نگاه به جمعیت در کتابهای درسی بهصورت موضوعی چند رشتهای
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی روند اجرای سیاستهای جمعیتی در کتابهای درسی را تبیین کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای حسن ملکی گفت: توجه به مسائل اساسی جامعه یکی از رسالتهای برنامه درسی است. چگونه میتوان از مسائل اساسی باخبر شد؟ یکی از راهها تحلیل و تبیینهایی است که از سوی رهبران جامعه طرح میشود. همچنین از پژوهشهای انجام یافته و از مقالات انتقادی که برخی صاحبنظران مینویسند و انتشار میدهند نیز میتوان به مسائل دستیافت.
وی افزود: در سالهای گذشته از سوی مدیران جامعه پیامدهای منفی افزایش جمعیت هشدار داده شد و همه دستگاههای کشور از جمله در برنامههای درسی برای حل این مشکل راهحلهایی اندیشیده شد. اکنون نیز به دلیل حرکت جمعیت به سوی پیری پیامدهای منفی پیری جمعیت تذکر داده میشود. برنامه درسی از یک جهت سرباز نرمافزاری حاکمیت است و باید به اجرای سیاستها توجه جدی کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: هم اکنون در برخی کتابهای درسی از جمله مطالعات اجتماعی، زبان فارسی، مطالب به نسبت مفیدی آموزش داده میشود، اما در فرآیند برنامهریزی درسی تحولی بنا داریم به موضوع جمعیت به عنوان یک مقوله بینرشتهای بنگریم و از جهات گوناگون بررسی کنیم. موضوع جمعیت به چند رشته و چند برنامه درسی ارتباط پیدا میکند. با این رویکرد دانشآموزان را با ابعاد مختلف این موضوع آگاه خواهیم ساخت و یک بینش یکپارچه به وجود خواهیم آورد.