پخش زنده
امروز: -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز استان؛صدای پی در پی چکشها، برش و تراش فلز درهیاهوی کارخانجات شهرک صنعتی حکایت دست و پنجه نرم کردن مردانی ازجنس آهن و فولاد است.
مردانی که سازنده اند، البته مولد خطوط تولید و زاینده ماشین آلات و خطوط کارخانجات صنعتی بسیار، گمنام و اثرگذار هستند.
فعالیتهای تراشکاری،ماشین کاری، قطعه سازی یکی از هزار فعالیت صنعتی است که در کشور مورد استقبال خوبی واقع شده است، این کاردر بسیاری از کارخانهها و کارگاههای صنعتی کاربرد و بازار کار خوبی دارد.
تراشکاری، قالب سازی، قطعه سازی و ماشین سازی در سالهای اخیر نه تنها به خودکفایی صنعت داخلی کمک بسیاری کرده است بلکه در رشد اقتصادی کشور هم بسیار اثرگذار بوده و هست.
شکوفایی اقتصادی وخودکفایی در تولید، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی، اشتغالزایی، پرورش نیروی انسانی متخصص، رونق تولید کالای داخلی و بهره گیری از سرمایهها و داشتههای انسانی در بالندگی کشورنقش بی بدیلی داردکه این مهم در حرفه و صنعت قطعه سازی و تراشکاری به خوبی محقق شده است هر چند فعالان این حوزه علاوه بر آهن و فولاد هنوز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکنند.
آقای علیمحمدی پیشکسوت ماشین سازی و قطعه سازی استان میگوید: در گذشته صنعت ماشین سازی و قطعه سازی بسیارسخت وطاقت فرسا بود، اما امروزه به دلیل اختراع ماشین آلات پیشرفته صنعت برش، ماشین سازی و تراشکاری به صنعتی مادر، پایه و فعالیتی ارزنده و پرسود تبدیل شده است ودر بخش صنعت هم بازار رقابتی بسیار مطلوبی دارد.
وی معتقد است: استفاده از ایدههای نو و خلاقیت توانسته به عامل موفقیت این حرفه بسیار سخت تبدیل شود
رئیس خانه صمت استان میگوید: این روزها ماشین سازی و قطعه سازی در دنیا حرف اول صنعتی شدن را میزند و در واقع گاهی درآمد حاصل از ماشین سازی، قطعه سازی و صادرات خدمات فنی و مهندسی از فروش محصولات کارخانجات بزرگ هم بیشتراست.
زارع معتقد است: اگرصنعت ماشین سازی و قطعه سازی؛ زنجیره ای، یکپارچه و صادرات محور شود به طور قطع در رشد اقتصادی و صنعتی کشور اثراگذاری بیشتری خواهد داشت.
وی میگوید: در کشورما تا همین دو سال قبل به دلیل نبود شناخت نسبت به وجود قطعه سازان و ماشین سازان بومی، بسیاری از خطوط تولید کارخانجات و قطعات مورد نیاز صنایع کوچک و بزرگ از بازار کشورهای خارجی تامین میشد که این واردات ارز بسیاری را از کشور خارج میکرد.
زارع تصریح کرد:پس از نصب این خطوط و قطعات، دردسرهای دو چندان راه اندازی، تعمیر و نگهداری هم وجود داشت که سختی و هزینههای جانبی بسیاری را به کشور تحمیل میکرد.
خوشبختانه در یکسال اخیر راه اندازی نهضت تعمیق و توسعه ساخت داخل تحول خوبی در صنعت ماشین سازی و قطعه سازی کشور به همراه داشته که علاوه بر فعال سازی و پویایی این حرفه، موجب صرفه جویی ارزی بسیاری هم شده است.
نهضت ملی ساخت داخل یکی از طرحهای موفق وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با هدف تحقق رونق تولیدوداخلی سازی نیازهای صنایع درکشور شکل گرفته است.
تولید کنندگان و کارآفرینان در صف اول جبهه اقتصادی:
رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به رونق دوباره بروجن خودرو به عنوان یکی از قدیمیترین ماشین سازیهای کشور در این استان میگوید:امروزه تولیدکنندگان و کارآفرینان کشورمان در صف اول جبهه اقتصادی مبارزه با دشمن قرار دارند.
