دانستنیهای خودرو
ترمز اضطراری در خودرو چیست؟
ترمز اضطراری با کمک سنسورهایی که نحوه رفتار راننده و لمس پدال را کنترل میکنند، بروز یک حادثه را تشخیص می دهد تا با کمک به راننده، از تمام توان توقفی خودرو استفاده شود.
ترمز اضطراری آپشنی معجزه آسا است که از کشته شدن تعداد زیادی از سرنشینان جلوگیری کردهاست. طبق آمارهای ثبت شده، ترمز اتوماتیک از کشته شدن ۵۰۰۰ نفر و زخمی شدن ۵۰۰۰۰ نفر جلوگیری کردهاست و بدون شک میتوان ترمز اضطراری را مرحمی برای خودروها دانست که سیل عظیمی از انتقادها را برای ایمنی پائین خودروها رفع شده است.
به گزارش گروه وب گردی
خبرگزاری صدا و سیما، ترمزسیستمی برای توقف سریعتر است. تحقیقات شرکتهای بزرگ خودروسازی در دنیا نشان میدهد که نزدیک به نیمی از رانندگان وقتی با اتفاقی ناگهانی در روبهروی خود مواجه میشوند، یا پدال ترمز را به میزان کافی فشار نمیدهند تا از تمام توان سیستم ترمز خودرو استفاده کنند و یا با یک عکسالعمل ناگهانی و نسنجیده، باعث خارجشدن خودرو از تعادل بر اثر ترمزگیری ناصحیح میشوند.
به همین خاطر سیستم کمک ترمز روی کار آمد تا با کمک سنسورهایی که نحوه رفتار راننده و لمس پدال را کنترل میکنند، تشخیص به بروز یک حادثه داده تا با کمک به راننده، از تمام توان توقفی خودرو استفاده شود. این سیستم که Brake assist یا به اختصار BA خوانده میشود. وظیفه دارد تا در زمانی که حس شود نیاز به ترمز گیری شدیدی است، فشار روغن موجود در مجاری ترمز را تقویت کرده تا به این ترتیب، دیر اقدام کردن و کمبود فشار بر پدال ترمز از سوی راننده جبران شود. در گذشته این سیستم با توجه به نحوه فشردن پدال به این حقیقت میرسید که احتمال وقوع یک خطر در پیش است و امروزه این کار با کمک سنسورهای نصب شده در جلو خودرو به راحتی انجام میشود.
با توجه به اینکه سیستم ترمز اضطراری خودکار از کامپیوتر دستور میگیرد، سرعت عمل و واکنشی سریعتر از انسان دارد و در کسری از ثانیه میتواند ترمزها را فعال کند.
ترمز اضطراری خودکار از همان سخت افزار ترمز ABS استفاده میکند و به همین دلیل قدرت ترمزگیری بالایی هم دارد.
آیا سیستم ترمز اضطراری خودکار همیشه در رانندگی دخالت میکند؟ سیستم ترمز اضطراری این گونه نیست که ترمز اضطراری خودکار زودتر از راننده وارد عمل شود و همیشه ترمز بگیرد بلکه این سیستم رفتار رانندگی راننده را نیز بررسی میکند.
برای مثال اگر راننده در زمان مناسب پای خود را از روی پدال گاز بردارد و پدال ترمز را فشار دهد، دیگر AEB وارد عمل نمیشود.
اما واکنش دیر هنگام راننده یا فشار کم راننده روی پدال ترمز باعث دخالت AEB و ترمزگیری آن خواهد شد.
سیستمهای ترمز اضطراری اولیه تنها تا سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت کار میکردند.
بیشتر بخوانید:
چون بیشتر برای استفاده در سرعتهای شهری طراحی شده بودند، ولی سیستمهای نوین توانایی کار کردن تا سرعتهای ۶۰ کیلومتر بر ساعت و بالاتر را هم دارند.
سازمانهایی مانند ANCAP تلاش میکنند تا خودروسازان را محبور به قرار دادن این سیستم به صورت استاندارد روی خودروهای کنند.
از نظر ANCAP سیستم AEB باید مانند ABS و ESP اجباری باشد.
سیستم ترمز خودکار اضطراری لزوما گران قیمت نیست، برای مثال فولکس واگن سالها پیش خودروی Up را به بازار معرفی کرد که تنها ۱۳ هزار و ۹۹۰ دلار قیمت داشت.
حدود ۹۵ درصد از خودروهای جدید به آپشن ترمز اتوماتیک خودرو مجهز هستند و طبق شنیدههایی گفته شده که AEB یکی از مهمترین دلایل برای گرفتن ۵ ستاره در تستهای ایمنی استانداردی مانند euroncap هست.
ترمز اضطراری آپشنی معجزه آسا است که از کشته شدن تعداد زیادی از سرنشینان جلوگیری کردهاست. طبق آمارهای ثبت شده، ترمز اتوماتیک از کشته شدن ۵۰۰۰ نفر و زخمی شدن ۵۰۰۰۰ نفر جلوگیری کردهاست و بدون شک میتوان ترمز اضطراری را مرحمی برای خودروها دانست که سیل عظیمی از انتقادها را برای ایمنی پائین خودروها رفع شده است.