اخبار «تولید میلیون ها دُز واکسنِ کرونا در شش ماهِ آینده » را در خبر علمی و فرهنگی پیگیری کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۰۸- ۰۸:۱۶

توان تولید میلیون ها دُز واکسنِ کرونا در شش ماهِ آینده

به گفته ی رئیس ستاد اجراییِ فرمانِ امام ، ایران در شش ماهِ آینده ، به توانِ تولیدِ ماهانه 12 میلیون دوز ، واکسنِ کرونا دست می یابد.
به گفته آقای مخبر ، نخستینِ دُز واکسنِ کرونا در مطالعات بالینی ، در سه روزِ آینده تزریق می شود. رئیس ستاد اجرایی فرمانِ امام تأکید کرد: واکسن ایرانیِ کرونا ، چیزی از واکسن‌های ساخته شده در کشورهای دیگر کم ندارد.

تامین واکسن کرونا همزمان از دو مسیرِ داخل و خارج

وزیر بهداشت از تامین واکسن کرونا همزمان از دو مسیرِ داخل و خارج از کشور خبر داد. آنطور که دکتر نمکی گفته ، شرط خریدِ واکسنِ کرونای خارجی ، اطمینان داشتن از آن و داشتنِ تاییده های جهانی است. 
 
وزیر بهداشت همچنین از کار عظیم و حماسه ی داخلیِ متخصصانِ کشورمان گفت: آزمایش انسانیِ یکی از واکسن های داخلی ، این هفته آغاز می شود و هفته آینده ، دیگر گروه تحقیقاتی ، مجوز آزمایش انسانیِ خود را دریافت خواهد کرد. 
 
دکتر نمکی همچنین با اشاره به سیر نزولیِ آمار فوتیها و واگیری کرونا در کشور ، آن را نتیجه رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جانب مردم و همچنین مشارکت و همکاریِ دستگاه های مختلف و بویژه نقش پررنگِ سازمان صدا وسیما دانست.

پلیمر زیست سازگار آبدوست و آبگریز 

محققان دانشگاه امیرکبیر ، نخستین بار موفق به ساخت مواد زیستی ای شدند که قابلیت استفاده در کاشت های قلبی - عروقی را دارد. به گفته مجریِ این طرح ، حاویِ مواد زیستی است که در بهبودِ سریعِ امراض به کار می‌رود. 

دستیابی شرکت دانش بنیان ایرانی به فناوری های ریلی

شرکتی دانش بنیان در ایران به دانش فنیِ ساخت قطعاتِ ​حوزه ریلی دست یافته است. خودروهای ریلی ، ریل باس ، واگنِ مترو ، واگن‌های باریِ لبه کوتاه و لبه بلند از تجهیزاتی است که این شرکتِ دانش بنیان ، فناوریِ ساختِ آنها را بومی سازی کرده است.
 
به گفته مدیرعاملِ این شرکت ، فناوری ساختِ  بوژی با محورهای متعددِ متناسب با میزانِ بار هم بومی سازی شده که می تواند در حمل بارهای بسیار سنگین برای کاهش فشار روی جاده و راه آهن ، به کار گرفته شود. آقای اسلامی افزود: توانِ تعمیرِ واگن ، لوکوموتیو ، آزمایشِ توزین ، راه اندازی و بارگذاری و مدل سازیِ سه بعدی هم در این شرکتِ دانش بنیان وجود دارد.

احتمالِ تغییرِ زمانِ برگزاریِ جشنواره

دبیر اجراییِ جشنواره ی شعرِ فجر ، از ارسالِ دو هزار و 489 اثر به این جشنواره خبر داد.
به گفته آقای جلالی ، در جشنواره ی امسال ، بخش ویژه ای برای انتخاب چهره های برترِ شعرِ دفاع مقدس ، پیش بینی شده است. او افزود: احتمالِ تغییرِ زمانِ برگزاریِ جشنواره ، به علتِ شیوعِ کرونا وجود دارد.

درگذشت هنرمند پیشکسوت

فیلم نامه نویس ، کارگردان و داستان نویسِ شاخصِ کشورمان ، دار فانی را وداع گفت.
مرحوم اصغر عبداللهی از نویسندگانِ شاخصِ نسل سوم داستان نویسیِ ایران پس از یک دوره بیماری ، صبح امروز در بیمارستانِ جمِ تهران از دنیا رفت.
 
او متولد 1334 در آبادان بود. مرحوم عبداللهی ، نگارش فیلمنامه‌ های خواهران غریب ، جهیزیه‌ای برای رباب ، نصف مال من ، نصف مال تو ، عینک دودی ، غریبانه ، مرسدس ، و ده ها اثر سینمایی را در کارنامه ی هنری اش دارد و برای «خانه خلوت» ، سیمرغ بلورین دریافت کرده بود. 

