهی و هیئتی ساخته شد؛ یعنی مثلا آقای همافر یک مصراع را میسرود و در ادامه آن میماند؛ سپس ما کمکش میکردیم تا شعر کامل شود. در نهایت با وسایل بسیار حداقلی در صدا و سیمای شیراز سرود را ضبط کردیم. حدود ده، پانزده نفر در گروه سرود بودند که سه چهار نفر آنان شهید شدند و بقیه هم متفرق شدند. این سرود در یک شرایط خیلی ابتدایی، هیأتی و با عشق ساخته شد.
مستند رزم آهنگ (خاطرات ساخت سرود )
آقای ذاکر حسین لطفا بگویید که چگونه وارد فعالیتهای انقلابی شدید؟ما در شیراز از قبل از پیروزی انقلاب فعالیتهای سیاسی و نظامی داشتیم و به موازات آنها کار فرهنگی هم میکردیم. از جمله اینکه با حضرت امام در نجف تماس گرفتیم و ایشان پولی را به ایران حواله کردند که ما آن را از مرحوم آیت الله پسندیده گرفتیم. با آن پول ماشین گرفتیم و در روستاهای اطراف شیراز کارهای فرهنگی، چون پخش و توزیع کتاب انجام میدادیم.چه کتاب هایی؟کتابهای مذهبی همچون مجله مکتب اسلام، کتابهای موسسه در راه حق متعلق به آقای مصباح یزدی و در اواخر هم کتابهای شهید مطهری و دکتر شریعتی.همچنین من جزو شاگردان خصوصی دکتر بهشتی بودم که برای شرکت در آنها به منزل ایشان در تهران میآمدم و در درسهای اسلام شناسی دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد هم شرکت میکردیم. یکبار هم کتابهای دکتر شریعتی را با ماشین میبردیم، ساواک در کاشان ما را گرفت.
معمولا فعالیتهای انقلابی در استانها با محوریت شخصیتها و روحانیون بوده است؛ محوریت کارهای شما چه کسی بود؟
ما ارتباطات مستقلی داشتیم. اما از لحاظ فکری با شهید آیت الله دستغیب و در امور عملیاتیتر با آیت الله سید علی محمد دستغیب مرتبط بودیم که بعدا نماینده مجلس خبرگان شد.
مکاتبات شما با امام از طریق چه کسی بود؟
برادر آقای سید علی محمد دستغیب یعنی سید علی اصغر دستغیب این کار را میکرد. ایشان پیشنهاد ما برای دریافت کمک را شفاها به آقای پسندیده گفته بودند و او هم مجوز را از امام گرفتند و از طریق آقای دستغیب پول را از آقای پسندیده در قم گرفتیم.
از کارهای فرهنگی تان میگفتید...
من به کارهای فیلم سازی در جهت علاقه مندیهای شخصی هم میپرداختم.
بعد از پیروزی انقلاب با تاسیس حزب جمهوری اسلامی بخش فرهنگی را راه انداختیم و با تشکیل سپاه هم به سپاه آمدیم که من مسئول روابط عمومی بودم. در آنجا نیز یک بخش فرهنگی را راه انداختیم که کارهای فوق برنامه که مربوط به سپاه نبود نیز انجام میدادیم و کلاس آموزش عکاسی، فیلم برداری، سرود و... برای عموم مردم برگزار میکردیم. در اوایل انقلاب سپاه هر کاری که روی زمین مانده بود انجام میداد و بعدها در جایگاه اصلی خودش قرار گرفت.
در بخش سرود صحبتهایی شد که باید در این زمینه کار کنیم. بخصوص اینکه برخی سرودهایی که در ابتدای انقلاب ساخته شده بود که ریشه اش به گروههای چپی میرسید و ما میخواستیم کاری تولید کنیم که ماندگار باشد و وزنه بچه مذهبیها بیشتر شود. دو سرود ساخته شد که یکی از آنها معروف است؛ یکی سرود «بهمن خونین جاویدان» و دیگری «ولی فقیه». آهنگ بهمن خونین را یکی از همکاران ما مرحوم حمید بهبود که از بچههای سپاه بود و بعدها درس خواند و پزشک شد و چند سال قبل فوت کرد، ساخت. شاعر آن هم یکی از دوستان به نام آقای همافر بود که چند سال بعد رئیس اداره ارشاد اسلامی شیراز شد. آهنگ و شعر سرود مثل شرایط آن روز گروهی و هیأتی ساخته شد؛ یعنی مثلا آقای همافر یک مصراع را میسرود و در ادامه آن میماند؛ سپس ما کمکش میکردیم تا شعر کامل شود. در نهایت با وسایل بسیار حداقلی در صدا و سیمای شیراز سرود را ضبط کردیم. حدود ده، پانزده نفر در گروه سرود بودند که سه چهار نفر آنان شهید شدند و بقیه هم متفرق شدند. این سرود در یک شرایط خیلی ابتدایی، هیأتی و با عشق ساخته شد.بعد از آن یک ماه بعد سرود، ولی فقیه ساخته شد که آیه یا ايها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم به صورت موزون خوانده میشد و شعرها بر اساس همان وزن سروده شد.
اجرای اصلی سال ۵۹ - شيراز
سرود بهمن خونین اولین بار کجا پخش شد؟یادم نمیآید، ولی در صدا و سیما ضبط شد و احتمالا در اولین سالگرد انقلاب از رادیو پخش شد. همچنین در همان زمان در سمیناری در شیراز که شهید دستغیب هم در آن حضور داشت این سرود بصورت زنده اجرا شد.
ابزار و امکانات شما برای ساختن سرود فراهم بود یا خیر؟ابزارها را از وزارت ارشاد و صدا و سیما گرفتیم، زیرا خودمان ابزار ساخت موسیقی نداشتیم و همان وسایلی هم که فراهم شد حداقلی بود و از سه چهار آلت موسیقی، بیشتر نبود.
آیا از جانب امام یا سایر شخصیت ها، نظر و بازتابی از کار سرود دریافت کردید؟این سرود و سرودها در شرایط اول انقلاب مظلوم واقع شدند و روی آنها کار نشد. صدا و سیما در این سالها باید با عوامل این سرودها تماس میگرفت و جویا میشد که الآن کجا هستند و چه کار میکنند. زیرا آن سرود با عشق و خلوص ساخته شد.فقط شنیدم که چند سال قبل این سرود در بخشنامه صدا و سیما به عنوان یکی از سرودهای ملی که حتما در ایام دهه فجر باید پخش شود نام برده شده است. حدود ده پانزده سال پیش هم صدا و سیمای شیراز گزارشی از ساخت سرود پخش کرد. اخیرا هم یک گروه کر آن را اجرا کرده است .
اجراي جديد گروه کر
اجراي نوجوانان
اجراي نوجوانان با مفاهيم جديد
اجراي سرود براي کودکان(تصاوير پويانمايي)