پخش زنده
امروز: -
ساخت راه آهن تهران- همدان- سنندج از سال ۹۷ سرعت گرفت و ۲ ماه قبل بود که ریل گذاری مکانیزه آن آغاز شد.
پروژه راه آهن تهران - همدان - سنندج یک خطه و به طول کلی ۴۱۸ کیلومتر با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت با عرض مسیر ۶ متری در سال ۸۴ مطالعات آن انجام و عملیات اجرایی آن در هشت قطعه از سال ۸۵ شروع شد.
طول مسیر راه آهن تهران - همدان ۲۶۸ کیلومتر است بود که نوروز ۹۶ به بهرهبرداری رسید اما ادامه مسیر (همدان - سنندج) ۱۵۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی قطعه یک و دو آن در حال اجراست اما عملیات زیرسازی قطعه سه به اتمام رسیده و در حال اجرای عملیات روسازی است.
این ۱۵۰ کیلومتر در حوزه مدیریت ۲ استان همدان و کردستان قرار دارد که حدود ۹۰ کیلومتر آن هم اکنون از سوی مسوولان استان کردستان پیگیری میشود.
رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی کردستان گفت: راه آهن همدان ـ سنندج در قانون بودجه سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار داشت اما در سال ۹۸ عملیات اجرایی آن فعال تر شد و در بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ابلاغ شد.
بهرام نصراللهی زاده تاکید کرد: این اعتبار با پیگیری و نگاه ویژه ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور بیش از سه برابر افزایش یافت و به ۳۹۰ میلیارد تومان رسید که ۱۳ برابر اعتبار تخصیص یافته سال ۹۷ بود.
وی اعتبار امسال این طرح را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبار بیشتر از این خواهد بود.
نصراللهی زاده از مطالعه برای ایجاد ایستگاههای بیشتری برای این طرح خبر داد و افزود: در حال حاضر ایستگاه اصلی در ابتدای گردنه صلوات آباد است و مطالعاتی برای گزینههای دیگر هم در دست انجام است که هنوز قطعی نشده است.