اخبار تهیه واکسن خارجی کرونا در در خبر علمی و فرهنگی پیگیری کنید .
تاریخ : ۱۳۹۹/۱۰/۰۶- ۰۸:۱۹

تمدید مهلتِ نام نویسی دوره های بدونِ آزمونِ دانشگاه ها

مهلت نام نویسی در دوره های پذیرشِ دانشگاه ها بر اساسِ سوابق تحصیلی تمدید شد.
داوطلبانِ پذیرش در این دوره ها تا ششمِ دی فرصت دارند با مراجعه به درگاه اینترنتی سازمان سنجشِ آموزشِ کشور اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند.
 
بنابر اطلاعیه سازمان سنجش ، داوطلبانی که پیشتر برای پذیرش بر اساسِ سوابق تحصیلی ، نام نویسی کرده اند نیز می توانند تا اولویتِ ششمِ کدرشته محل های انتخابیِ خود را ویرایش کنند. سازمان سنجش تأکید کرده است با توجه به فشردگیِ زمانی در سایر فرآیندهای پذیرش ، مهلتِ اعلام شده به هیچ وجه دوباره تمدید نمی شود. 
 

آزمون استخدامی قراردادی دانشگاه های علوم پزشکی

نتایج نهاییِ آزمونِ استخدامیِ قراردادیِ دانشگاه های علوم پزشکی ، روی درگاهِ اینترنتیِ مرکز سنجشِ آموزشِ پزشکی منتشر شد.
 
افرادی که براساس نتیجه ی مندرج در کارنامه ، جزو معرفی شدگان برای بررسیِ مدارک باشند، باید برای اقداماتِ بعدی به درگاه اینترنتیِ دستگاهِ مورد نظر مراجعه کنند.
 
مشاغلِ دارای مصاحبه ی تخصصی نیز از طریق درگاهِ اینترنتیِ دستگاهِ مربوطه می توانند از زمانِ برگزاریِ مصاحبه ی خود آگاه شوند. برای آگاهی از تاریخِ شرکت در مصاحبه باید مجددا به پایگاهِ اینترنتیِ دستگاهِ مربوطه مراجعه کنند. آزمونِ استخدامیِ قراردادیِ دانشگاه های علوم پزشکی پنجشنبه، بیست و چهارم مهر، برگزار شد. 

پرداخت حق جذب اعضای هیئت علمی

رییس دانشگاه علوم پزشکیِ تهران گفت: پرداخت حق جذبِ اعضای هیئت‌علمی از ابتدای سال ۹۹، تصویب شد.
 
به گفته دکتر کریمی در سال تحصیلیِ جاری هم، کمک‌هزینه ی دستیاران و کارورزانِ پزشکی، تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هیئت امنای این دانشگاه ، موضوعِ۵۰ درصدِ فوق العاده ی ویژه ی کارکنانِ غیرهیئتِ علمی را نیز تصویب کرده است.
 
دکتر کریمی در ادامه به شاخص های آموزشی و پژوهشیِ دانشگاهِ علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: براساسِ ارزیابی های وزارتِ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران از مجموعِ 15 شاخصِ آموزشی، در 13 شاخص ، جایگاهِ نخست را کسب کرده است. 

نام نویسیِ مسابقه ی تخصصیِ فن آورد

نام نویسیِ ششمین مسابقه ی تخصصیِ فن آورد ، با حمایت بنیاد ملیِ نخبگان و معاونت علمی و فناوریِ ریاست جمهوری آغاز شد و تا دهمِ دی ادامه دارد. دوره ششمِ این رقابت ، در رشته ی برنامه‌نویسیِ رایانه با موضوع «الگوریتمِ مدیریتِ هوشمندِ ترافیکِ شهری» و «الگوریتمِ مدیریتِ هوشمندِ شبکه ی توزیعِ کالا» برگزار می‌شود.

