برخورد قانونی با سرعت گیرسازان محلی
مدیرکل راهداری مازندران از شناسایی و برخورد قانونی با سرعت گیرسازان محلی در جادههای اصلی استان خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران از ساخت بی رویه سرعت گیر در راههای استان انتقاد کرد و گفت:
با هماهنگی دستگاه قضایی برنامه شناسایی سرعت گیرسازان محلی در جادههای اصلی استان در دست اجرا قرار گرفت و با شناسایی این افراد با آنها برخورد قانونی میشود.
عباسعلی نجفی افزود: تمام سرعت گیرهایی که برخی افراد محلی در جادههای اصلی برای جلوگیری از سوانح رانندگی احداث کرده اند، استانداردهای لازم را ندارد.
او گفت: در صورت نیاز کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان با همکاری پلیس راه سرعت گیرهای استاندارد را با ضخامت حدود ۲.۵ اینج برابر با حدود هفت سانت در جادهها با استقرار علایم هشدار دهنده ایجاد میکنند.
نجفی افزود: هم اکنون بیشترین سرعت گیرهای غیراستاندارد در محورهای اصلی غرب استان مازندران ایجاد شده است.
نگهداری هر ۳۰کیلومتر فقط با یک راهدار
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران گفت: ناوگان راهداری زمستانی استان با وجود نوسازی همچنان فرسوده است.
نجفی افزود: حدود ۴۰۰دستگاه تجهیزات و ناوگان راهداری هم اکنون در اختیار اداره کل راهداری استان قرار دارد که میانگین سن آنها به حدود ۳۰سال میرسد و کارایی بالایی ندارند.
او گفت: در ۲سال اخیر ۱۲دستگاه ناوگان و تجهیزات جدید به راهداری مازندران افزوده شد، ولی به دلیل حجم بالای راههای برفگیر که بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر میرسد و تردد زیاد در این محورها، فعالیت راهداری زمستانی را برای راهداری دشوار کرده است.
نجفی کمبود نیروی راهدار را از دیگر مشکلات استان دانست و افزود: مازندران با داشتن حدود ۱۰هزار و ۴۰۰کیلومتر راه اصلی و روستایی حدود ۳۰۰راهدار دارد که به طور میانگین سهم هر راهدار ۳۰کیلومتر میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران پایین بودن هزینه نگهداری راهها هم از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: در سال جاری برای اجرای طرحهای نگهداری راهها حدود هزار و ۸۰۰میلیارد ریال اعتبار برای استان پیش بینی شد که در صورت تحقق ۱۰۰درصدی این اعتبار صرفا کفاف ۱۰درصد از هزینه نگهداری راهها را میدهد.
او افزود: بر اساس استاندارد باید سالانه ۶درصد از ارزش اقتصادی راهها برای برنامه نگهداری هزینه شود که میزان اعتبار مورد نیاز برای راههای این استان در حوزه نگهداری به ۱۸هزار میلیارد ریال میرسد.
نجفی ارزش اقتصادی راههای استان مازندران را ۳۱۰هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
هزینه چند برابری راهسازی در مازندران
مدیرکل راهداری مازندران یکی از مشکلات استان در بخش راهها را چند برابر بودن هزینه ساخت هر کیلومتر راه در مقایسه با میانگین کشوری دانست و علت آن را هزینه بالا برای تملک اراضی حاشیه طرحهای راهسازی و وجود موانع طبیعی مانند کوه و جنگل برشمرد.
او گفت: میانگین هزینه ساخت هر کیلومتر راه روستایی در مازندران ۱۰تا۱۵ میلیارد ریال و راه اصلی هم ۵۰تا۶۰ میلیارد ریال است که سبب شد تا طرحهای راهسازی در استان با کندی پیش برود.
نجفی خواهان تخصیص سهم اعتبار راهسازی استان مازندران متناسب با گرانی هزینههای راهسازی شرایط استان شد.