سجاد رستمی معتقد است : تنها باور به توانایی داخل میتواندمنجربه پیروزی در این جنگ اقتصادی شود همانطور که محدود شدن واردات برخی از کالاها نه تنها چرخه تولید کشور را مختل وکُند نکرد، بلکه رونق روز افزون بسیاری از صنایع راکد هم به دنبال داشت.
توسعه زیرساختهاو مدیریت واردات:
رستمی میگوید: با پایش و نظارت مستمر، مدیریت و اعمال منع واردات کالاهای مشابه داخلی، راه اندازی نمایشگاه دائمی توانمندیها در استان ها و سازمان ها، به روز رسانی و به هم رسانی توانمندیها و نیازها و هم افزایی درعرصه ساخت داخل اکنون ازمجموع ۲۱۱ کالای هدف گذاری شده ۲۴ قلم آن به همت صنعتگران، قطعه سازان و ماشین سازان بومی چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار مصرف میشود.
محمدکاظم منزوی، معاون امور صنایع سازمان صمت استان هم می گوید: با اجرای طرح نهضت ساخت داخل ۳۴۳ میلیون دلار در استان چهارمحال و بختیاری صرفه جویی ارزی شده است.
وی میگوید: این صرفه جویی ارزی ۴۳ برابر برنامه هدفگذاری تعیین شده برای این استان است.
رییس خانه صمت ایران هم با اشاره به ضرورت تدوین و ابلاغ نقشه راه تولید اقلام گلوگاهی با هدف توسعه ساخت داخل معتقداست: باید مسیر مونتاژ کاری و تعمیق ساخت داخل در محصولات و فعالیت های صنعتی، تامین نیازهای فناورانه، ایجاد برندهای ملی و بازارسازی برای محصولات تولیدی پیش بینی و برنامه ریزی شود.
عبدالوهاب سهل آبادی میگوید:با تقویت و توسعه شرکتهای تخصصی طراحی وساخت به طور قطع دانش در زنجیره ارزش با اولویت صنایع مزیت دار نهادینه واز واردات بی رویه ماشین آلات و خطوط کارخانهها جلوگیری میشود.
تحقق ساخت داخل نیازمند سرمایه گذاریهای جدید:
رییس طرح و برنامه سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری هم میگوید: استانها بر اساس فهرست نیازهای اعلامی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت؛ در نهایت اولویتهای سرمایه گذاری وطرحهای توسعهای را به سوی تولید حداکثری هدایت می کنند.
بهنام خسروی میگوید:با این اقدام ظرفیتهای موجوداستانها شناسایی وبا فعال سازی آنها علاوه بر افزایش تولیدو بخشی از نیازهای داخلی هم تامین وسرمایه گذاران خصوصی ، نهادهای عمومی و سازمانهای توسعه ای به سمت صنایع مورد نیاز کشور سوق داده میشود.
تحقیق و توسعه، مسیر ارتقا کیفی محصولات نوین:
مسئول آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صمت چهارمحال و بختیاری هم میگوید: طرح تعمیق ساخت داخل به بومی سازی فناوریهای موجود کشور بسیار کمک میکند.
محمدحسن قنبری افزود: با تداوم این طرح و با برنامه ریزی جامع و تعیین اقدامات مشخص، فعالیت واحدهای پژوهشی، دانش بنیان و واحدهای تحقیق وتوسعه(R&D) در زیر مجموعه واحدهای صنعتی و معدنی تقویت میشودو توسعه خواهد یافت.
وی گفت:با تداوم این طرح وبرقراری ارتباط نظاممند و مسئله محور با مراکز آموزشی و پژوهشی، ظرفیتهای ملی در بخشهای پژوهش، طراحی، مدیریت پروژه و تولید فعال خواهد شد و با تامین نیازهای فناورانه، زمینه بومی سازی این فناوریها فراهم میشود.
