اخبار «تزریق واکسن ایرانی کرونا، به گروه سوم از داوطلبان» را در اخبار ۱۴ امروز پیگیری کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۲۱- ۱۴:۰۰

 

«سر خط اخبار و رودیداد های مهم»

_ تزریق واکسن ایرانی کرونا، به گروه سوم از داوطلبان

امروز به ۳ داوطلب دیگر، واکسن کوو ایران برکت تزریق شد و فردا نیز ۴ داوطلب دیگر، واکسن می گیرند. در مرحله اول، هفت نفر از داوطلبان، واکسن ایرانی زده بودند.

_ شناسایی چهار مورد جدید کرونای انگلیسی در کشور

وزیر بهداشت که به استان شمالیِ مازندران رفته است تا اوضاع تنها منطقه ای را که چند شهر با وضع قرمز کرونایی دارد، از نزدیک ببیند، میگوید: این چهار نفر، یک خانواده اند که به اروپا سفر کرده بودند و پس از بازگشت، علامت دار شدند و در آزمایش معلوم شد به ویروس انگلیسی مبتلا شده اند.

وزیر بهداشت می گوید: برای مقابله با شیوع کرونا، تا پایان بهارِ سال آینده، تولید واکسن ایرانی به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

_ بازگشایی مدارس در برخی مقاطع تحصیلی، از اول بهمن

وزیر آموزش و پرورش، از بازگشایی مدارس در برخی مقاطع تحصیلی، از اول بهمن، در مناطق آبی و زرد خبر داده و گفته، به مدارس ابلاغ شده تا تشکیل کلاس ها، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی صورت بگیرد.

_ شمار مبتلایان به کرونا در جهان، 90 میلیون نفر را هم رد کرد

تعداد فوتیها هم، به یک میلیون و 935 هزار تَن رسیده . این روزها همچنان ، کشورهای امریکایی و اروپایی، رِکورددار جانباختگان کرونایی در جهان هستند. در24 ساعت گذشته، سه هزارو 235 تن در امریکا فوت کردند.

بعد از امریکا هم، برزیل با 1115 تن و مکزیک، 1038 نفر قرار دارند .

در برخی ایالتهای امریکا باوجود افزایش شمار مبتلایان و پرشدن بیمارستانها، 60 درصد کارکنان برخی مراکز نگهداری سالمندان در ایالت اوهایو ، حدود نیمی از کارکنان بخش بهداشتِ یکی از مناطق کالیفرنیا و 40 درصد از پرستارانِ شهر لس آنجلس گفته اند، واکسن فایزر و مُدرنا نمی زنند.

اما در قاره افریقا، کشور افریقای جنوبی با حدود 400 فوتی، اول است. در آسیا هم، هند 213 فوتی کرونا را، در 24 ساعت گذشته، ثبت کرد. در لبنان، مقررات قرنطینه درحال اجراست.

_ دولت در پی تقویت و حمایت بازار بورس 

رئیس جمهور گفت: دولت در پی تقویت و حمایت بازار بورس است. آقای روحانی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بعد از شنیدن گزارش رییس سازمان بورس گفت: سیاست اصولی دولت، این است که قیمت گذاری کالاها بر اساس سازوکار عَرضه و تقاضا و قواعد بازارِ رقابتی صورت گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به برنامه ها برای کنترل و مقابله با افزایش بی دلیل قیمت‌ برخی کالا ها هم گفت: دولت تلاش می کند با تسهیل فعالیت ها و کاهش محدودیت ها و اعتماد به شرکت های با سابقه و خوشنام و موثر، که با ثباتِ رویه و با رعایت مقررات، عمل کرده اند و همواره موجب رونق بازارهای داخلی و خارجی بوده اند، زمینه افزایش فعالیت و خرید و فروش در بورس کالا را فراهم کند.

در این جلسه همچنین، رئیس سازمان برنامه و بودجه، گزارشی از روند بررسی لایحه بودجه سال 1400 در مجلس ارایه کرد. رئیس جمهور هم، حفظ ساختار کلی لایحه را مورد تاکید قرار داد.

_ آمار کرونا در کشور ؛ ۲۱ دی

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: از ظهر دیروز تا امروز 5 هزار و 968 بیمار جدید کرونایی در کشور ، شناسایی شدند. در همین مدت 71 نفر از بیماران کرونایی هم فوت کردند. 4 هزار و 664 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضع شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

_ راهبُرد اصلی در مواجهه با دشمن، بی اثر کردن تحریمها است

این را رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس گفت و تاکید کرد: مجلس در حالی که فرصت سازی برای رفع تحریم ها را در دستور کار خود قرار داده ، ریل گذاری برای بی اثرکردن تحریم ها را راهبرد اصلی خود می داند که مهمترین اقدام در این مسیر، اصلاح ساختار بودجه است.

