پخش زنده
امروز: -
پس از اعلام چگونگی قیمت گذاری های جدید خودروها از سوی شورای رقابت در ۹ دی ماه، بود که بازار خودرو با التهابات شروع شد، مسئلهای که جنبه روانی آن نیز سبب شد تا شاهد روند صعودی قیمت¬ها در بازار باشیم.
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: اواخر هفته گذشته (9 دی 99) شورای رقابت ضمن مخالفت با آزادسازی قیمت 18 محصول کمتیراژ ایران خودرو و سایپا، فرمول جدیدی برای تعیین نرخ این خودروها ارائه کرد. به گفته رئیس شورای رقابت، نکته اصلی در فرمول جدید این است که طی توافق صورت گرفته قرار است خودروسازها ظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد افزایش دهند و این میتواند هزینه تولید را کاهش دهد.
نکته جالب توجه در دستورالعمل شورای رقابت، وابستگی افزایش قیمت به افزایش تولید است؛ یعنی هر چه تولید افزایش یابد به همان تناسب قیمت نیز بالاتر میرود.
گفتنی است، طبق اعلام شورای رقابت برای قیمتگذاری ۵۵ درصد خودروها از فرمول قدیمی و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد. همچنین تا امروز تمام کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده اند مشمول فرمول قدیمی قیمت گذاری میشوند و از ۱۰ دی به بعد فرمول جدید استفاده میشود.
هر چند که این فرمول از یک سو با واکنش رئیس و معاون سازمان بازرسی کل کشور مواجه شد و از سوی دیگر هم با بی ثباتی و افزایش قیمت خودرو در بازار مواجه شد و موافقان و مخالفانی را با خود همراه کرد، ولی رئیس شورای رقابت همچنان قیمتگذاری در بازار خودروهای انحصاری را جزو وظایف ذاتی این شورا می داند.
حال این سؤال مطرح می شود که دلایل موافقان و مخالفان این فرمول چیست، نتیجه این فرمول به کجا می انجامد، آیا این فرمول می تواند بر افزایش بیشتر قیمت خودرو دامن زند و ... همه اینها سؤالاتی است که این گزارش درصدد است ضمن بررسی دلایل موافقان و مخالفان به آن پاسخ دهد.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است
پژوهشگر:زهره دانشمندی