پخش زنده
امروز: -
استاد حوزه و دانشگاه گفت: دلیل بقا و استمرار نظام اسلامی بحث تبعیت و پیروی از امر ولایت است، زیرا وقتی سخن از ولایت به میان میآید رابطه هدفمند و دستورهای دنیوی نیست بلکه امری دینی و قلبی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد باقر علم الهدی در گفتگوی ویژه خبری شبکه قرآن، افزود:
دلیل بقا و استمرار نظام اسلامی هم همین بحث تبعیت و پیروی از امر ولایت است، زیرا وقتی سخن از ولایت به میان میآید رابطه هدفمند و دستورهای دنیوی نیست و امری که هست، امری دینی و قلبی است و وقتی که رابطه رهبریت با امت خودش رابطه دلی، قلبی و تکلیف مداری شد آن وقت دیگر مردم براساس تکلیف در صحنه حاضر میشوند و این طور نیست که براساس تعهدات سیاسی و اجتماعی بلکه براساس یک وظیفه شرعی در صحنه حاضر میشوند و میبینیم در طول این ۴۰ سال امت وفادار به ولایت فقیه همواره پشت سر، ولی زمانشان حرکت کرده اند و براساس دستورات، ولی زمانشان عمل کرده اند و آنجایی که به دنبال سخن، ولی فقیه زمانشان رفتند پیروز شده اند و آنجایی که بعضی از مسئولین از مسیرشان منحرف شدند مردم میبینند در همان مقاطع از خواص ضربه خورده ایم.
وی در ادامه سخنانش خود درباره مقاله توهین آمیز احمد رشیدی مطلق به امام خمینی (ره) در سال ۵۶ گفت: باید عرض کنم که واقعه ۱۹ دی و آن مقالهای که در روزنامه اطلاعات به رشته تحریر درآمد در حقیقت از نگاههای مختلف میتواند بررسی و تحلیل شود، ولیکن مهمترین تحلیلی که میتوان بر آن داد این است که آنچه را که تاکنون تاریخ نشان داده است این است که سیره مستمره طواغیت و طاغوتهای زمان همواره بر این بوده است که برای بیرون کردن رقبای خودشان از صحنههای مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی جامعه به ترور شخصیتی افراد متوسل میشدند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدباقر علم الهدی افزود: اینکه در آن مقاله توهینهای زیادی به حضرت امام (ره) شد، در حقیقت همان جریان مستمری بود که از صدر اسلام تاکنون ادامه داشته است به طوری که مثلا در صدر اسلام برخی توهینهای مختلف را نسبت به پیامبر مکرم اسلام (ص) روا میداشتند و ایشان را نسبتهای ناروایی میدادند که قرآن نیزبه آن اشاره کرده است و یا در زمان امیرالمومنین علی (ع) خوارج و بدخواهان تهمتها و نسبتهای ناروایی به آن حضرت نسبت میدادند بطوری که در آن مقطع علی (ع) را از دین خارج میدانستند و در مجموع تاریخ پر است از افرادی مثل معاویهها و یا خوارج که اکنون نیز هستند.
وی گفت: آنها برای اینکه بتوانند آن قداست امیرالمومنین (ع) را در بین مردم از بین ببرند در مقام ترور شخصیت مولی علی (ع) برمی آمدند و در زمان امام مجتبی (ع) نیز اتهامهایی به امام مجتبی (ع) میزدند و یا در زمان امام حسین (ع) و سایر اهل بیت (ع) نیز این رویه طاغوتها نسبت به بزرگان دینی ادامه داشته است.
