لاستیک پهن چه مزایا و معایبی دارد؟
اگر سه رقم اول لاستیکی که خریداری میکنید، نسبت به نوع کارخانه بزرگتر باشد، پهنتر به حساب میآید؛ استفاده از لاستیک پهن مزایا و معایبی دارد.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، وجود خودروهای مشابه در کشورهایی مانند ایران باعث افزایش تمایل صاحبان خودرو به انجام تغییرات ظاهری و فنی بر روی مدلهایی که تملک آنها را در اختیار دارند، میشود تا شاید به این روش تمایزی بین خودروی خود با دیگر مدلهای موجود در خیابان ایجاد شود.
یکی از مهمترین و عمدهترین این تغییرات، استفاده از رینگهای بزرگتر و لاستیکهای پهنتر است که مانند هر تغییری، مزایا و معایبی دارد.
برای آن که بدانیم که لاستیک پهن چیست، نخست باید خود آن را به خوبی بشناسیم. نحوه شناخت یک تایر عموما بر اساس کدهایی که بر روی فاق آن نوشته شده است، به دست میآید. کدهایی که زیاد دیدهایم، اما کمتر از معنی آنها اطلاع داریم.
برای مثال به این کد که بر روی لاستیکهای پراید استفاده میشود، توجه کنید: ۱۶۵/۶۵R۱۳. در این کد، عدد سه رقمی اول، پهنای لاستیک را به میلیمتر بیان میکند که در اینجا ۱۶۵mm است. دو رقم بعدی، نسبت دیواره تایر به پهنای آن است که در اینجا ۶۵درصد است.
در عمده موارد، این رقم میتواند با افزایش پهنا کمتر شود، هرچند در بعضی از تایرها که مخصوص کاربریهای خاص مانند مسابقات است، این درصد آنقدر افزایش مییابد که هنگام اعمال گشتاور بالا به چرخ، دیواره تایر چین و پیچ میخورد.
میزان تحمل لاستیک به سرعت حرکت خودرو نیز با یکی از حروف نشان داده میشود که کمتر در مشخصات فنی خودروها به آن اشاره میشود. حرف R که هماکنون جزو ثابت در کدهای لاستیکها است نیز به رادیال بودن آن اشاره دارد و در نهایت، دو رقم آخر، قطر بخش داخلی تایر را نشان میدهد که در اصل به سایز رینگ اشاره دارد. عدد قطر داخلی تایر به اینچ درج میشود.
توجه داشته باشید که ممکن است بر روی یک لاستیک، اعداد و اطلاعات دیگری نیز حک شده باشد که به کاربری آن مانند فصول مورد استفاده، میزان باد پیشنهادی و غیره اشاره دارد.
پهن یا نازکتر بودن یک لاستیک نسبت به همین اعداد و ارقام گفته شده برمیگردد و هر چه سه رقم اول لاستیکی که خریداری میکنید، نسبت به نوع کارخانه بزرگتر باشد، پهنتر به حساب خواهد آمد. استفاده از لاستیک پهن، مزایا و معایبی دارد.
مهمترین مزایای استفاده از لاستیک پهنتر، افزایش چسبندگی و قابلیت حرکت مطمئنتر با سرعت بیشتر در پیچها است. این نکته را تقریبا همه میدانند، اما نباید فراموش کنیم که این چسبندگی تنها در سطوح خشک اثر دارد؛ یعنی با لغزنده و خیس بودن مسیر، افزایش بیش از حد پهنای تایر باعث دشوارتر شدن خروج آب از بین عاجهای لاستیک میشود و چسبندگی را بهشدت کاهش میدهد.
نکته دیگر که از مزایای لاستیک پهن در سطوح خشک به شمار میرود، کاهش مسافت ترمزگیری با استفاده از لاستیکهای پهن است. به طور کلی هر مزیتی که چسبندگی بیشتر هنگام رانندگی دارد، لاستیک پهن نیز از آن برخوردار است.
همانند هر چیزی که در عین مزایا میتواند معایبی داشته باشد، لاستیک پهن پیش از هر چیزی به دلیل بالا رفتن چسبندگی، باعث افزایش فشار به پیشرانه و قطعات انتقال نیرو میشود؛ این مسأله میتواند به افزایش مصرف سوخت نیز منجر شود.
از دیگر مسائلی که هنگام خرید لاستیک پهن باید درنظر گرفت، این است که چنین لاستیکهایی بخشی از گشتاور موتور را صرف همان چسبندگی بیشتر میکنند و در شتاب خودرو تأثیر منفی میگذارند.
"کارند درایور" در مقالهای نوشته که ۵ لاستیک با پهناهای مختلف را روی یک خودرو آزمایش کرده است و به این نتیجه دست یافت که بین لاستیکی با عرض ۱۹۵ میلیمتر با ۲۲۵ میلیمتر نزدیک به نیم ثانیه اختلاف در زمان شتاب وجود دارد.
فراموش نکنیم با افزایش سطح تماس جاده با خودرو، تکانههای بیشتری به بدنه و مسافران وارد میشود که از کیفیت سواری نرم و راحت میکاهد.
آخرین و شاید یکی از مهمترین نکتههای منفی برخورداری از لاستیک پهن، هزینههای آن است. لاستیکهای پهن، قیمت بالایی دارند و با افزایش پهنا، به رینگهای بزرگتری نیاز دارند که رینگها نیز هزینه جداگانهای را تحمیل میکند.
به عنوان مالک خودرو تصمیم بگیرید که بین قیمت بالا، شتاب پایینتر و راحتی کمتر و از آن سو، چسبندگی و فرمانپذیری بیشتر، کدام را ترجیح میدهید؟