پخش زنده
امروز: -
در این مقاله تعدادی روشهاي صدا گيري خودرو را جمعآوری کردهایم تا بتوانید از شر صداهای مزاحم خلاص شوید. پس در آشنایی با روشهای صداگیری اتاق خودرو با ما فروشگاه لوازم یدکی ماشین نو شوید.
اگر از آن دسته افرادی هستید که به واسطهی شغل و حرفهی خود باید روزانه از خودروی شخصی استفاده کنید، احتمالا تا به حال با مشکل سر و صدای بیش از حد داخل اتاق خودرو مواجه شده اید. این مشکل امری مرسوم برای خودروها محسوب میشود؛ اما برای خودروهای ارزانتر و با کیفیت پایین یا قدیمی به مراتب بیشتر و آزاردهندهتر است. اگر از صدای اتاق خودرو ی خود خسته شدهاید و به دنبال راهکاری برای کاهش یا حذف این صداها و صداگیری اتاق ماشین میگردید، در این مقاله تعدادی از این روشها را جمعآوری کردهایم تا بتوانید از شر صداهای مزاحم خلاص شوید. پس در آشنایی با روشهای صداگیری اتاق خودرو با ما فروشگاه لوازم یدکی ماشین نو شوید.
اگرچه تولیدات خودرو بسیار افزایش یافته و شرکتهای خودروسازی از بزرگترین شرکتها به حساب میآیند؛ اما برخی مشکلات قدیمی ماشینها همچنان باقی است و در طول رانندگی خاطر بسیاری از افراد را آزرده میکند.
ایجاد صدا در اتاق خودرو یکی از این مشکلات است که آسایش را از برخی رانندهها گرفته است. تداوم صدای اتاق ماشین، میتواند منجر به سردرد، خستگی، استرس، خشم و… شود. بنابراین کاهش و حذف صدای داخل خودرو، از نظر حفظ سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
در اصطلاح به کم کردن صداها، لرزش ها و تکان های کلی (NVH (noises, vibrations, and overall harshness گفته می شود، که هدف تمام ماشین سازان است.
آنها تمرکزشان را روی خلق یک سفر آرام می گذارند چرا که این نوع تجربه از همه لذت بخش تر است. در حقیقت، حتی در رانندگی آزمایشی، ماشین هایی با بدنه داخلی ساکت تر، با کیفیت تر در نظر گرفته می شود.
این مانند یک حباب شخصی و لوکس خودتان است، مکانی با آرامش و لایق شما که تنها برای شما رزرو شده است. قدم اول ماشین سازان برای کاهش صدای بدنه، تمرکز روی شکل بدنه است که به صورتی باشد که بتواند باد را بدون صدا عبور دهند. به عنوان یک مزیت ویژه، کیفیت آیرودینامیکی به توسعه اقتصادی بودن مصرف سوخت کمک می کند.
به همان خاطر، آنها از سیستم تعلیق و موتور برای کاهش انتقال صدا کمک می گیرند. زمانی که همه این قطعات به درستی سر جای خود قرار داشته باشند، ترک ها را با روش های مختلفی که وجود دارد، درزگیری می کنند.نسبت به هر کارخانه ای، آنها ممکن است از نوار، اسپری یا حتی درزگیری های دور در نیز استفاده کنند!(حتی ۲_۳ بار!)
لاستیک ها نیز تست می شوند تا بفهمند طراحی های روی عاج تایر بدون ایجاد صدای زیاد، روی جاده محکم می شود یا نه. اما همه ماجرا این نیست. عایق بندی الیافی و شیشه های آکوستیک نیز استفاده می شود. در برخی خودروهای جدید و کیفیت بالا، سیستم صدا به گونه ای طراحی شده است که صدای بیرون را حذف می کند. این سیستم به طور شهودی به صداهای ناخواسته گوش می دهد و یک صدای مشابه به آن تولید می کند تا آن را خنثی کند. تکنولوژی باشکوه نیست؟
همان طور که حدس زدید هرچه قدر ماشین لوکس تر باشد، کاهش صدای بدنه اش نیز بیشتر است. البته همیشه هم این گونه نیست چرا که بیشتر ماشین هایی با قیمت مناسب تر نیز در تلاشند تا پا به پای آنها پیش بروند که این خود خبر بسیار خوبی برای کسانی است که دنبال خودروپ قیمت بالای لوکس نیستند.
آخرین باری که یک ماشین تازه را برای تست و آزمایش آن راندید کی بود؟ اگر اخیرا بوده، متوجه آرام بودن سفر شده اید، ممکن است سکوت عجیب بین شما و فروشنده که امیدوار به خریدتان بوده، شدیدا آشکار بوده است.
اما این صداها تنها هنگام راندن نیستند. منظور ما از صدای بدنه، هنگام باز یا بستن در ماشین، تغییرات اندیکاتور و دیگر فاکتورهای کوچک مثل آن نیز است. همین موقع است که عایق بندی بدنه به کار می آید.
جدای از همه، مهندسین کارخانه های خودروسازی مشغول کار روی NVH هستند تا تمام صداها را جذب کنند تا شما سفری آرام و نرم تری داشته باشید. همین طور صداهای داخل بدنه می توانند موجب ایجاد یا قطع مکالمه مسافران شوند. در سفرهای طولانی، حرف زدن بدون نیاز به داد زدن روی جار و جنجال جاده همراهتان هستند لذت بخش است.
وقتی مهندس هستید، فهمیدن اینکه چه چیزی باعث ایجاد صدای بدنه می شود، می تواند در کمک به کاهش آن بسیار مفید باشد.
زمانی که به خرید ماشین رفته اید، فهمیدن آن می تواند به شما کمک کند تا انتخاب صحیحی انجام دهید. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید چهچیزهایی موجب صداها می شوند.
وقتی از دلایل ایجاد صداهای داخل خودرو حرف میزنیم میتوانیم آنها را در سه عامل کلی دستهبندی کنیم:
توجه به هر سه عامل بالا برای کاهش صداهای اتاق خودرو، از اهمیت لازم و کافی برخوردار است. روشهای تعمیری که به حذف صداهای موتور خودرو و دیگر بخشها مربوط میشود نیازمند تخصص کافی است.
کاهش تاثیر عوامل جادهای نیز به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد که در هر مدل خودرو متفاوت است و تسلط به آن برای همهی افراد امکانپذیر نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم در اینجا مرور کوتاهی بر دو دستهی اول داشته باشیم و سپس بر راههای کاهش صدای اتاق خودرو با عوامل محیطی مثل باد تمرکز کنیم.
صداهای داخل خودرو که ناشی از مشکلات خود ماشین و عوامل جادهای است، به بخشهای مختلفی مربوط میشود. عدم عملکرد صحیح موتور، اگزوز، سیستم تهویه و لاستیکها، میتواند باعث ایجاد سر و صدا در اتاق خودرو شود. اگر در هنگام رانندگی، صداهای مانند جیغ زدن، جیر جیر کردن، خراشیدن و صداهای غیر عادی دیگری شنیدید، به احتمال زیاد قسمتهای مکانیکی خودرو به درستی کار نمیکنند. در این مواقع کمک گرفتن از یک مکانیک خبره، بهترین راه حل است.
کارهای عمومی مثل تعویض به موقع روغن موتور، جزء مواردی هستند که میتوانند در کاهش صدای اتاق ماشین، نقشی مثبت بازی کنند.
یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه میشود، تاثیر کیفیت لاستیکها در کاهش صدای داخل خودرو است. اگر به طور مرتب فشار تایرها را کنترل کنید و در صورت لزوم به تعویض آنها مبادرت ورزید، به کاهش سر و صداهای اتاق خودرو کمک شایانی کردهاید.
اگر خودروی شما عیب مکانیکی نداشته باشد، به هر حال از صداهایی که از بیرون از خودرو به داخل اتاق نفوذ میکند در امان نخواهید بود. برای رهایی از این صداها، سه روش موثر را در ادامه معرفی میکنیم.
اگر میخواهید میزان صدا در داخل خودرو، قبل و بعد از انجام این کارها را بسنجید میتوانید از اپلیکیشنهایی استفاده کنید که میزان دسیبل (واحد اندازهگیری صدا – db) را محاسبه میکنند.
اکثر خودروها کفپوشهایی دارند که به نظافت خودرو و حس بهتر رانندگی کمک میکنند؛ اما این کفپوشها معمولا مانع از ورود صدای بیرون به داخل خودرو نمیشوند. بنابراین باید کفپوشهایی خریداری کنید که عایق صدا باشند و از این طریق باعث کاهش صدای داخل خودرو شوند.
همانطور که اشاره کردیم بخشی از صدایی که در اتاق خودرو شنیده میشود مربوط به عوامل بیرونی مثل باد است. کفپوشهای عایق صدا وظیفهی جلوگیری از نفوذ این بادها به داخل اتاق خودرو را برعهده دارند.
این کفپوشها از فوم عایق ساخته شدهاند که دارای چسب نیز هستند تا بتوان آنها را به خوبی محکم کرد. فوم موجود در این کفپوشها سر و صداهایی را که از بیرون میآیند جذب میکند و بدین ترتیب صدای اتاق خودرو را کمتر مینماید.
انواع مختلفی از کفپوشهای عایق صدا در بازار وجود دارند که دارای کیفیتهای متفاوتی هستند. پیشنهاد میکنیم برای اینکه نتیجه بهتری از نصب این کفپوشها بگیرید، خرید کفپوش با بهترین کیفیت را مد نظر قرار دهید. قیمت کفپوشها در حال حاضر برای هر ورق بین 30 هزار تا 200 هزار تومان است اما احتمالا در این ماه های اخیر افزایش قیمت زیادی داشته باشند.
محل استفاده از کفپوش عایق صدا برای کاهش صدای داخل ماشین
همانطور که میدانید صداهای بیرون بیشتر از طرف صندلیهای جلو وارد خودرو میشود. بنابراین استفاده از کفپوشهای عایق صدا در کف ماشین در این قسمتها مطلوبتر است. به کارگیری این نوع کفپوش برای صندلی عقب اهمیت کمتری دارد اما با این حال سودمند است، مخصوصا اگر خودروی شما قدیمی باشد و صداهای اتاق آن به مراتب بیشتر باشد.
راهکار دیگر برای کاهش صدای اتاق خودرو، استفاده از فوم عایق بازتابنده است. فومهای عایق بازتابنده، میزان صدا را تا 80 درصد کاهش میدهند و به همین دلیل صلاحیت کافی را برای صداگیری اتاق ماشین دارند.
این نوع فومهای عایق از ورود هوای سرد نیز جلوگیری میکنند که از این نظر برای فصلهای سرد سال نیز کاربرد دارند.
نحوه استفاده از فوم عایق بازتابنده
اولین پرسشی که برای استفاده از این نوع فوم عایق به ذهن میآید، این است که آیا تداخلی با فوم عایق صدا ندارد؟ و آیا باید یکی از این دو را انتخاب کرد؟ سوال به جایی است و پاسخش این است که میتوان این دو نوع فوم عایق را همزمان استفاده کرد. اتفاقا اگر این دو عایق، با هم استفاده شوند، عملکرد بهتری را برای حذف صداهای اتاق خودرو از خود نشان میدهند.
فوم عایق بازتابنده باید دقیقا در زیر فوم عایق صدا به کار رود. برای آنکه نتیجهی بهتری از این فومهای عایق بگیرید و در وقت نیز صرفه جویی کنید شایستهتر است که هر دو را همزمان نصب کنید. این روش، بهترین شیوه برای به دست آوردن حداکثر بازده از این عایقها است.
یکی از راه حلهای بسیار موثر برای صداگیری اتاق ماشین، عایقبندی درهاست. بهترین عایق برای این روش، همان فومهای عایق بازتابنده است که در روش قبلی به آن اشاره کردیم.
از بین محصولات موجود در بازار بهتر است عایقی را انتخاب کنید که از کیفیت خوبی برخوردار باشد؛ زیرا عایقبندی درها کار راحتی نیست و به همین دلیل اگر این روش را انتخاب میکنید بهتر است از بهترین عایق نیز استفاده کنید تا ناچار به انجام مجدد این کار نشوید.
راهنمای عایقبندی درها برای کاهش صدای اتاق خودرو
گفتیم که عایقبندی درها و پنجرهها کار آسانی نیست. دلیل این گفته میزان زحمتی است که باید برای به سرانجام رسیدن درست این کار، متحمل شوید. علاوه بر این ریزهکاریهایی نیز برای نتیجهگیری بهتر در صداگیری اتاق خودرو وجود دارد.
اولین مرحله برای عایقبندی درها، خارج کردن همهی پیچها و دیگر قطعات در اولین لایه بیرونی درهاست، تا بتوانید اندازهی دقیق فوم عایق مورد نیاز را به دست آورید. دقت کنید که اگر میخواهید اندازه عایقی که خریداری کردهاید کوچکتر یا بزرگتر نباشد، بهتر است پس از انجام این مرحله و به دست آوردن اندازهی دقیق، اقدام به خرید فوم عایق بازتابنده کنید.
مرحلهی بعد نصب فوم عایق است. در این مرحله شما باید مطمئن شوید که همهی قسمتها به خوبی عایقبندی شده است و محل مغفول ماندهای وجود نداشته باشد. همچنین باید دقت کنید که قسمتی را بیش از حد عایق نکنید که وزن در را تا حد زیادی افزایش دهد. اگر این نکات را رعایت کنید بهترین فرجام را برای کار خود رقم خواهید زد.
پس از آنکه همهی قسمتهای درها را که احتمال دارد صداهای بیرونی از آن مکانها وارد اتاق خودرو شود، عایقبندی کردید و از این کار مطمئن شدید، وسایل لایهی بیرونی در را در جای خود نصب کنید. به این ترتیب عایقبندی درها تکمیل شده است و میتوانید شاهد کاهش صدای اتاق خودروی خود باشید.
به عنوان نکتهی آخر باید توجه داشته باشید که حذف همهی صداهای اتاق خودرو و رسیدن به سکوت مطلق، امکانپذیر نیست. مخصوصا اگر خودروی شما قدیمی یا از خودروهای ارزان قیمت ایرانی همچون پراید و … باشد، شنیده شدن کمی صدا در اتاق خودرو، عادی است و نباید انتظار داشته باشید که همچون یک خودروی لوکس، هیچ صدایی در داخل خودرو نشنوید.
اگر به دنبال شناخت بهترین خودروهای جهان از نظر سکوت درون کابین ماشین و صداگیری اتاق خودرو هستید ادامه متن را بخوانید:
تسلا همواره پیشرو تولید ماشین های الکتریکی و لوکس بوده است. او مفهوم ماشین های الکتریکی را متحول کرده است. مدل s در طراحی بسیار خوش نقشه است، یک طرح جامع ایده آل با شکلی که به قدری لغزنده است که صدای باد در کمترین مقدار تولید می شود.
در این خودروی تمام الکتریک، همه چیز در داخل کابین آرام است. در مدل s آنها بهترین تلاش خود را در کاهش صدای اتاق ماشین انجام داده اند تا برای شما سفری آرام و مناسب فراهم کنند.
آیا به مسافرت های با مسافت طولانی می روید؟ آیا این مسافرتها را با کودکان می روید؟ آئودی Q5 یک شاسی بلند معرکه است که در شیشه جلویش یک جداره آکوستیک تعبیه شده که موجب سفری آرامتر خواهد شد.
شما همچنین می تپانید یک سیستم تعلیق هوا در ماشینتان انتخاب کنید تا محیط هرچه آرامتر و دل پذیرتری داشته باشید. اما در مورد بچه هایتان؟ نمی توانیم قول دهیم آنها نیز آرام شوند. اما در نهایت، زمانی که آنها را به مدرسه برسانید یا در مسافرت جاده ای به خواب بروند، به آرامش عمیقی خواهید رسید.
یکی از مهمترین ماشین های لوکس زمان ما، کلاس s که دنیایی در سفرهایتان با خود خلق می کند که تنها متعلق به شماست. تنها مقدار کوچکی از صدای باد یا جاده به درون اتاقک ماشین می آید. حتی نوع موتور بنزینی آن نیز آزام ترین و نرم ترین ماشین هاست. این واقعا حائز اهمیت است، حتی در مدل AMG S 63این مهم است که بدانید شما می توانید صدای موتور v8 را به صورت خفه بشنوید.
ماشین A8 آئودی یک پیشنهاد بی نقص دیگر از سوی کارخانه هاست. 50TDL اصلا لرزش ندارد و کاملا ساکت می ماند حتی اگر بیش از اندازه از آن کار بکشید. خوردرویی بهبودیافته، شیک و به شدت آرام است. با تایری ۲۰ اینچی که تنها ذره ای از صدای جاده را به گوش شما می رساند، آن هم موقعی که روی سطح سخت می رانید.
اما صدای باد به طرز زیبایی آرام است حتی در بادهای ۷۰ متر بر ساعت. یک آپشن برای دوجداره کردن پنجره ها وجود دارد که برای آرامتر کردت هرچه بیشتر داخل کابین خودرو است.
و بله، ما لیستمان را با یک خودروی دیگر از آئودی پایان می دهیم. مدل Q7در نوع موتور بنزینی اش ممکن است در ابتدا هنگام استارت زدن کمی صدادار باشد اما به محض گرم شدن، فراموش خواهید کرد که موتوری هم وجود دارد البته تا وقتی که سرعت و شتابتان زیاد از حد شود.
حرکتی آرام و نرم دارد و ویژگی مخصوص دیگری آن این است که مسافران را از لرزش موتورها محافظت می کند. در ورژن دوگانه سوزش، با کار کردن با حالت الکتریکی اش، سفری آرام تر خواهید داشت. با تغییر به حالت بنزینی، قبل از نرم شدن دوباره صدا، با کمی صدا همراه خواهد شد.
امیدواریم با انجام این روشها موفق به کاهش صداهای مزاحم و آزاردهندهی اتاق خودروی خود شوید. لطفا ما را از نتیجهی کار خود باخبر کنید.