دکتر علم الهدی افزود: در تاریخ معاصر نیز در ۱۷ دی سال ۵۶ که دو ماه قبل از این تاریخ فرزند بزرگ امام مرحوم شهید آقامصطفی خمینی به شهادت رسیده بودند و رژیم طاغوت که فکر میکرد با دورکردن امام (ره) از میان مردم و امت توانسته است مهر و محبت امام (ره) را هم از دلهای مردم دور کند و در حال ارزیابی ارادت مردم به امام (ره) بود که دید بعد از شهادت او ختمها و محافل عزاداری زیادی در شهرهای تهران، قم، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد برگزار شد و این هجوم مردمی برای مرجعشان که ۱۵ خرداد دیده و کشتار آن موقع را تجربه کرده و خون داده بودند و دید که با این حال مردم بازهم به حمایت از مرجعیت و رهبری خودشان آمدند و در مجالس ختم و عزاداری آقاسیدمصطفی شرکت میکردند.
وی ادامه داد: این حضور مردم حکایت از عمق وابستگی و حمایت مردم با رهبری نهضت انقلاب داشت، ولو اینکه از خارج از مرزهای کشور انقلاب و نهضت را مدیریت میکرد، اما این بهم پیوستگی مردم در دلهای مردم همواره وجود داشت و مردم با امام (ره) ارتباط قلبی داشتند و در کنار این قضیه باید گفت مثلا یاسر عرفات پیام تسلیتی را برای حضرت امام (ره) فرستادند که امام (ره) هم در پاسخ به آن، رژیم طاغوت را رژیم دست نشانده از ناحیه امریکا و مامور امریکا و رژیم جعلی صهیونیستی معرفی کردند و گفتند که او آمده است که این منطقه را پایگاهی برای امریکا و منویات صهیونیستها کند و ملت مسلمان هرگز در این امر توافق نخواهند کرد و به این وسیله امام (ره) پاسخ یاسر عرفات را داد و ملت هم که در مراسم ختم آقا مصطفی سنگ تمام گذاشتند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رژیم با مشاهده این حضور متوجه شد فقط جسم امام را به ظاهر از مردم جدا کرده است، ولی مردم دلهایشان با امام (ره) گره خورده است افزود: به همین علت ترور شخصیتی امام (ره) را در دستورکار قرار داد و آن مقاله کثیفی که به دست آن شخص مجهول که آخر هم معلوم نشد که بوده است، ولی به دستور شاه و دربار بود منتشر شد و سخنان سخیفی را به امام (ره) نسبت داد، ولی همین حرکت باعث شد که مردم بیایند و تکلیف خودشان را با رژیم طاغوت یکسره کنند و این سیره مستمره همه طاغوت هاست و نمیتوان آن را اشتباه استراتژیک طاغوت دانست بلکه همیشه طاغوتها اینگونه عمل کرده اند.
دکتر علم الهدی ادامه داد: در زمان فرعون به موسی (ع) تهمت میزد در صدر اسلام بت پرستها و قریشیان بت پرست به پیامبر اکرم (ص) تهمت میزدند و در زمان امیرالمومنین (ع)، معاویه، خوارج و بدخواهان نیز به امیرالمومنین (ع) تهمت میزدند و همواره اصلاح گران و روشن گران و چهرههای مذهبی خالص مردم، مورد ترور شخصیتی قرار میگرفتند و این قضیه تا امروز هم ادامه داشته است و الان هم که میبینیم مرحوم شهید بهشتی را، امام (ره) مظلوم تاریخ مینامیدند و مرحوم آیت الله مصباح یزدی هم این طور، و گاهی اوقات دشمنان برای اینکه بتواند چهرههای علمی و تاثیرگذار را از مردم بگیرند آنها را ترور شخصیتی میکنند و آنها را به عنوان انسانهای خشونت طلب معرفی میکنند در حالی که مسیر آیت الله مصباح ودیدگاههای بسیار زیبا و پشتیبانیهای عمیق و دیدنی و تخصصی او که از عنصر ولایت فقیه همواره داشتند از قبل انقلاب و ایام نهضت و تا آخرین روزهای حیاتشان حکایت از این دارد که این مسیری است که دشمن طراحی کرده است تا شخصیت اینها را ترور کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سابقه وجود حکومت اسلامی در طول تاریخ اسلام همانند تاریخ چهل ساله ما گفت: به طور قطع حکومت اسلامی به این شکلی که ما به برکت ولایت فقیه در کشور داریم نبوده است به طوری که امام (ره) در مورد مردم فرمودند که حتی پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) و ائمه (ع) همچین امتی را نداشتند و همه اینها مقدمه حکومت جهانی امام زمان (عج) است تا ان شاء الله ایشان ظهور کنند و همه مردم را فراخوان میکنند و همه مردم در سایه او زندگی میکنند.
