پخش زنده
امروز: -
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: رشد اقتصادی در گروه توسعه تجارت با همسایگان و تجارت با همسایگان نیز نیازمند تدوین سند چشم انداز است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما از اتاق ایران؛ آقای فرشید فرزانگان با اشاره به احتمال کاهش و یا لغو محدودیتهای تحریمی، ظرفیتهای کشور امارات را برای توسعه همکاریهای مشترک، قابل توجه خواند و افزود: بر اساس آمار و ارقام و تجربههای گذشته توان صادراتی ایران به امارات بیش از ۷ میلیارد دلار برآورد میشود. هرچند در این سالها با افت و خیزهایی مواجه بوده است.
وی اضافه کرد: از سال ۲۰۱۴ میلادی، حجم صادرات ایران به امارات افزایش داشت و در این سال به رقمی حدود ۴.۱ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۴.۹ میلیارد دلار افزایش یافت و در سال ۲۰۱۶ شاهد صادرات ۷.۴ میلیارد دلاری بودیم. از سال ۲۰۱۶ به دلیل بروز محدودیتها روند کاهشی صادرات به امارات آغاز شد بهگونهای که در سال ۲۰۱۷ حجم صادرات ایران به امارات تا ۶.۷ میلیارد دلار کاهش یافت و در سال ۲۰۱۷ به ۵.۹ میلیارد دلار رسید.
رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به آمار صادراتی کشور گفت: بر این اساس در سال ۱۳۹۱ حجم صادرات ایران به امارات ۳.۵ میلیارد دلار بود که در سال ۹۲ به ۳.۵ میلیارد دلار رسید. روند افزایشی صادرات به امارات در سال ۹۳ نیز ادامه پیدا کرد تا آنجا که در این سال ۳.۷ میلیارد دلار صادرات به این کشور اتفاق افتاد. در سال ۹۴ نیز همچنان سیر صعودی حجم صادرات ادامه پیدا کرد و به عدد ۴.۹ میلیارد دلار رسیدیم. در سال ۹۵ حجم صادرات ایران به امارات ۶.۶ میلیارد دلار شد و در سال ۹۶ به ۶.۷ میلیارد دلار ارتقا یافت. از سال ۹۶ روند کاهشی آغاز شد و در سال ۹۷ به ۵.۹ و در سال ۹۸ به رقم ۳.۷ میلیارد دلار کاهش یافت.
فرزانگان افزود: اکنون صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران به امارات شانس بیشتری برای حضور موفق در بازار این کشور دارد. در این بین باید محصولات شیرینی و شکلات، زعفران، خرما و خشکبار را با بستهبندیهای مناسب و شکیل به عنوان ظرفیتهای صادراتی ایران به امارات در نظر گرفت.
وی توجه به کیفیت محصول و نوع بستهبندی آنها برای حضور در بازار امارات را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: بر اساس نظر سازمان توسعه تجارت ظرفیت صادراتی ایران به امارات بیش از ۱۱ میلیارد دلار است، اما رکوردی که تا به امروز شاهد آن بودیم رقم ۷ میلیارد دلار بوده است. در این بین لازم است به صادرات بخشی از کالاهایی اشاره کنیم که تا به امروز مغفول ماندهاند.
به اعتقاد این فعال اقتصادی نیاز بازار امارات به طلا و جواهرات نکتهای است که میتوان به کمک آن حجم مناسبات دو کشور را ارتقا داد. بر اساس آماری که توسط رئیس اتاق مشترک ایران و امارات اعلام شد در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰.۳ میلیارد دلار طلا وارد امارات شده است و بعد از آن الماس با ۱۰.۶ میلیارد دلار قرار دارد.
وی تأکید کرد: بعد از کاهش یا رفع تحریمها علیه ایران، میتوان روی بازار طلا در امارات متمرکز شد و علاوه بر مواد غذایی روی این صنعت، کار کرد. استعدادهای بینظیری در تولید و طراحی جواهرات داریم و میتوانیم روی آن سرمایهگذاری کنیم. علاوه بر این، سه صنعت آلومینیومسازی، تولید کابل و مفتول مسی و صنایع آهن در امارات مورد توجه است؛ میتوان روی تأمین مواد اولیه این صنایع نیز تمرکز کرد.
فرزانگان با اشاره به افت صادرات صنایع معدنی به امارات بعد از تحریمها گفت: در این وضع میتوان روی صنایع سیمان تمرکز کرد؛ این صنعت با هزینهای رقابتی قابل صادرات است البته باید روی کاهش هزینه حمل آن برنامهریزی خاصی کرد. در حال حاضر صنایع سیمان به دلیل کاهش ساختوساز در ایران دچار مشکلات شدیدی شدند و باید برای پیشبرد آن برنامه ریزی انجام شود.
این فعال اقتصادی، امارات را قطب صادراتی منطقه توصیف کرد که انواع کالا و خدمات از این کشور به دنیا توزیع میشود ضمن اینکه از این ظرفیت میتوان برای صادرات مجدد محصولات ایرانی از جمله قیر به آسیای شرقی و هند استفاده کرد.
وی گفت: ایران و امارات با توجه به ظرفیتهایی که در اختیار دارند میتوانند در حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند.