سرودهایی از روزهای پرخاطره
سرود انقلابی خمینیای امام خمینیای امام+دانلود
ازسرودهای ماندگار و خاطره انگیز روزهای شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی ایران، که در فرودگاه مهر آباد اجرا شد سرود " خمینیای امام " است.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما؛ سرودهای ملی و ماندگار قادرند جامعه را ترغیب و تشویق به اتحاد و دفاع از هویت تاریخی و سیاسی و یا دستیابی برای رسیدن به یک هدف مشترک نمايند. در روزهای دهه فجر و پخش سرودهای پر انرژی انقلابی، همیشه سؤال پیش آمده که این سرودها کِی و چگونه نوشته و ملودیاش ساخته شده و با توجه به سختگیریهای رژیم پهلوی و وجود ساواک چگونه اجرا شده است در اين مطلب وب گردي شما را با اولين سرود ماندگار در دوران پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي ، همان سرود پر شور و زيباي "خميني اي امام" آشنا مي کنيم و خاطرات اين اثر را بازگويي مي کنيم .
مشخصات اثر "خمینیای امام"
آهنگ ساز :حمید شاهنگیان
شاعر :حمید سبزواری
فرم: سرود
سرودن شعر همزمان با تبعيد حضرت امام رحمه الله علیه
حمید سبزواری پدر شعر انقلاب و شاعر بسیاری از سرودهای دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی در کتاب خاطراتش را که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است، درباره ماجرای سرود"خمینیای امام" و نحوه ضبط و تکثیر آن میگوید: «سرود "خمینیای امام" را من قبل از پیروزی انقلاب سرودم؛ یعنی وقتی که حضرت امام رحمه الله علیه از نجف به پاریس رفتند.
در آن موقع اعلامیههای حضرت امام به ایران میآمد، اگر خاطر دوستان باشد، اعلامیهها وقتی میآمد مثل شبنامه تکثیر میشد، بچهها شبها آنها را در خانههای اطراف میانداختند و سخنرانیها در نوار کاست ضبط میشد و کاستش دست به دست میچرخید. به هر صورت این اعلامیهها و سخنرانیها که کاست میشد یک روی نوار، خالی بود و عزیزانی که این نوارها را تکثیر میکردند، میآمدند و میگفتند یک شعری برای آن روی نوار بگو تا ضبط کنیم که فرمایشات حضرت امام که در یک روی نوار بود پوشش داده شود. من هم یکی دو تا شعر دادم یکی «با یاد عاشورا به پاخیزید» ، یکی هم «خمینیای امام» بود؛ .
سرود امام را که من سرودم و روی نوار ضبط کردم، این نوار در دست مردم بود، در ماشین نوار را میگذاشتند و کسانی که سوار ماشین میشدند این سرود را میشنیدند و به این صورت تکثیر میشد.
آخرین ضبط «خمینیای امام»، موقعی بود که امام (ره)میخواست بیاید به ایران. وضع تهران خیلی از این جهت آشفته بود و همه در انتظار آمدن امام بودند و میخواهم بگویم تهران به حال انفجار رسیده بود. خانواده سلطنتی هم در شرف فرار بودند، ما هم داشتیم آخرین ضبط خمینیای امام را انجام میدادیم که در آنجا بخوانند، بعد هم «برخیزیدای شهیدان راه خدا»
گم شدن کارت ورود و بازجويي مجدد
شاهنگیان از خاطرات آن روزها گفت: گروه استقبال از امام خمینی (ره) روز ۱۱ بهمن کارتهایی را برای بچههای گروهش صادر کرده بود تا آنها بتوانند وارد سالن فرودگاه مهرآباد شوند.
وي کارتها را به یکی از همکارانش داده بوده تا حفاظت بهتری از آنها شود ولی همه کارتها بر اثر اشتباه همکارش از دست میروند.
شاهنگیان گفت خطر نفوذ منافقان به سالن فرودگاه مهرآباد وجود داشته و به همین دلیل وی گم شدن کارتها را به مسئولان گروه استقبال از ورود امام خمینی (ره) گزارش میدهد.
به گفته شاهنگیان، مسئولان آن گروه بعد از شنیدن خبر گم شدن کارتها همه افراد را از سالن فرودگاه مهرآباد بیرون میکنند و همه را از نو بازجویی میکنند.
شاهنگیان گفت این افراد حتی شخصیتهای نزدیک به امام خمینی (ره) را نیز از نو بازجویی کردهاند.
به گفته وی، در بین افرادی که از نو بازجویی شدند شهید بهشتی نیز بوده است.گروهی که سرود «خمینیای امام» را در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ مقابل امام خمینی خوانده بود ۵۰ نفر بودهاند و شاهنگیان میگوید در روزهای قبل از اجرا آنها مرتب این سرود را تمرین میکردهاند.
کتاب «برخیزید» شامل خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان درباره تاریخ شکلگیری سرودهای ماندگار انقلابی ایران در برهه انقلاب اسلامی ایران است. و اتفاقاتی را از نصیرالدوله تهران تا شیکاگو را شامل میشود.
اینکتاب خاطرات چگونگی شکلگرفتن و تولد سرودهای معروف انقلاب اسلامی ایران را توسط شاهنگیان در بر میگیرد و در حجم ۲۰۸ صفحه تنظیم شده است. شاهنگیان که در بحبوحه وقایع انقلاب، از آمریکا به ایران آمد، با اینایده که باید کاری کُنَد، مشغول تهیه و تولید آهنگ و نغمههای انقلابی شد.
ساخت استوديو با پتو و ضبط اثر
در بخشی از کتاب «
از سبزوار تا سرزمین رویا» روایت خاطرات زندگی و بررسی آثار حمید سبزواری؛ شاعر انقلاب نوشته فاطمه ابراهیمی و فریبا فرشادمهر به چگونگی تنظیم و سرایش این سرود پرداخته شده :
«حمید، «خمینیای امام» را آماده کرده بود و قرار بود سرود آن ضبط و تکثیر شود. مثل همیشه همه در حسینیه ارشاد جمع شده بودند. تعدادی نوجوان و جوان هم عادی و معمولی سرود را حفظ کرده بودند. موقع اجرا و ضبط، کیفیت کار خوب نشد. آنها میخواستند این سرود را هنگامی که امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد وارد میشود پخش کنند و باید با کیفیت خوبی ضبط میشد تا هنگام پخش از بلندگوها اثر عمیق خود را بر مردم بگذارد، به همین دلیل به وسایل پیشرفتهتر و مجهزتری احتیاج داشتند. یکی از همراهان گفت یک نفر را میشناسد که تجهیزات صوتی پیشرفته دارد و باید با او صحبت کند. به اتفاق شمسایی به بنگاه اتومبیلی که روبهروی حسینیه ارشاد بود رفتند و با فرد مورد نظر گفتگو کردند. وی با کمال میل پذیرفت و قرار شد در خانه آن فرد، که درست در پشت کاخ نیاوران بود، سرود «خمینیای امام» و «ای شهیدان وطن» ضبط شود.
ابتدا باید صدا را مهار میکردند. همه پنجرهها را با پتو پوشاندند و درزها را گرفتند. گروه، شب تا صبح مشغول خواندن، ضبط کردن و تکثیر سرود شدند. تصور میشد هیچ صدایی از خانه خارج نمیشود. صبح که شمسایی با صاحبخانه برای خرید نان به نانوایی رفته بود، نانوا، که فردی مؤمن و متعهد بود، به او میگوید: «صدا سر تا سر کوچه را پر کرده، خیلی مراقب باشید. تا الان هم کسی به سراغتان نیامده، خواست خدا بوده، درست پشت کاخ نیاوران، یکی از محلهای مهم زندگی محمدرضا است. بالاخره نوار آماده شد و یک نسخه از آن را برای آیتالله بهشتی و طالقانی، که تازه از زندان آزاد شده بودند، فرستادند.
قطره اي از دريا
بالاخره روز موعود فرارسید. ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ قرار بود امام خمینی (ره) از پاریس تشریف بیاورند و در فرودگاه مهرآباد سرود «خمینیای امام» به اجرا درآید. فرودگاه مملو از جمعیت بود. هر سالن را به گروهی اختصاص داده بودند؛ نمایندگان هر قشر و گروهی اعم از دانشجویان، زنان، کارمندان، همافران، ارتش، و گروه سرود هم در بالکنی مستقر شده بود. آقای صبحدل و شاهنگیان این گروه را رهبری میکردند. گروه فیلمبرداران تلویزیون هم به انقلاب پیوسته بودند. این اولین دیدار حمید و دوستانش با امام خمینی (ره) بود. قلب حمید میتپید، دستش میلرزید و انگار قدرت ایستادن را از کف داده بود. ابهت و بزرگی امام خمینی (ره) او را، که سالها عاشقانه برایش میسرود، مات و مبهوت کرده بود. دلش میخواست به وسط جمعیت برود و دستهای امام (ره) را ببوسد. لحظهای او را در آغوش گیرد و از سالهای انتظار بگوید. جای پایش را ببوسد و قدمهایش را بر چشم بگذارد؛ بغض گلویش را میفشرد و از دور به تماشا نشسته بود. حمید آرام اشک میریخت. جمعیت با شنیدن صدای سرود کمی آرام گرفتند، تلاش شبانه آنان به ثمر نشسته بود. سرود اجرا شد. در پایان همه با شور و حال دست میزدند و مقدم پیر و مراد خود را خوشامد میگفتند.
این سرود در نوارهای سخنرانی امام (ره) (در روی دوم نوار) ضبط میشد و همراه با سخنرانیها تکثیر میگردید، لذا اکثر مردم کوچه و بازار آن را حفظ بودند و در همخوانی و همآوایی به هنگام اجرای گروهی هیچ مشکلی نداشت.
این سرود شاید نیازی به گروه اجرا کننده نداشت چرا که خیل عظیم مشتاقان دیدار امام خمینی و همهی مردم آن را به یاد سپرده بودند تا به هنگام ورود حضرت امام در فرودگاه مهرآباد تهران خوانده شود و این چنین نیز شد، در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ در حضور حضرت امام خوانده شد که متن آن، چنین بود:
خمینیای امام، خمینیای امامای مجاهدای مظهر شرفای گذشته ز جان در ره هدف.
چون نجات انسان شعار توست
مرگ در راه حق افتخار توست
این تویی این تویی پاسدار
حق خصم اهریمنان دوستدار حق
بود شعار تو به راه حق قیام
ز ما تورا درود زما تو را سلام
خمینیای امام، خمینیای امامای مجاهدای مظهر شرفای گذشته ز جان در ره هدف
لرزد از نام تو پایهی ستم
پشت اهریمنان گشته از تو خم
مرز توحید را همچو سنگری
حافظ ملت و دین و دفتری
بود شعار تو به راه حق قیام
ز ما تو را درود ز ما تو را سلام
خمینیای امام، خمینیای امامای مجاهدای مظهر شرفای گذشته ز جان در ره هدف.
چون تو عزم صف دشمنان کنی
ترک سر، ترک تن، ترک جان کنی
نازم آن عزم دشمن شکار تو
خشم تو قهر تو اقتدار تو
بود شعار تو به راه حق قیام
ز ما تو را درود ز ما تو را سلام
خمینیای امام، خمینیای امامای مجاهدای مظهر شرفای گذشته ز جان در ره هدف
ما همه یار تو یاور توئیم
دوستدار تو، همسنگر توئیمای حماسهی تو ورد زبان ما
این توئی مظهر آرمان ما
بود شعار تو به راه حق قیام
ز ما تو را درود ز ما تو را سلام
خمینیای امام، خمینیای امامای مجاهدای مظهر شرفای گذشته ز جان در ره هدف
از تو شد کاخ خودکامگان خراب
این زمان پی فکن در پناه دین
طرح جمهوری محکم و متین
بود شعار تو به راه حق قیام
ز ما تو را درود ز ما تو را سلام
خمینیای امام، خمینیای امامای مجاهدای مظهر شرفای گذشته ز جان در ره هدف
هر زمان میرسد از تو این نداای اسیران و مستضعفان به پا
زیر بار ستم زندگی بس است
نزد طاغوتیان، بندگی بس است
بود شعار تو به راه حق قیام
ز ما تو را درود ز ما تو را سلام
خمینیای امام، خمینیای امام
اجراي ديگر از سرود "خميني اي امام " توليد مرکز موسيقي و سرود صدا و سیما
اثری برای كر و اركستر سمفونیك با آهنگسازی مرتضی سرآبادانی بر روی ملودی حمید شاهنگیان ضبط شده در سال ۱۳۵۹
موسیقی بی کلام سرود خمینی ای امام
خاطرات ديگر / بیعت همافران با امام
بیعتی که در روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ میان بخشی از نظامیان ارتش با امام خمینی (ره) انجام گرفت، تحولی بود که نه تنها در تاریخ، بلکه در هیچ کشوری از مجموع کشورهای انقلابی اتفاق نیفتاد و آن رویداد به منزله تیر خلاص بر نیم قرن سلطنت رژیم پهلوی در ایران بود.
در همین زمینه حجتالاسلام والمسلمین سید محسن موسویفرد (کاشانی) در کتاب خاطراتش که مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است مي نويسد: سرآغاز بیعت ارتش با امام(ره)، از مدرسه ایران بود. روز ۱۹ بهمن سال ۵۷، بنده شاهد بودم که جوانهای شجاع نیروی هوایی، همافران، درجه داران و افسران با کیفهایی که در دستشان بود به خیابان ایران آمدند و بیمحابا، لباسهای ارتشیشان را از کیف در آوردند و به تن کردند و وارد مدرسه ایران شدند. کسی باور نمی کرد که ارتش برای بیعت با امام(ره) آمده باشد. ولی اولین بار که در حضور امام رژه رفتند و در حالی که پاهایشان را با ضرب آهنگ خاصی به زمین میکوبیدند، سرود «خمینیای امام» را خواندند، من و حاج آقا مهدی عراقی از شدت شوق اشک میریختیم.
* سال ۱۳۹۵ سرود انقلابی «خمینیای امام» با شماره ۱۳۳۱ در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شد و این اقدام با اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بینالمللی حفظ میراثفرهنگی ناملموس صورت گرفته است.پیش از این نیز ترمینال یک فرودگاه مهرآباد با توجه به قدمت بیش از ۵۰ سال با شماره ۳۱۴۴۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده بود.