پژوهشگاه میراث فرهنگی
احیای مینای نقاشی به سبک نقطه پرداز
سه اثر سماع از نگارههای استاد اردشیر مجرد تاکستانی توسط هنرمند رشته مینا کاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شیوه مینای نقطه پرداز اجرا و احیا شد.
به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آقای سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی با اعلام این مطلب گفت: این آثار توسط خانم شهلا اسدیانی هنرمند رشتۀ میناکاری گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه اجرا شده است.
وی میناکاری را از هنرهای ظریف و قابل توجهی دانست که همواره در بین هنرهای سنتی جایگاه ویژه داشته و آثار شاخصی از مینای نقاشی بخصوص متعلق به دوران قاجار در موزههای معتبر نگهداری می شوند.
او با اشاره به اینکه روشهای مختلفی در میناسازی وجود دارد تصریح کرد: در این طرح که سه اثر سماع از آثار ارزشمند استاد اردشیر مجرد تاکستانی در آن احیا شده، مینای نقاشی برای ساخت و پرداخت طرح مینیاتوری مورد استفاده قرار گرفته است.
آقای شریف زاده گفت: تلاش شده در این طرح ظرافت و نفس قلم این استاد گرانقدر حفظ شود.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، مینای نقاشی را یکی از روشهای ظریف اجرایی در هنر میناکاری خواند و با بیان اینکه مینای نقاشی در دورۀ قاجار (سبک نقطه پرداز) سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود افزود: از آنجا که حفظ، احیاء و اشاعه روشهای اجرایی از رسالتهای گروه پژوهشی هنرهای سنتی است در این سه اثر، روش نقطه پرداز مورد استفاده قرار گرفت.
او ادامه داد: هر یک از آثار یاد شده به ابعاد ۱۳ در ۲۰ به سبک مینای نقاشی نقطه پرداز اجرا و در اجرای نقش بندی خطوط از روش قلم گیری مرسوم در مینیاتور در ساخت هر سه عدد پلاک مینایی استفاده شده است.