_ تصمیمات کمیسیون تلفیق؛  اختصاص ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز برای عرضه در بورس

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده از مصوبه مجلس برای خروج دولت از صندوق های سرمایه گذاری خبر داد. آقای زارع گفت : شورای عالی بورس موظف است ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، دستور‌العمل نحوه تبدیل واحدهای سرمایه‌گذاری عادی به واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز را تصویب کند که این مصوبه به رونق بورس کمک می‌کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه همچنین از اختصاص ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برای عَرضه در بورس خبر داد.

آقای زارع گفت: این تصمیم به منظور ورود بخش خصوصی به حوزه انرژی و تجاری سازی این حوزه، صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین، از اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان، برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان و تامین پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه اجرایی، رتبه بندی معلمان و تأمینِ بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه های تکمیلی خبر داد.

_ رئیس قوه قضائیه: بازپس گیری اموال نامشروع

اموال نامشروع، از مسئولان خاطی، بازپس گرفته می شود، حتی اگر به اسم دیگران، کرده باشند.

رئیس قوه قضائیه، دستورالعمل شناسایی اموال و دارایی های نامشروع مسئولان و بازگرداندن آنها به بیت المال را ابلاغ کرد. 

این دستورالعمل، در 6 فصل و 24 ماده،​ به منظور اجرایی شدن قانون مجلس برای اعادهء اموال نامشروع، ابلاغ شده و دادستانی کل کشور، موظف است، ظرف یک ماه، مقدمات اجرا را فراهم کند.

بر این اساس، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، دستگاه های امنیتی، پلیس و سازمانهای مردم نهاد، به دادستانی کل کشور، در شناسایی اموال نامشروع کمک خواهند کرد و دادستانی موظف است، بدون ملاحظهء مقام و مسئولیت فرد خاطی ، به تخلفات او رسیدگی کند.

دادستانها همچنین، باید راههای انتقال احتمالی اموال نامشروع به همسر، خویشاوندان، شُرکا و افراد مرتبط با مسئول را مسدود کنند.

ردیابی پولها و اموالی که به خارج از کشور منتقل شده اند و بازگرداندن آنها ، جزو وظایف دادستانی کل کشور خواهد بود. همچنین در این دستورالعمل، برای اجرای سریع و عادلانه قانون، تشکیل شعبه یا شعب حقوقی ویژه نیز، پیش بینی شده است.

بر اساس این دستورالعمل، معاون اول قوه قضائیه، مسئول نظارت بر حُسن اجرای تکالیف دستگاههای مقرر در قانون و این دستورالعمل و دادستان کل کشور، مسئول نظارت قانونی بر عملکرد دادستانها در این زمینه است. 

_ بازگشت 470 هکتار از منابع طبیعی در گنبد کاووس

470 هکتار از مراتع گنبدکاووس به منابع طبیعی پس از 50 سال بازگشت.

آنطور که رئیس کل دادگستری استان گلستان گفته شخصی با ارائه سند رسمی، مدعی مالکیت 500 هکتار از مراتع شهرستان گنبدکاووس بود و رای دادگاه را نیز برای این اراضی گرفته بود؛ اما دیوانعالی کشور پس از بررسی پرونده و با استناد به نقشه های هوایی قدیمی منطقه، فقط حدود 27 هکتار از این زمین ها را کشاورزی شناخت و بقیه را منابع ملی اعلام کرد. 

_ تسهیلات بانکی، حلال مشکلات یا مشکل لاینحل / سنگهای بانکی جلوی راه تولید در حال برداشته شدن است

با اینکه بخشی از تامین مالی واحدهای تولیدی بر عهده بانکهاست، اما گاهی، تسهیلات بانکی ، بلای جان واحد تولیدی می شود.

محاسبات سود بانکی خارج از ضوابط قانونی و تملک ملک کارخانه و خط تولید، از جمله آسیب های نظام بانکی به بخش تولید کشور است.

چند وقتی است این معضل با پیگیری رسانه ها از جمله رسانه ملی مورد توجه رسانه ها و دست اندرکاران اجرایی و نظارتی قرار گرفته و سنگهای بانکی جلوی راه تولید در حال برداشته شدن است.