دکتر علم الهدی افزود: دلیل بقا و استمرار نظام اسلامی هم همین بحث تبعیت و پیروی از امر ولایت است، زیرا وقتی سخن از ولایت به میان میآید رابطه سیستماتیک و دستورهای دنیوی نیست و امری که هست امری دینی و قلبی است و وقتی که رابطه رهبریت با امت خودش رابطه دلی، قلبی و تکلیف مداری شد آن وقت دیگر مردم براساس تکلیف در صحنه حاضر میشوند و این طور نیست که براساس تعهدات سیاسی و اجتماعی بلکه براساس یک وظیفه شرعی در صحنه حاضر میشوند و میبینیم در طول این ۴۰ سال امت وفادار به ولایت فقیه همواره پشت سر، ولی زمانشان حرکت کرده اند و براساس دستورات، ولی زمانشان عمل کرده اند و آنجایی که به دنبال سخن، ولی فقیه زمانشان رفتند پیروز شده اند و آنجایی که بعضی از مسئولین از مسیرشان منحرف شدند مردم میبینند در همان مقاطع از خواص ضربه خورده ایم.
وی گفت: این خواص گاهی از اوقات احساس میکنند که میتوانند دیدگاه جداگانه از دیدگاه، ولی زمان داشته باشند و به هر حال در همان مقاطع دیدیم که چه خسارتهای جبران ناپذیری به ملت وارد شده است، ولی آنچه که مهم است تودههای مردم هستند که گاهی از این خواص بسیار جلوترند و دارای بصیرتند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در زمان امیرالمومنین (ع) نیز در جریان جنگ صفین با بصیرتها پای کار امیرالمومنین (ع) ایستادند در حالی که خوارج صحنه را ترک کردند و با پرچم اصلاحات، دین و قرآن آمدند، ولی به فرموده مولی (ع) کلمه حقی بود که از آن باطل خارج میشد و مولی علی (ع) که همواره تاکید داشتند که کلمه حق را او باید بگوید نه کس دیگری و امروز نیز حکم خدا را، ولی فقیه زمان میگوید و لذا آن عاشقانی که حقیقتا در مسیر ولایت قدم برداشتند و مطیع ولایت فقیه زمانشان بودند راه را خوب یافتند و نمونههای آن حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندسها و یارانشان و مدافعان حرم و مردم کوچه و بازار که در مناسبتهای مختلف در همه صحنهها حضور داشتند.
دکتر علم الهدی با اشاره به پاسداشت سالانه واقعه ۱۹ دی از ابتدای انقلاب تاکنون گفت: این در واقع یک پرچم و علامت است برای مردمی که همواره تابع فقیه زمانشان بودند و مردم قم هر سال در این روز به دیدار رهبری میآیند تا یکبار دیگر به نمایندگی از ملت ایران و به نمایندگی از همه پیروان ولایت فقیه با رهبر معظم انقلاب بیعت و تجدیدعهد میکنند که خود دارای ارزش است هر چند امسال به خاطر شرایط کرونا امکان ملاقات حضوری نیست.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: این دیدگاهها و حرکتها دارای ارزش و دشمن را زمین گیر کرده است و دشمن میبیند با همه مشکلاتی که از ناحیه بیرون و همچنین منافقان داخلی هماند گرانیها برای مردم درست کرده اند مردم پای انقلابشان ایستاده اند و همواره مدافع حریم ولایت فقیه هستند و اینهاست که دشمن را به تعجب واداشته است و موفقیتها را برای کشور ما و برای ملت ما و برای همه مسئولینی که دلشان در گروی محبت ولایت فقیه هستند به ارمغان آورده است و امیدواریم این ارتباط همواره عمیقتر و دقیقتر و وسیعتر شود.
دکتر علم الهدی در پاسخ به سوالی درباره تبیین ولایت فقیه برای محققان و طلاب علوم دینی گفت: بحث ولایت فقیه از بحثهای اصولی حوزه است و ما همواره در مجموعه خودمان و مرکز آموزش عالی حضرت قاسم بن الحسن (ع) در بخشهای خواهران و برادران داریم، ولی بحث ولایت فقیه بحث بسیار کارا و اجرایی و هر روز هم دشمن برای به چالش کشیدن این موضوع شبهاتی را ایجاد میکند و امروز حوزههای علمیه هستند که پاسخگوی شبهات هستند و البته در این زمینه ما حوزویان هرچقدر کار کنیم کم است کما اینکه ما در بحث ولایت امیرالمومنین (ع) و ولایت وجود مقدس حضرت مهدی (عج) و معرفی امام زمان (عج) به مردم و آشناکردن مردم با امام زمان (عج) هرچقدر کار شود کم است و این بحث ولایت فقیه هم در همان راستاست، چون امامت در استمرار نبوت پیامبر اکرم (ص) است و ما امامت را از نبوت جدا نمیدانیم کما اینکه ولایت فقیه را از امامت جدا نمیدانیم و ولایت فقیه استمرار امامت ائمه اطهار (ع) است که در زمان غیبت اعمال میشود و مدیریت جامعه و اداره عمومی مسایل زندگی مردم تحت فرمان، ولی فقیه اجرا میشود و امیدواریم که، ولی فقیه زمان پرچم انقلاب را به دست صاحب اصلی اش بدهد.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود برخی مشکلات در حکومت، ولی فقیه، پاسخ داد: اگر ما به صدر اسلام برگردیم میبینیم که پیامبر اسلام (ص) در زمانی که در مدینه حکومت اسلامی تشکیل دادند و مردم تحت امر پیامبر (ص) عمل میکردند و گستره اسلام تا مرزهای اروپا و آفریقا گسترش یافت و در آن چهار سال و اندی که امیرالمومنین (ع) حاکمیت ظاهری مردم را برعهده گرفت و خلافت ظاهری در دست آن حضرت افتاد آنقدر شرایط برای مردم راحت شد که مردم احساس آرامش کردند چرا که عدالت را در حکومت علی میدیدند و باید بگوییم که حکومت، ولی فقیه هم همان حکومت امام زمان است هرچند حکومت با برخی حاکمان فرق دارد و امکان دارد در حکومت ولایت فقیه یک حاکمی یک مسئولی و یا مدیری اشتباهاتی کند و یا اختلاسهایی کند که اینها ربطی به ولایت فقیه ندارد و ولایت فقیه در حد توانش و امکاناتش اقداماتش را انجام میدهد، ولی آن چیز که مهم است آن است که ما باید حاکمانمان را درست انتخاب کنیم و نظام را دست مدیرانی بسپاریم که سلامت آنها مورد وثوق و تایید باشد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت:، ولی فقیه وظیفه رشد و هدایت جامعه را برعهده دارد به طوری که در زمان امیرالمومنین (ع) نیز آن حضرت احکام سعادتمندی را برای مردم میگفتند، اما همان زمان بودند افرادی که گاهی خلاف میکردند و امیرالمومنین (ع) هم حدود الهی را جاری میکردند و مردم در عین حالی که مولا را میدیدند باز مسیر انحراف میرفتند.
دکتر علم الهدی افزود: مولا (ع) گاهی اوقات حاکمان را جا به جا میکرد مانند عثمان بن حنیف و مواردی از این قبیل، ولی آن چیزی که مهم است، ولی فقیه مثل امام مسیر و قله سعادتمندی را به مردم نشان میدهد و مردم را به سمت آن قله هدایت و رهبری میکند و اگر کسی در این مسیر افتان و خیزان و منحرف شد، ولی فقیه در حد توان با مسایل که با مصالح روز هم خوانی دارد میتواند اقدام و برخورد کند.
دکتر علم الهدی گفت: آن چیزی که مهم است این است که، ولی بدون مردم نمیتواند کاری کند و، ولی فقیه زمان بدون مردم نیز کاری از پیش نمیبرد مثلا اگر در ۹ دی سال ۸۸ مردم در کنار امام و، ولی شان نبودند و به صحنه نمیآمدند و پشت، ولی فقیه زمان را خالی میکردند و یا در زمان جنگ تحمیلی به ندای رهبر فقید انقلاب پاسخ مثبت نمیدادند قطعا پیروزی رخ نمیداد و یا در قضایای فتنه تیر سال ۷۸ نیز اینگونه بود.
وی افزود: این مردم هستند که بازوان، ولی فقیه هستند به طوری که مولا علی (ع) طبق آنچه در نهج البلاغه آمده است از مردم گلایه و عمار را طلب کرد و آنجا مواقعی بوده است که مردم بی انگیزگی کردند و در صحنه نبودند، ولی آنجا که مردم آمدند مانند جنگ با خوارج یا جنگ احد یا خیبر مردم و، ولی موفق شدند و یا همانند همین فتنه سال ۸۸ و یا ۱۹ دی سال ۵۶ که مردم با حضورشان و نثار جانشان از ولایت دفاع کردند که باعث جرقه و حرکت همه گیر در کشور شد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: آنچه مهم است این است که مردم باید انتخاب درست داشته و آن بصیرتی را که رهبری همواره از آن سخن به میان میآورند، داشته باشند و آن را عمل کنند و چشممان به اوامر، ولی فقیه زمان و رهبری باشد.
---
ترویج هر سخن یا اندیشه و رفتار و پنداری بنام دین و مذهب و بنام پیامبر و اولیای صالح خدا
اگر در تضاد باشناختهای محکم و مفصل فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآنی باشد
یا با این شناختها هماهنگی و انسجام نداشته باشد
مسئولیت پاسخگویی سنگینی را به دوش صاحب خود خواهد گذاشت
که بحکم خداوند در قرآن ؛ در قیامت و هنکام حساب حتمی آخرت
از مجازات نابخشودنی تحمل ناپذیر ابدی آثار و پیامدهای شوم تخریبی آن
که بیقین با دروغ و جعل علیه خدا و پیامبر و اهل بیت آن حضرت و سایر مؤمنان و علیه دین و مذهب انجام گرفته است
گریز و رهایی محال خواهد بود
پس برای نجات خویش محض رضای خدا در رفتارها و گفتارهای خویش در دنیا شدیدا دقت کنیم و پرهیز داشته باشیم چنین ترویجی که خدا را به خشم می آورد و شیطان را خشنود می کند مبادا علیه ما ثبت بشود.
« وَمَا تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَمَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَلِكَ وَلَا أَكْبَرَ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ » ﴿ آیه ۶۱ سوره یونس ﴾
« لِلَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَى وَالَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْا بِهِ أُولَئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ » ﴿ آیه ۱۸ سوره رعد﴾
« لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ . هَذَا بَلَاغٌ لِلنَّاسِ وَلِيُنْذَرُوا بِهِ وَلِيَعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلِيَذَّكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ » ﴿ آیات ۵۱ و۵۲ سوره ابراهیم﴾.