همکاری رسانه ملی با افغان فیلم

مسئولانِ رسانه ملی و افغان فیلم در نشستی راههای توسعه ی همکاری با یکدیگر را بررسی کردند. 
مدیرکل امور بین المللِ رسانه ی ملی در این نشست گفت: با همکاری ، هم افزایی و بهره گیری از اشتراکاتِ فرهنگی ، فصلِ جدیدی از همکاری میان افغان فیلم و رسانه ملی کلید خواهد خورد.
 
آقای فهیمِ دانش با اشاره به اشتراکاتِ فرهنگیِ دو کشور افزود: افغانستان ، تنوع فرهنگیِ بسیار خوب ، همزیستیِ مناسبِ ادیان و اقوام و جذابیت های فراوانی دارد و این وظیفه ی رسانه است که این موارد را به نمایش بگذارد.
 
رئیس موسسه ی افغان فیلم هم در این نشست گفت: افغانستان هم اکنون یک شبکه ملی دارد و 99 درصدِ تلویزیون در این کشور خصوصی است و محتوای غنی ندارد.
 
خانم صحرا کریمی همچنین پیشنهاد کرد ، شعبه ای از دانشگاه صدا و سیمای ایران در افغانستان تاسیس ، و تفاهم نامه های مشترکی برای تولید آثارِ فاخرِ فرهنگی-هنری و معرفی ظرفیت های دو کشور ، منعقد شود. 

درخشش مستند ایرانی در جشنواره فیلم مسکو

درخشش مستندِ ایرانی در جشنواره ی مسکو. . فیلم مستندِ نقطه ، به کارگردانیِ آقای امیر ولی نژاد ، موفق شد از میان 600 فیلمِ ارائه شده به جشنواره ی فیلمِ مسکو ، رتبه دوم را کسب کند و جایزه ی ویژه و دیپلمِ افتخارِ این جشنواره را به خود اختصاص دهد. 

بقچه‎های ارزشمندی که کتاب می‎شوند

بازسازیِ کتاب های تاریخی ای که قابلیتِ خواندن و استفاده شان از دست رفته، نوعی زنده کردنِ شخصیتِ  نویسندگانِ آنست. به همت مرکز میکرو فیلمِ نور ، نسخِ خطیِ کتاب های ایرانی ای که در حال از بین رفتن هستند در دهلی نو جمع آوری ، بازسازی و صفحه آرایی می شوند و به کتابخانه ها بازمی‎گردند. 

خادم ایرانی مسجد جامع ایروان

مسجد کبود یا مسجد جامع ایروان در مرکز شهر ایروان ، پایتخت ارمنستان است. خادم این مسجد در تهران به دنیا آمده و 25 سال است که در این مسجد خدمت می کند. وازگن ، ارمنی مسیحی است. 
در این بخش خبری گزارشی در این باره مشاهده کنید .
 

سرشماری کل و بز منطقه حفاظت شده سفیدکوه

فصلِ زایش و سرشماریِ گونه های حیات وحش ، خاطره انگیز ترین ایام برای محیط بانان است.
با این وجود ، حاصل زحماتِ محیط بانان ، وقتی نمایان می شود که آمارها از افزایش جمعیتِ گونه های در معرض خطر ، حکایت داشته باشه؛ جایی مثل منطقه ی سفیدکوه ، در دل زاگرس. 

خورشیدِ مصنوعیِ کره جنوبی

توکاماک ، یا خورشیدِ مصنوعیِ کره جنوبی ، با کارکردِ ۲۰ ثانیه ای در دمای ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد ، رکوردی جهانی ، ثبت کرد.
این دستگاهِ همجوشیِ ابررسانا ، موفق به کارِ مداومِ 20 ثانیه ای ، با یونِ پلاسما در دمای بالاتر از ۱۰۰ میلیون درجه شد ، که از شرایط اصلیِ همجوشیِ هسته ای است.
 
برای شبیه سازیِ واکنش های همجوشیِ خورشید ، روی زمین ، ایزوتوپ های هیدروژن ، داخل دستگاهِ همجوشی قرار می گیرند ، تا حالتِ پلاسمایی ، ایجاد کنند. چنین فرآیندی به جداشدنِ یونها و الکترونها از یکدیگر منجر می شود. دستگاههایِ همجوشیِ قبلی ، مدت کوتاهی ، پلاسما را در این دما ، مدیریت کرده بودند و هیچ یک از آنها بیش از ۱۰ ثانیه کار نکرده بود.

تصاویر خبری خبر علمی، فرهنگی ۷ دی

*کهگیلویه و بویراحمد گوزن‎های برفی در ارتفاعات دنا
*بندرعباس غرق شدن لنج لندیگرافت
*افغانستان ممنوعیت تردد دونفره با موتورسیکلت
*بولیوی توقف بازی به خاطر ورود سگ بازیگوش
*انگلیس وقوع طوفان شدید در سواحل غربی
*افغانستان کارگاه سنتی نخ ریسی
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha