آشنایی با بالگرد شاهد ۲۸۵ ایران
ایران با در اختیار داشتن بزرگ ترین صنایع بالگردی در منطقه، یکی از کشورهای پیشرو در عرصه طراحی و ساخت بالگردهای نظامی و تجاری است.
به گزارش
گروه وب گردی خبرگزاری صدا وسيما، بالگردها به علت برخورداری از ویژگیهای خاص پروازی مانند سرعت کمتر از سرعت صوت، توانایی پرواز در ارتفاع پایین و زمان آماده سازی پرواز کمتر نسبت به هواپیما، همواره از جمله وسایل پرنده تاثیرگذار درعرصههای نظامی هستند کما اینکه ارزش بالگردها در جنگ تحمیلی در زمینه رزمی و ترابری به روشنی اثبات شد.
توسعه و تولید بالگرد جدید بر اساس بالگردهای موجود درجهان کاری مرسوم است، چرا که علاوه بر کاهش هزینه طراحی باعث میشود تا در زمینه تعمیر و نگهداری هم هزینهها کاهش پیدا کرده و به راحتی بتوان قطعات یک بالگرد را روی عضو دیگر آن خانواده جایگزین کرد.
ایران هم از سال ۱۳۷۶ و با ساخت بالگرد «شباویز» که نمونه مهندسی معکوس شده بالگرد «بل ۲۰۵» بود، به جرگه کشورهای سازنده بالگرد پیوست.
در مرحله بعد خانواده بالگردهای شاهد در سه مدل «شاهد ۲۷۴» و «شاهد ۲۷۸» و «شاهد ۲۸۵» تولید شد که برای نخستین بار در این خانواده، روند طراحی و ساخت کاملا بومی صورت گرفت.
تولید بالگردهای خانواده شاهد نشان داد که میتوان با استفاده از یک الگو و پلتفرم مناسب مانند بالگرد بل ۲۰۶ جت رنجر، بالگردهایی را تولید کرد که مزیتهای زیادی مانند کاهش هزینه طراحی و ساخت، تعمیر و نگهداری و نیز امکان جایگزینی قطعات از روی یک بالگرد روی بالگرد دیگر داشته باشند.
نگاهی کلی
با استفاده از پلتفرم بالگرد بل ۲۰۶ چند بالگرد مختلف تولید شده است. ساخت بالگرد شناسایی و خدماتی «شاهد ۲۷۸» و تجربیات حاصل از آن باعث تولید نسل بعدی این بالگرد تحت عنوان «شاهد ۲۸۵» بعنوان یک بالگرد رزمی و شناسایی توسط مرکز تحقیقات صنایع هوایی شاهد سپاه پاسداران شد که اکنون در سازمان رزم هوانیروز سپاه حضور دارد.
در واقع بالگرد شاهد ۲۸۵ شباهت بسیار زیادی با شاهد ۲۷۸ دارد که چند سال قبل از رونمایی شاهد ۲۸۵ معرفی شده بود. بالگرد شاهد ۲۸۵ با استفاده از سازه، موتور، سامانه انتقال توان و دُم شاهد ۲۷۸ ساخته شده است. برای ساخت این بالگرد از دم به سمت جلوی بالگرد شاهد ۲۷۸ تحت بازطراحی قرار گرفته تا یک بالگرد تهاجمی تکنفره حاصل شود.
بخشهایی از بدنه و پرههای این بالگرد از جنس مواد مرکب غیر فلزی ساخته شده که ضمن کاهش وزن آن، مانع ایجاد خوردگی و زنگزدگی و در نتیجه امکان عملیات در محیطهای گوناگون را به دنبال دارد.
جذب و مستهلک نمودن ارتعاشات تولیدی موتور و همچنین عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه نیز از ویژگیهای استفاده از این مواد پیشرفته است که باعث کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری در طول دوره عمر پرنده گشته و استفاده از این بالگرد کاملاً بومی را دارای صرفه اقتصادی بیشتری مینماید.
استفاده گسترده از مواد مرکب غیر فلزی پیشرفته علاوه بر کاهش وزن پرنده که باعث افزایش وزن محموله قابل حمل میشود فواید دیگری همچون جذب و کاهش انرژی امواج راداری نیز دارد. بخشهای مختلف این بالگرد در کشور و توسط صنایع داخلی تولید میشوند از جمله اجزای سازه، بخشهای مختلف بدنه و دم، شیشههای کابین، سیمکشیها، سامانههای مورد نیاز خلبان شامل نمایشگرهای پیشرفته دیجیتال، اهرم کنترل پرواز و کنترل موتور، قطعات مختلف موتور، سامانه انتقال توان و اجزاء آن، پره اصلی و دم و محورهای آنها و بسیاری اجزاء دیگر را شامل میشوند. بالگرد تک سرنشین شاهد ۲۸۵ در رده بالگردهای تهاجمی قرار میگیرد و میتواند ماموریتهای شناسایی و پشتیبانی نزدیک را به خوبی انجام داده و با تسلیحات مختلف خود تجهیزات و نیروهای دشمن را هدف قرار دهد.
شاهد ۲۸۵ قابل مقایسه با بالگرد شناسایی رزمی اواچ-۵۸دی نسخه مسلح بالگرد بل ۲۰۶ جت رنجر است این بالگرد در دو مدل مخصوص عملیات زمینی و دریایی یعنی تهاجمی سبک، شناسایی و گشت دریایی، ضد کشتی ساخته شده است.