ضرورت پیوستن به نهضت ملی ساخت داخل:
رییس خانه صمت استان هم می گوید: دولت میتواند با ایجاد صندوق حمایت از ساخت داخل با مشارکت سازمانهای توسعهای و صندوقهای زیر مجموعه به ایجاد صنایع جدید در قالب این نهضت کمک کند.
شهرام زارع میگوید: متولیان باید با راه اندازی و عملیاتی کردن پذیرش پیش فاکتور صادره از سوی تولیدکنندگان داخلی و یا مشارکت داخلی و خارجی در داخل کشور، امکان انجام معاملات ارزی بین بانکها و تولیدکنندگان، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، زمینه تقویت شرکتهای داخلی را فراهم میکند.
رییس اداره طرح و برنامه سازمان صمت چهارمحال و بختیاری معتقد است: راه اندازی و عملیاتی کردن مدلهای تامین مالی برای ایجاد انگیزه در استفاده از تولیدات داخلی از قبیل اعتبار خریدار (داخل و خارج)، اهرمی کردن منابع صندوق توسعه ملی و تامین منابع اعتباری برای مصرف کنندگان نهایی و خرید کالاهای ایرانی (تحریک تقاضا) میتواند انگیزه داخلی را برای بهره مندی از صنایع ساخت داخلی افزایش دهد.
به هم رسانی تواناییها و خواستنها نسخه خودکفایی ملی:
رییس مرکز ساخت داخل وزات صمت هم میگوید:تعامل حوزههای وزارت صمت، شناسایی نیازهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بخشهای صنعتی کشور (از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، راه و راهسازی، حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی و ...) و نیازهای زنجیره تولید در صنایع مختلف (بزرگ، کوچک و خرد) با قابلیت تکرار و تجمیع، امکان برنامه ریزی برای ساخت، تعمیق ساخت و بکارگیری ظرفیتهای داخلی در تامین این نیازها را فراهم آورده است.
سیدمحمد مهدی هادوی با بیان اینکه یکی از ابزارهای مدیریت واردات، بهره گیری از ظرفیتهای قانون حداکثری ساخت داخل است،گفت:با توجه به این قانون، خیلی از خریدهای خارجی به ساخت داخل تبدیل شده و اثرات خوبی هم در کشور داشته است.
منع واردات نسخه تحقق نهضت ساخت داخل:
هادوی با اشاره به برنامه سه ساله وزارت خانه در خصوص داخلی سازی بیش از ۱۰ میلیارد دلار انواع واردات کالا و تجهیزات افزود:با تجرای این برنامه پارسال افزون بر ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار داخلی سازی در حوزههای مختلف صنعتی و صنایع معدنی کشور تحقق یافته است؛ این رویکرد امسال با شعار جهش تولید با جدیت بیشتری دنبال می شود و داخلی سازی و کاهش ارزبری حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار انواع قطعه و تجهیزات هدفگذاری شده است.
وی منع واردات کالاهایی که مشابه داخلی آن در کشور موجود است را از دیگر اقدامات وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای رونق اقتصادی داخلی اعلام کردو گفت:برنامه ساخت داخل،در آینده میتواند علاوه بر خود کفایی به توسعه پایدار صنعتی کشور هم کمک شایان توجهی میکند.
وی تصریح کرد: این برنامه مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری و حمایتهای رئیس جمهور و سایر مسئولان ارشد دولت و همه دلسوزان نظام وبه عنوان یکی از محوریترین سیاستهای کلان وزارت صنعت و استراتژی توسعه صنعتی است.
بنا بر فرمایشات معظم رهبری اگر چه تحریم محدودیتهایی را به وجود آورده است، ولی فرصتهایی را هم به ارمغان آورده است که طرح ملی نهضت ساخت داخل یکی از این فرصتها راهگشای بسیاری از مشکلات و مرتفع کننده موانع تولید است.
اما آنچه مهم است اینکه سیاست ساخت داخل نباید محدود به وزارت صنعت، معدن و تجارت ویک وزارتخانه باشد بلکه باید محور نخست بسیاری از دستگاهها و ارگانهای بنیادی کشور از جمله، وزارت نیرو، بهداشت و جهاد کشاورزی باظرفیت بزرگ برای حمایت از ساخت داخل شود.
نویسنده: جمال قنواتی