گزارش مکتوب
هفت خوان ترخیص
حامد یکی از دهها ترخیص کاری که در اسکله شهید رجایی، برزگترین اسکله ایران کار میکند کار او ترخیص کالاهای وارداتی است.
با حامد گفتگو میکنم واز او از راه و چاههای ترخیص کاری میپرسم. میگوید زمانی که صادرات و واردات رونق بیش از ۳۰ شرکت ترخیص کاری در بندر شهید رجایی کار میکردند.
او میگوید یک ترخیص کار باید به تمام ریزه کاریهای قوانین حقوقی و بارزگانی اگاه باشد.
به گفته او کالاها به چهار گروه ۱ تا چهارتقسیم میشود و صادرات و واردات هریک از این گروه کالاها نیاز به دریافت مجوز خاص دارد برای نمونه برای وارد کردن میوه یا خوارکی دریافت مجوز از بهداشت وسازمان غذا و دارو در اولویت است
هرچند با پنجره واحد نیازی به مراجعه به ادارت مختلف نیست.
وی مهمترین علتهای طولانی شدن واردات و صادرات را چنین برمی شمرد:
۱ تغییر مداوم قوانین و تعرفه گمرگی
برای نمونه صادرکننده گوجه فرنگی را برای صادرات خریده و یا سفارش خرید داده که ناگهان به علت افزایش قیمت در داخل صادرات ان ممنوع میشود
۲ مشکلات تخصیص ازر
برای واردات کالاهای اساسی ارز دولتی یا ارزنیمایی پرداخت میشود، اما پرداخت ارز به صورت ثبث سفارش به فروشنده خارخی پرداخت میشود وگاهی ارز به موقع پرداخت نمیشود و فروشنده اجازه ترخیص کالا را نمیدهد
۳ استاندارهای دوگانه
برای واردات اتومبیل دو نوع استاندارد وجود ۱ استاندارهای اروپایی که ژاپن و کره هم ازان پیروی میکنند ۲ استاندارهای امریکایی.
اما استاندارهای کشور ماتلفیقی از این دو قانون است مثلا در کشور ما واردات خودرو با لامپهای نئون ممنوع است و شامل قطعات یدکی هم میشود و داستان استاندار پراید و بنز همین موضوع است.
۴-رسوب کالا با متروکه شدن ان تفاوت دارد. در رسوب کالا بارزگانان کالاهای خود را مدت تعیین شده در اسلکه انبار میکنند تا فرایند ترخیص کالا طی شود، اما متروکه شدن هنگامی که به علت تغییر قوانین گمرکی یا به صرفه نبودن ترخیص بارزگان کالای خود را در انبار رها میکند.
حامد میگوید بازرگانان بهتراز هر کسی به سیاست، اوضاع اجتماعی و فرهنگی و روابط کشورها اگاه هستند وگرنه نمیتوانند به همه کشورها کالابفروشند و یا کالابخرند
موارد یاد شده موجب میشود گاهی با وجود انباشت کالا در بنادر شاهد کمبود کالاهای اساسی در کشور باشیم.
راهکارها:
رسوب ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در گمرکات کشور
۳ و نیم میلیون تن کالا اساسی و ۴ میلیون تن کالای غیر اساسی در گمرکات کشور در حال ترخیص است.
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: ۸۰۰ هزار تن از کالاهای اساسی ترخیص شده است.
علیرضا رزم حسینی افزود: همچنین ۴۰۰ هزار تن کالای اساسی در حال ترخیص هستند و ۶۰۰ هزار تن در حال صدور پروانه ترخیص است.
وی گفت: ۷۰ درصد کالاهای اساسی بصورت اعتباری خریداری شده است که اگر ارز مورد نیاز آنها تامین شود تا ۹۰ درصد آنها ترخیص میشود.
رزم حسینی افزود: ۴ میلیون تن از این کالاها مربوط به تولید و مواد اولیه است.
وزیر صنعت گفت: تورم با عرضه کالاهای تولید داخل مهار میشود.
وی افزود: سامانه جامع تجارت تا تاریخ ۹ آذر امسال به بهره برداری میرسد که با بهره برداری از این سامانه روند ترخیص کالا سریعتر میشود.
معاون گمرکات کشور گفت: ۸۰ میلیون یورو کالاهای گروه چهار در گمرکات وجود داشت که از این مقدار ۴۵ میلیون یورو ترخیص شده است.