_ پیش‌بینی کاهش ۴۰ درصدی قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید: قیمت مَسکن در مقایسه با چندماه قبل، حدود۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است و بازار، ظرفیت کاهش ۴۰ درصدی تا پایان سال را هم دارد.

خسروی با اشاره به اینکه هزینه ساخت مسکن، به ازای هر متر مربع، حداکثر هشت میلیون تومان است، قیمت های فروشِ موجود را، غیرمنطقی دانست و ابراز امیدواری کرد، ستاد تنظیم بازارِ مسکن، در بخش فروش و اجاره فعال شود.

_ روند کاهشی قیمت سکه و ارز ، صعودی بودن شاخص بورس

در حالیکه قیمت سکه تمام، حول و حوش 11 میلیون تومان است و قیمت ارز هم روند کاهشی دارد، تالار شیشه ای در دومین روز هفته، سبز شد. شاخص کل بورس با رشد 21 هزار واحدی، به عدد یک میلیون و 306 هزار واحد رسید.

_ شیوع کرونای انگلیسی، دغدغه اصلی کشورهای اروپایی 

در انگلیس که شمار فوتیها همچنان بالای هزار نفر است، وزیر بهداشت می گوید ، اوضاع بهداشتی کشورش بسیار بد است.

فرانسه هم، مرزهای خود را با انگلیس بسته، اما نتوانسته جلوی ورود کرونای انگلیسی را بگیرد.در کشور، حدود 12 میلیونیِ بلژیک، اعلام شده، بیش از نیمی از 20 هزار قربانی کرونایی، از ساکنان خانه های سالمندان هستند . ترکیه بیش از 180 فوتی کرونا را در شبانه روز گذشته، گزارش داده و قبرس هم قرنطینه را، به اجرا گذاشته .

_ ادامه اعتراض و دو دستگی ها در آمریکا

در حالی که 4 روز از اعتراض ها در ساختمان کنگره امریکا در واشنگتن می گذرد، برخی شهرهای دیگر از جمله شیکاگو، لس آنجلس و سن دیگو همچنان صحنه اعتراض های خیابانی هستند.

در این بحبوحه ، در شیکاگو و لس انجلس ، در تیراندازیها 5 نفر کشته و شماری هم زخمی شدند. تعقیب و جستجو هم برای یافتن افرادی که در حمله به ساختمان کنگره شرکت داشتند، در سراسر آمریکا ادامه دارد.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا - به اف بی آی - با نصب نوشته هایی الکترونیکی در واشنگتن و اعلام شماره تلفنی برای تماس ، به دنبال اطلاعات افرادی است که در اعتراضها شرکت داشتند.

سی ان ان گزارش داده، تاکنون، دستکم 83 نفر بازداشت شده اند. پس از توئیتر و فیس بوک، 10 شبکه اجتماعی دیگر هم، درهای خود را به روی فعالیتهای رئیس جمهور امریکا بستند تا با منزوی کردن ترامپ، به بازگشت نظم و ثبات به امریکا کمک کنند.

همزمان، دموکرات های آمریکا ، پیگیرند استیضاح دونالد ترامپ، فردا کلید بخورد. البته گروهی از جمهوری‌خواهانِ مجلس نمایندگان که پیروزی بایدن را تایید کردند، خواستار آن شده اند که استیضاح ترامپ رخ ندهد، چون معتقدند استیضاح رئیس جمهوری که فقط 10 روز از دوره فعالیتش باقی مانده است، به ایجاد شکاف و دودستگی بیشتر و عمیقتر در آمریکا منجر خواهد شد.

از این رو، برخی مثل رئیس کمیته نظارت در مجلس نمایندگان بر این نظرند که ترامپ خودش استعفا دهد و برود. البته ترامپ پیشنهاد استعفا را نپذیرفته و به نوشته نیویورک تایمز، به نزدیکان خود گفته: قصد کناره گیری از ریاست جمهوری ندارد و به نوعی از اینکه حمله به کنگره را محکوم و به واگذاری مسالمت آمیز قدرت متعهد شده، پشیمان است.

مایک پنس ، معاون رئیس جمهور آمریکا هم که در کنگره ، برخلاف اصرار ترامپ، آرای انتخاباتی را تایید کرده و فعالسازیِ متمم 25 قانون اساسی را برای برکناری رئیس جمهور امریکا بعید ندانسته. طبق این متمم ، اعضای کابینه می توانند، درصورت مشکلات جسمی و روانی رئیس جمهور و ناتوانی او در اداره امور ، رئیس جمهور را برکنار کنند.

