با تشکیل یک کنسرسیوم
لزوم انبوهسازی تولید واگنهای قطار ملی
رییس هیأت عامل سازمان (ایدرو): با تشکیل یک کنسرسیوم و با همکاری بخشهای فعال در تولید قطار ملی و کمک ایدور در تأمین منابع مالی، بتوانیم قرارداد تأمین حداقل ۱۰۵ واگن مترو را امضا کنیم و فناوری کسبشده را به تولید انبوه برسانیم.
ب
ه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، آقای مهندس محسن صالحی نیا معاون وزیر و رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و آقای دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، صبح امروز (یکشنبه ۲۱ دی) از روند اجرای طراحی و تولید سیستم رانش واگنهای مترو در واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی بازدید و در جریان آخرین اقدامات برای تولید قطار ملی قرار گرفتند.
رییس جهاددانشگاهی در این بازدید با اشاره به فرآیند طراحی و تولید سیستم رانش واگنهای مترو توسط محققان جهاددانشگاهی در طرح تولید قطار ملی گفت: کار خوبی که در این طرح شروع شده است نباید متوقف شود و با تولید انبوه واگنها مترو میتوانیم دانش و فناوری کسبشده را حفظ کرده و توسعه دهیم.
آقای دکتر طیبی طرح تولید قطار ملی را از طرحهای راهبردی کشور خواند و بابیان اینکه جهاددانشگاهی در اجرای این طرح ملی بهعنوان مسؤول طراحی و ساخت سیستم رانش واگنهای مترو که بخش اصلی و فناورانه طرح بوده فعالیت دارد افزود: با اجرای این طرح بهغیراز حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صرفهجویی ارزی در زمان هم صرفهجویی میشود و بهجای آنکه حداقل ۱۸ ماه در انتظار تولیدکننده چینی سیستم رانش بنشینیم، میتوانیم ایرادات احتمالی را ظرف چند ماه برطرف کرده و واگنهای تولیدی را به بهرهبرداری برسانیم.
وی تأکید کرد: باید مجموعه فناوریهایی را که در کشور تولید میکنیم تحت یک نشان (برند) بزرگ همانند شرکت زیمنس آلمان درآوریم تا در آن صورت بتوانیم دانش فنی تولیدشده را تجاریسازی و به تولید انبوه برسانیم.
استقبال از توانمندیهای جهاددانشگاهی در این حوزه
آقای مهندس صالحینیا نیز با استقبال از توانمندیهای جهاددانشگاهی که در این بازدید ارایه شد گفت: با توجه به نیازهای توسعهای که در بخش حملونقل عمومی کشور وجود دارد امیدواریم با توجه به این اقدامات بتوانیم در آیندهای نزدیک آرزوی مسؤولان ارشد نظام و بهخصوص مقام معظم رهبری را که همان تأمین نیازهای زیرساختی و راهبردی کشور به دست تولیدکنندگان و محققان داخلی است، محقق کنیم.
وی با اشاره به نقش سازمان گسترش و نوسازی (ایدرو) به عنوان بزرگترین پیمانکار عمومی در پیشبرد طرحهای ملی گفت: پیشنهاد من این است تا با تشکیل یک کنسرسیوم با همکاری بخشهای فعال در تولید قطار ملی و کمک ایدور در تأمین منابع مالی لازم در مرحله یک بتوانیم قرارداد تأمین حداقل ۱۰۵ واگن مترو را به امضا رسانده و فناوری کسبشده را به تولید انبوه برسانیم.
رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ادامه داد: از این مسیر دانش فنی حاصلشده با تولید انبوه میتواند به سوددهی برسد.
آقای مهندس صالحینیا در تشریح اقداماتی که ایدرو میتواند برای به سرانجام رسیدن این طرح انجام دهد گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به نمایندگی از بخش سیاستگذار که همان وزارت صنعت، معدن و تجارت است از دو طریق میتواند در قاعده انبوهسازی اقدام کند که موضوع اول ایجاد اطمینان و جلب حمایت کارفرما و سفارشدهنده طرح همچون سازمان شهرداریها و دهیاریها و یا مترو است که باید آنها اعتقاد و اطمینان لازم را به فناوری تولیدشده به دست آورند و مطمئن شوند که در زمان مناسب طرح تحویل آنها میشود.
وی نقش دیگر این سازمان را در تأمین منابع مالی لازم ذکر کرد و گفت: به ثمر رسیدن چنین طرحهایی نیازمند پیشبینی قواعد مالی است و این سازمان میتواند برخی از فرایند تأمین مالی را برعهدهگرفته و در کنار آن هماهنگیهای لازم جهت فعالیت و مشارکت مالی بخشهای دیگر همچون بانکهای مرتبط، معاونت علمی و فناوری و... را فراهم و آنها را به یکدیگر متصل کند.
رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) همچنین به موضوع حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی اشاره کرد و گفت: سایر کشورها هم اگر موفق شدند و نتیجه گرفتن، حاصل اطمینان به تولیدکنندگان و محققان خودشان بود.
گفتنی است در ابتدای این بازدید آقای مهندس حمید آب روشن رییس واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی به تشریح فعالیتها و توانمندیهای این واحد جهاددانشگاهی پرداخت و آقای مهندس محمد فرضی مدیر طرح نیز با اشاره به ابعاد طراحی و تولید سیستم رانش واگن قطار مترو گفت: طراحی و تولید سیستم رانش تاکنون بیش از ۸۴ درصد پیشرفت داشته است که امیدواریم با همکاری سایر تولیدکنندگان تا ۲۲ بهمن فرایند تولید ۳ واگن و تا پایان سال ۷ واگن به اتمام رسد.