پروژه شاهد ۲۸۵ برای نخستین بار در ۳ خرداد ۱۳۸۸ با رونمایی و پرواز دو فروند از این بالگرد توسط شرکت صنایع هوایی شاهد سپاه پاسداران رونمایی رسمی شد. در هنگام رونمایی از این بالگرد، یک فروند بالگرد شاهد ۲۸۵ مسلح به راکت انداز و توپ در دماغه با ماموریت عملیات علیه اهداف زمینی و دیگری مسلح به موشک کروز دریایی و رادار جستجوی سطحی در دماغه با ماموریت عملیات علیه اهداف دریایی رونمایی و به پرواز درآمدند.
این بالگردها درآزمایشها عملکردخوبی از خود نشان داد و نسخههای زمینی و دریایی آن در نمایشگاه هوایی کیش در سال ۱۳۸۹ به نمایش درآمدند.
بالگردهای شاهد ۲۸۵ به عنوان محصولاتی بومی با قابلیت جستجو و هدفیابی و شناسایی رزمی، توان اجرای آتش در درگیریهای نزدیک، توانایی پرواز با سرعت بالا در ارتفاع پائین و شلیک موشکهای هدایت شونده و بمبهای هوشمند و امکان پرواز مناسب در شرایط جغرافیایی متنوع توانمندی اجرای مأموریتهای نظامی را به خوبی داشته و گام مهمی در کم اثر کردن تحریمهای فروش سامانههای پیشرفته هوایی به کشور محسوب میشوند. اگر چه این بالگرد در صنایع شاهد سپاه طراحی شده، اما قرار است این بالگرد توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در اصفهان تولید گردد.
گونههای مختلف بالگردهای شاهد به تولید انبوه رسیده و ضمن افزایش روند تجهیز به سامانههای پیشرفته در آینده، بخشی از بار عملیاتی تهاجم زمینی بالگردهای کبرا را نیز بر عهده میگیرند.
تسلیحات
استفاده از مواد مرکب دربالگرد شاهد ۲۸۵ که باعث کاهش وزن آن شده توانایی حمل طیف متنوعی از تسلیحات را برای اجرای عملیات رزمی به همراه آورده است.
شاهد ۲۸۵ در مدل های" ایاچ۸۵-ای"، ایاچ۸۵-بی" دونمونه زمینی و "ایاچ۸۵-سی" نمونه دریایی این بالگرد طراحی و ساخته شدهاست.
مدلهای ایاچ۸۵-ای وبی " با دو لانچر راکتهای ۷۰ میلیمتری "هیدرا ۷۰ "هر کدام به ظرفیت ۷ راکت و یک تیربار" پیکا "در دماغه در دو نمونه ثابت ودارای برجک چرخان تجهیزشدهاست. بر بالای سقف این مدل یک دوربین الکترواپتیک/حرارتی نیز نصب گردیدهاست.
نوع زمینی این بالگرد هم چنین دارای قابلیت حمل و شلیک انواع مختلف موشک سدید است. مدل دریایی بالگرد شاهد ۲۸۵ (ایاچ۸۵-سی) با ۲ موشک ضدکشتی کوثر یا ۸ موشک سدید (۴ موشک در هر طرف) تجهیز گردیدهاست.
موشک سدید با وزن ۳۴ کیلوگرم از جمله موشکهای با هدایت سه گانه مادون قرمز، لیزر و اپتیک است که با سرجنگی ترکشی قابلیت انهدام انواع اهداف سطحی متحرک و ثابت را در شعاع موثر ۳۰ متر و شعاع تخریب ۵ متر را دارد.
موشککشتی «کوثر» نیز با وزن ۱۲۰ کیلوگرم و برد حدود ۲۵ کیلومتر (که در اثر شلیک از بالگرد در حال حرکت، افزایش هم مییابد) در هر سمت این بالگرد قابل نصب است. برای شلیک این موشکها، ایاچ۸۵-سی متکی به نمایشگر چندمنظورهای است که در کابین خلبان این مدل نصب شدهاست. در این مدل به جای تیربار، یک رادار جستجوگر و ردیاب در دماغه نصب شده تا این بالگرد توانایی کشف و ردیابی شناورهای دشمن را داشته باشد که برد آن بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر برآورد شدهاست.
مشخصات
نوع بالگرد سبک تهاجمی/شناسایی
سازنده صنایع شاهد و تولید نهایی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)
اولین پرواز ۱۳۸۸
وزن بالگرد ۸۲۰ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاستن ۱۴۵۰ کیلوگرم
حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت (نوع زمینی) ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت (نوع دریایی)
حداکثر ارتفاع ۴۱۶۰ متر
مداومت پروازی ۴.۳ ساعت (نوع زمینی) ۵ ساعت (نوع دریایی)
بیشینه برد (پرواز در ارتفاع ۱۵۰۰ متری) ۶۵۰ کیلومتر (نوع زمینی) ۸۷۵ کیلومتر (نوع دریایی)
طول ۱۱٫۸۴ متر
عرض ۲٫۷۸ متر
ارتفاع ۳٫۴۲ متر
قطر پروانه اصلی بالگرد ۱۰٫۱۶ متر
قطر پروانه دم بالگرد ۱٫۵۷ متر
موتور یک موتور توربوشفت به قدرت ۴۲۰ اسب بخار
خدمه: یک نفر
تسلیحات
نمونه زمینی: تیربار ۷٫۶۲ میلیمتری پیکا ۱۴ راکت هیدرا ۷۰ یا ۸ موشک سدید
نمونه دریایی: ۸ موشک سدید ۲ موشک کوثر