مهرداد جمال ارونقی افزود: ۳۰ میلیون دلار ثبت سفارش کالا شده است که بعد از ورود به گمرکات واردات آنها ممنوع شده است.
رئیس سازمان بنادر کشور هم میگوید: اکنون حدود ۴ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور موجود است که ۵۰۰ هزار تن آن در بندر شهید رجایی بندرعباس است.
محمد راستاد در حاشیه بازدید از بندرشهید رجایی، گفت: بندرشهید رجایی به عنوان مهمترین و بزرگترین بندر تجاری ایران حدود ۵۰ درصد از کل سهم حمل و نقل دریایی کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به رشد عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی، گفت: تخلیه و بارگیری ۴۲ میلیون تن کالا در امسال یکی از دستاوردهای مناسب بندر شهید رجایی است.
راستاد افزود: اکنون بصورت همزمان تخلیه و بارگیری ۲۹ کشتی در حال انجام است که این امر بیانگر ظرفیت بالای بندر شهید رجایی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در مجموع بالغ بر۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع کالا در بنادر کشور موجود است که با روند فعلی خروج کالا از بنادر انتظار میرود میانگین ماندگاری کالا تا حداکثر ممکن کاهش پیدا کند.
ورود دستگاه قضا برای سرعت بخشیدن به ترخیص کالا:
رییس کل دادگستری استان هرمزگان هم از آغاز روند ترخیص پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج وارداتی دپو شده در انبارهای گمرک قشم در پی ضرب الاجل دستگاه قضایی خبر داد
علی صالحی رییس کل دادگستری استان هرمزگان اعلام کرد: در پی مهلت تعیین شده توسط دستگاه قضایی برای ترخیص برنجهای دپو شده در انبارهای گمرک قشم، روند ترخیص و بارگیری این محمولهها آغاز شده است.
وی گفت: و به منظور نظارت بر بازار و تعدیل قیمتها، پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج وارداتی موجود در انبارهای گمرک قشم پس از مدت طولانی بلاتکلیفی و عدم ترخیص توسط صاحبان کالا، هم اکنون به وسیله کامیونهای سنگین و نیمه سنگین در حال بارگیری و ارسال به مناطق مختلف کشور است.
صالحی خاطر گفت: تأخیر در روند ترخیص این محمولهها سبب شده محموله برنج در معرض انقضای مدت مصرف قرار گیرد ودر کمتر از یک هفته از ضرب الاجل تعیین شده، با ترخیص این محموله بزرگ برنج، از تحمیل خسارات ناشی از تأخیر به وجود آمده به بیت المال و تجار و واردکنندگان، جلوگیری شد.
پهلو گیری کشتی ۴۲ هزار تنی روغن خام خوراکی در بندرعباس با ورود دستگاه قضایی
با دستور رئیس کل دادگستری استان هرمزگان هرمزگان کشتی ۴۲ هزار تنی روغن خام خوراکی در اسلکه شهید رجایی بندرعباس پهلو گرفت.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت:در بازدید از بندر شهید رجایی بندرعباس و پس از کسب اطلاع از مشکل به وجود آمده برای ترخیص محموله بزرگ روغنهای خام وارداتی دستورات قضایی به منظور رفع موانع موجود صادر شد.
علی صالحی گفت: به علت اختلاف مالی میان شرکت صادرکننده وشرکت غله کشتی مذکور به مدت ۳ ماه بلاتکلیف رها شده و محموله روغن آن روی دریا نگهداری و در معرض خطر تضییع قرارگرفته بود.
مقرر شد جلسهای با حضور دستگاههای مربوطه و با حضور نمایندگان شرکت غله و وکیل کاپیتان کشتی برگزار شود.
وی گفت: محموله این کشتی ۴۲ هزار تنی روغن خام خوراکی در حال تخلیه و بار گیری به کارخانههای سراسر کشور است.
نتیجه:
با توجه به وجود بنادر برزگ وراهبردی به نظر میرسد قوانین گمرکی با هدف تسهیل صادرات و ورادات نیازمند بازنگری تا نیاز به ورود مستقیم مسولان نباشد و فرایند ترخیص همراه با امنیت کامل ذهنی صادر و وارد کنندگان طی شود