در این صورت، معاون او، قدرت را در دست می گیرد. البته با توجه به زمانبَر بودن فرایند استیضاح و برکناری ، ممکن است این تلاشها به نتیجه نرسد. به هرحال ، آنچه که در کنگره رخ داد و معترضان ، سرکوب ؛ و پنج نفر کشته شدند، وجهه ساخته شدهء امریکا در داخل و خارج را بشدت خدشه دار کرده.

نخست وزیر آفریقای جنوبی گفته، امریکا می تواند از تجربه دموکراسی ما درس بیاموزد! نشریه فارین پالیسی نوشته : امریکا به جای صدور دموکراسی به خارج ، بهتر است جلوی خونریزی را در داخل بگیرد. خونریزی که اِشلی بابیت ، زن 35 ساله ، نماد آن شده است.

_ رونمایی از تندیس مرد میدان، ساخته آقای حمید کنگرانی

با حضور خانواده شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و جمعی از هنرمندان سینما و تلویزیون، از تندیس مرد میدان، ساخته آقای حمید کنگرانی رونمایی شد.

_ قدردانی خانواده شهید سردار سلیمانی، از مردم در بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت مردِ میدانِ حماسه و مقاومت 

خانواده شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در پیامی، از حرکت عظیم و حماسه گونه اقشار مختلف مردم در بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت مردِ میدانِ حماسه و مقاومت قدردانی کردند.

در این پیام، ضمن قدرشناسی از حمایتها، یادبودها و حضور مخلصانه مردم ایران و آحاد جبهه سراسری مقاومت علیه استکبار​ در پاسداشت نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش، آمده:​ توجه آزادیخواهان سراسر جهان به مکتب مقاومت، نشان میدهد نه تنها تأثیر خون این شهدا، کاهش نیافته ، که روز به روز ، آثار آن از نظر کمّی و کیفی گسترش می یابد. 

_ پاکستان شب را در خاموشی و تاریکی گذراند

پاکستانی ها، دیشب یکی از بدترین حوادث غیرطبیعی تاریخ این کشور را، تجربه کردند. در پی اختلال در شبکه انتقال برق پاکستان که به قطع گسترده برق منجر شد، ساکنان 80 درصد از مناطق این کشور، شب را در تاریکی مطلق سپری کردند.

مشاور نخست وزیر پاکستان، علت این حادثه را، مشکل فنی در شبکه برق رسانیِ این کشور اعلام کرده اما برخی، از احتمال خرابکاری سایبری سخن می گویند.

درپی قطعی برق، نیروی هوایی پاکستان به حال آماده باش درآمده بود. سامانه توزیع برق پاکستان، یکی از ضعیف ترین زیرساخت های این کشور است.

_ برگزاری دروس خارج فقه معاصر در حوزه علمیه قم

به گفته مدیر حوزه های علمیه ، در حال حاضر ۱۵ درس خارج فقه معاصر در موضوعات و مسائل روز در حوزه علمیه قم با حضور اساتید برجسته به صورت مجازی در حال برگزاری است.

_ گرامیداشت آیت الله مصباح نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

دانشگاهیان یاد و خاطره مرحوم آیت الله محمد تقی مصباح یزدی را گرامی داشتند. این مراسم در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار و به صورت زنده برای دانشگاهیان سراسر کشور پخش شد.

_ حفاظت سربازان بی ادعای محیط زیست اسفراین

حفاظت 24 ساعته ی سربازان بی ادعای محیط زیستِ اسفراینی از محیط زیست و حیات طبیعی وحش. قوچهایی که در این فصل، هدفی برای شکارچیان غیرمجازند.

_ نجات بچه آهو در خلیج فارس

یک ماهیگیر اهل جزیره خارگ در خلیج فارس بچه آهویی را که در دریا افتاده بود نجات داد و به ساحل بازگرداند.جزیره خارگ و خارگو که در کنار یکدیگر هستند، زیستگاه و حیات زیست نوعی آهو هستند ودر جزیره خارگو، بیش از هزار راس آهو زیست میکنند.

_ جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اندونزی پیدا شد

مسیر این هواپیما از جاکارتا به طرف جزیره بورنئو بوده که با ۵۶ مسافر و شش خدمه 4 دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار محو شد و در آب های اقیانوس هند سقوط کرد. وزیر حمل و نقل اندونزی از ادامه عملیات جستجوی وسیع برای یافتن بقایای بیشتر هواپیما و اجساد سرنشینان خبر داد.

 

بیشتر بدانید: 

آرشیو کل اخبار ساعت 14 (نیمروزی شبکه یک) 

نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha