تدوین آیین نامه مدیریت بحران با تجربیات زلزله بم
دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: آیین نامه مدیریت بحران با استفاده از تجربیات زلزله بم که در سال ۸۲ اتفاق افتاد تدوین شده است.
به گزارش خبرنگار
گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما، آقای قوسیان مقدم در نشست بازخوانی مدیریت بحران در زلزله سال ۸۲ به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، درباره قانون مدیریت بحران گفت: چهار مورد پیشگیری قبل از وقوع حادثه، عملیات امداد و نجات، تمرین و آمادگی برای عملیات و بازسازی مواردی است که در آیین نامه مدیریت بحران گنجانده شده است.
وی به زلزله ۵ دیماه ۱۳۸۲ در بم اشاره کرد و افزود: این زلزله با شدت ۶/۲ تا ۶/۶ ریشتر ثبت شده که حدود ۲۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار داده و ویرانی زیادی در شهر بم به وجود آورد و تماس تلفنی سه شهر کهنوج، جیرفت و بم قطع شد و اولین گروه امدادرسانی دو ساعت بعد از زلزله از شهر کرمان وارد بم شدند و ساماندهی محل زلزله در چهار تا پنج روز اول بسیار سخت بود.
وی با اشاره به این که در حادثه زلزله بم گروههای خارجی نیز وارد عمل شدند گفت: انتقال امدادگران خارجی از تهران به بم و امدادرسانی به ۱۴ هزار مجروح حادثه که از این تعداد ۲ هزار نفر نیاز به بستری داشتند بسیار مشکل بود، چون امکان مداوای سرپایی در بم وجود نداشت همه مجروحان از طریق هواپیما و هلی کوپتر به نقاط دیگر کشور اعزام شدند.
آقای قوسیان مقدم ادامه داد: تدفین اجساد فوت شدگان تجربه دیگری است که برای شناسایی آنها قبل از دفن عکس میگرفتند تا بعدا خانواده آنها بتوانند محل دفن را شناسایی کنند.
دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: تامین آب شرب نکته دیگری است که برای اولین بار از آب آشامیدنی بسته بندی شده استفاده شد و جمعیت هلال احمر توانست دسترسی ارتباطی مخابراتی را برقرار کند.
وی گفت: در حادثه بم اعزام گروههای روانشناسی به محل نیز صورت گرفت که این تجربیات همه از حادثه بم به دست آمده است.
آقای قوسیان مقدم افزود: با استفاده از تجربه بم اعزام مجروح به شهرستانهای همجوار باید امکان پذیر باشد و امکانات لازم را شهرستانهای همجوار داشته باشندچون در زلزله بم بدون در نظر گرفتن امکانات استانهای همجوار محروحان منتقل شدند.
وی گفت: جمع آوری کمکهای مردمی در آن روزها به یک معضل تبدیل شد، چون این کمکها از طریق کامیونها روانه بم شد و ترافیک زیادی ایجاد کرد که موجب اختلال در امداد رسانی میشد بر این اساس کمکهای مردمی باید در استانهای همجوار در حوادث مشابه بسته بندی شود و فقط اقلام مورد نیاز جمع آوری شود.
آقای قوسیان مقدم افزود: اسکان ضروری یکی از مواردی بود که در آن شرایط توانستیم برای ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفرانجام دهیم و برای ۲۱۴ هزار نفر دفترچه کمک صادر شد، چون جمعیت روستایی برای دریافت کمکها به بم سراریز شدند.
وی گفت: شناسایی بازماندگان، ترخیص کمکهای بین المللی و توزیع آنها، سازماندهی نیروهای امدادی، احداث بیمارستان صحرایی، ساماندهی نیروهای عملیاتی از مواردی است که با استفاده از تجربه بم میتوانیم برای حوادث مشابه در آینده از آن استفاده کنیم.
آقای قوسیان مقدم افزود: دایر کردن خانههای هلال در روستاها تجربهای است که با استفاده از زلزله بم برای امدادرسانی بنا کردیم تا با آموزش به جوانان روستایی بتوانیم امداد رسانی به مردم را قبل از رسیدن نیروهای هلال احمر شروع کنیم.
وی گفت: با استفاده از تجربه بم اعزام نیروهای انسانی باید سیستمی انجام و از ورود نیروهای غیر متخصص جلوگیری شود که در این زمینه باید با نیروهای نظامی هماهنگ شویم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این مراسم گفت: متاسفانه نتوانستیم حوادث بم را درست و دقیق ثبت و ضبط کنیم، چون تعداد درگذشتگان این حادثه از ۲۰ هزار نفر تا ۴۵ هزار نفر ذکر شده است.
آقای اسماعیل نجار افزود:، اما اگر دقیقتر صحبت کنیم حدود ۳۴ هزار کشته و ۲۰ هزار مجروح در حادثه بم ثبت شده است.
وی گفت: کمبود امکانات در آن جا مشهود بود و حضور مردمی برای کمک، ناهماهنگ و در برخی مواقع غیر ضروری بود.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به ساخت و سازها در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: چرا در تهران ۱۲ هزار قطعه ساختمان و همینطور در کرج ۵۴ هزار قطعه بر روی گسل ساخته شده است. سازمان نظام مهندسی چه جوابی دارد و چرا دقت نمیکند و در زمان وقوع زلزله چه کسی جوابگو است.