تولید روتور ژنراتور

با همت و تخصصِ جوانانِ کشورمان در مجتمع صنعتیِ فولادِ اسفراین ، بدنه ی روتورِ ژنراتورِ 185 مگاواتی ، که یکی از سنگین‌ترین شَفت‌های فولادیِ مورد استفاده در صنایعِ نیروگاهیِ کشور است ، طراحی و تولید شد. این قطعه ، پیش از این ، از خارج و با هزینه ی هنگفت وارد کشور می‎شد.

ایستگاه پایانی چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» 

چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» به ایستگاه پایانی رسید و آیینِ پایانیِ آن ، بصورت برخط برگزار شد.

درخشش فیلم ایرانی در جشنواره رومانی

فیلم کوتاه «داغی» ساخته ی خانم فاطمه محمدی ، جایزه ویژه ی هیئتِ انتخاب از بیست و چهارمین جشنواره ی بین المللیِ فیلم سینِما یُوبیت ِ رومانی را دریافت کرد.
 
در متنِ تبریکِ هیئت داوران ، آمده است: کارگردان به علتِ  غرقِ مخاطب در داستان ، با به تصویر کشیدنِ صحنه ها و شخصیت های بکر و باورپذیر ، با هدف قرار دادنِ موضوعی بسیار حساس و همچنین ، توجهِ بسیارِ دقیق به جزئیات در زیرلایه های فیلم ، توانسته است استادانه ، مخاطب را به پایانی قوی و به یادماندنی هدایت کند. 

بازی‌های رایانه‌ای چهارمین دوره جایزه بازی های جدی

چهارمین دوره ی جایزه ی بازی های جدی یا هدفمند ، از امروز آغاز به کار کرد.
رویدادی که بنیادِ ملیِ بازی های رایانه ای آن را با هدفِ تحقیق، تولید و ترویجِ بازی‌های جدی برگزار می‌کند. برگزارکنندگانِ این رویداد می گویند درپی تقویتِ زیرساخت‌های علمی و صنعتی ، برای توسعه ی بیش‌ازپیشِ بازی‌های جدی در کشور هستند.
 
درباره این رویداد با آقای حامد نصیری، معاون پژوهشِ بنیاد ملیِ بازی‌های رایانه‌ای و دبیر چهارمین جایزه ی بازی‌های جدی در این بخش خبری گفتگو شد و سوالات زیر از وی پرسیده شد.

منظور از بازی های جدی چیست؟ -

میزان اشتیاق در طراحی و تولیدِ بازی 

شما اعلام کردید که درپی تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در بحث طراحی و تولیدِ بازی هم هستید، چقدر در این زمینه دو نهادی که یاد کردید اشتیاق نشان می دهند؟ 

گردش مالی فروش بازی های ایرانی در داخل کشور چقدر است؟

آیا پژوهش برای تولید بازی در کشور صرفه مالی دارد؟خریدار دارد؟ 

چه حمایتی از ایده پردازان و فعالان در زمینه تولید بازی های رایانه ای می کنید؟

واکسن خارجیِ کرونا را هم از طریق مطمئن‌ترین راه‌ها تهیه کرده ایم

به گفته وزیر بهداشت ، با آغاز طرح شهید سلیمانی ، آمار ابتلا و مرگ و میر در کشور رو به کاهش رفته ، و امروز آمار فوتی های کرونا به کمترین شمار در دو ماه گذشته رسید.
 
دکتر نمکی افزود: ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز ، جزو سهمیه و سبدِ ما از واکسن طرح کووَکسِ سازمان بهداشت جهانی است که به زودی خبرهای خوشی در این باره خواهیم داد.
 
او این را هم گفت که تولید واکسن کرونای داخلی در مراحل نهایی است و واکسن خارجیِ کرونا را هم از طریق مطمئن‌ترین راه‌ها تهیه کرده ایم.

زیرساخت ها برای تولید انبوهِ واکسنِ ایرانیِ کرونا فراهم شده

مدیر گروه تحقیقاتِ تولید واکسنِ ستاد اجرای فرمانِ امام می گوید: زیرساخت ها برای تولید انبوهِ واکسنِ ایرانیِ کرونا فراهم شده و در صورت موفقیتِ مراحل انسانی ، تواناییِ تولید چند میلیون دوز در ماه را دارا هستیم. 
 
دکتر جلیلی با اشاره به روش تولیدِ این واکسن که از ویروس کشته شده به دست آمده و روشی چندین ساله و متداول در واکسن سازی است ، افزود: این واکسن ، می تواند همه پادگِن های ویروس غیرفعال را واردِ بدن کند ، تا بدن انسان پادتن های لازم را برای ایمنی ترشح کند. 
 
دکتر جلیلی در ادامه از مطمئن بودنِ این روشِ تولید واکسن در کشور گفت و تاکید کرد: همه مراحلِ ساختِ این واکسن ، بر اساس استانداردهای تعریف شده ی جهانی و تحت نظارتِ وزارت بهداشت، پیش رفته است.
 
رئیس ستاد اجراییِ فرمانِ امام همچنین از ثبت نامِ هزاران داوطلب برای مرحله ی آزمایشِ انسانیِ واکسنِ ایرانیِ کرونا خبر داد و افزود: همه امکانات از قبیل متخصصان و مکانِ اجرای این آزمایش فراهم شده و اواسطِ هفته آینده با تزریقِ نخستین واکسن ، آزمایش انسانی آن آغاز می شود.

تشخیص توده‌های سرطانی سینه با دستگاه غیر مخرب

محققان دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت سامانه ی ماموگرافیِ نوری شدند که توده‌های سرطانی بافت سینه را تشخیص می دهد.
 
به گفته مجریانِ این طرحِ علمی ،در حال حاضر روشهای تشخیص مورد استفاده در توده های سرطانی بافت سینه، از طریق ماموگرافی ، سونوگرافی، MRI و عکسبرداریِ pem انجام میشود،که معمولا ماموگرافی ،روش استاندارد برای این تشخیص است ،که به دلیل استفاده از اشعه یونیزان می تواند خطرناک باشد و عوارضی را برای فرد به وجود آورد.
 
آنها معتقدند ماموگرافیِ نوری بر خلاف ماموگرافیِ معمول، آثار تخریبی بر بدن ندارد و به دلیل استفاده از تابش غیر یونیزان، تصویربرداریِ بدون فشرده سازیِ بافت و بدون درد انجام می شود و می توان گفت دستاوردهای این تحقیقات ، اولین گام در جهت توسعه فناوری ماموگرافیِ نوری است که در صورت ارتقا میتواند به مرحله تجاری سازی برسد. 

ضدباکتری کردن سطوح با پوشش نانویی

محققان شرکتی دانش‌بنیان با بومی‌سازیِ مواد خودتمیز شونده از طریق فناوریِ نانو، امکان ضدباکتری کردن سطوح در محیط‌های حساس مانند بیمارستان‌ها را فراهم کردند.
 
به گفته محققان ، این مواد بر پایه مواد شیمیاییِ صنعتی است و یک ماده ضد باکتری و کاملا بومی و ایرانی است که بر اساس فناوری نانو تولید شده است.
 
آنها می گویند مصرف این مواد در محیطهایی مانند مراکز درمانی و بیمارستانی که سطح آلودگی در آنها بالاست و باید محیط همواره تمیز و سالم باشد، استفاده فراوان دارد. این ماده که قیمتش یک سوم نمونه مشابه خارجی است ،توانایی میکروب کشیِ بالایی دارد و کاملامحیط را بهداشتی و تمیز نگه می دارد. 

ششمین اجلاس جهانی حلال

ششمین «اجلاس جهانیِ حلال» با هدف گردهم آوردنِ نقش‌آفرینان و سرمایه‌گذاران در صنعت حلال ، به میزبانیِ استانبولِ ترکیه در حال برگزاری است. اجلاسِ امسال ، به علت شیوع کرونا ، به شکل حضوری و برخط ، برگزار می‌شود.  

اخبار تصویری خبر علمی و فرهنگی ؛ ۳ دی

ایران مه، باران، برف
شهرری و قم ادامه رزمایش مواسات و کمک مومنانه
تایلند ماسک دادن فیل‎ها به دانش آموزان
انگلیس ادامه اعتراض و صف کیلومتری کامیون داران در بندر دوور
 
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha