پخش زنده
امروز: -
گیلان تامین 80 درصد نیاز خودروسازان کشور به کمک فنر، دیسک و صفحه کلاچ را به نام خود زده و 50 درصد از نیاز بازار خدمات پس از فروش خودرو به این قطعات را هم تامین می کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ، همراه گروه ، برای تهیه گزارش به بیرون از شهر رفتم و موقع برگشت، خودروی اداره در مسیر خراب شد و مجور شدیم به یکی از تعمیرگاه های خودرو کنار جاده برویم و آن را به تعمیرکار نشان دهیم .
تعمیر کار نگاهی به خودرو انداخت و گفت : می توانم خودرو را رو به راه کنم اما کمک فنرش حتما باید عوض شود و ما هم به مغازه قطعات فروشی که کنار تعمیرگاه خودرو بود، رفتیم و فروشنده، کمک فنر ایرانی را پیشنهاد کرد و گفت : هم قیمتش خوب است وهم کیفیتش، ضمانتش هم بی قید و شرط است و اگر مشکلی داشت قابل تعویض است ، اگرچه تا به حال هیچ مشکلی به وجود نیامده است .
اطمینان خاطر و ضمانت بی قید و شرط این فروشنده برای کالای ایرانی ، مرا بر آن داشت تا به 2 کارخانه تولید کننده قطعات یدکی خودرو در شهر صنعتی رشت بروم .
بومی سازی بازوی توانمند بزرگترین شرکت تولید کمک فنر ایران
اول سراغ شرکت فرآوری و ساخت قطعات خودرو که به عنوان واحد تولیدی نمونه تولیدات خود را ۱۰۰ درصد افزایش داده است، می روم .
مدیر این شرکت با بیان اینکه با تکیه بر توان داخلی بومی سازی دانش فنی ، تحریم ها را فرصت تبدیل کردیم گفت : با اجرای بیش از ۱۵۰ طرح توسعه ای، توانستیم 100 در صد قطعات کمک فنر را داخلی سازی و از خروج ۸۰ تا ۹۰ درصد ارز که تا پیش از این برای واردات برخی از قطعات هزینه می کردیم، جلوگیری کنیم .
حسین شمسایی با بیان اینکه در حال حاضر در این شرکت 900 نفر مشغول به کارند افزود : امسال با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومانی، برای ۲۵۰ نفر دیگر هم شغل ایجاد کردیم و نیروهای مان را ۴۰ درصد افزایش دادیم.
او امضای تفاهمنامه و همکاری با دانشگاه را یکی از ره آوردهای بومی سازی می داند و می گوید : فارغ التحصیلان نخبه رشته های برق ، مکانیک و صنایع دانشگاه گیلان را با رایزنی با مسئولان دانشگاهی جذب و از توانایی این نخبگان دانشگاهی استفاده کردیم.
به خط تولید می روم و با یکی از این فارغ التحصیلان گفتگو می کنم .
او که فارغ التحصیل دکترای رشته مکانیک است می گوید : بعد از تحصیلات وارد صنعت شدم و اینجا با دیگر دوستان دانشگاهی، برای ارتقاء تولید و بومی سازی تلاش می کنیم که خدا را شکر هم نتیجه گرفته ایم .
وی معتقد است؛ اعتماد به نیروهای جوان و استفاده از نخبگان در خط مقدم تولید بی شک خودکفایی ، ارتقاء بهره وری و جهش تولید را به دنبال خواهد داشت .
از بومی سازی و خداحافظی با واردات تا صادرات محصول
آنطور که پیداست، این واحد تولیدی ضمن تامین نیاز خودروسازان داخل، نگاهی هم به صادرات دارد.
مدیر شرکت فرآوری و ساخت قطعات گیلان با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از تولیدات این شرکت معادل ۶۰۰ هزار قطعه صادر می شود گفت : بیش از ۱۰ محصول این شرکت برای تولید ۵ خودروی شرکتی در روسیه صادر می شود .
افزایش 100 درصدی تولید، افتخاری دیگر
مدیر شرکت فرآوری و ساخت قطعات گیلان از افزایش۱۰۰درصدی تولید کمک فنر در این شرکت خبر می دهد و می گوید : تولید کمک فنر در این واحد تولیدی از ۳ میلیون قطعه در سال به ۶ میلیون قطعه رسیده است.
حسین شمسایی اضافه می کند : در حال حاضر روزانه 20 هزار کمک فنر در این شرکت تولید میشود و قرار است تا پایان سال آینده با اجرای طرح های توسعه ای، تولید روزانه این محصول به ۴۰ هزار عدد برسد.
وی در تشریح طرح توسعه ای این شرکت با بیان اینکه تا سال آینده با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ۷۰۰ نفر دیگر هم شغل ایجاد خواهد شد گفت : با اجرای این طرح، تولید سالانه مان از ۶ میلیون قطعه به ۱۲ میلیون قطعه کمک فنر خواهد رسید و شرکت فرآوری و ساخت کمک فنر گیلان ، به بزرگترین شرکت تولید کننده کمک فنر خودرو در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.
نگاه جهادی به تولید نه تنها در این شرکت بلکه در کارخانه همجوار که دیسک و صفحه کلاچ تولید می کند هم به چشم می خورد.
پایا کلاچ پای کار جهش تولید 50 درصدی
شرکت پایا کلاچ، در همسایگی شرکت فرآوری و ساخت قرار دارد.
این شرکت با افزایش ۵۰ درصدی تولید در 4 ماهه نخست امسال، توانسته شعار جهش تولید را به خوبی محقق کنند.
مدیرعامل شرکت پایا کلاچ میگوید : این شرکت بیش از ۸۰ درصد از نیاز 2 خودروساز کشور و ۵۰ درصد از بازار خدمات پس از فروش کشور به دیسک و صفحه کلاچ را تامین می کند.
علی پوررضا با بیان اینکه توانسته ایم تولید روزانه در این شرکت را از ۵ هزار دیسک و صفحه کلاچ در گذشته به ۱۰هزار عدد افزایش دهیم افزود : بیش از ۸۰ درصد قطعات تولیدی مان را بومی سازی کرده و به تولید انبوه رسانده ایم و ۲۰ درصد دیگر هم بومی سازی شده و تلاش میکنیم ، مقدمات تولید انبوه آن را هم فراهم کنیم.
وی می گوید : این موفقیت ها با تلاش شبانه روزی و سرمایه گذاری بالا انجام شده و انتظار داریم دست کم در تامین مواد اولیه ، مانعی وجود نداشته باشد .
پایین بودن سهمیه مواد اولیه ، زنجیری در پای تولید
آنطور که مدیرعامل شرکت پایا کلاچ میگوید : وزارت صمت امسال، دستورالعملی صادر کرده که در آن ، سهمیه ورق های فولادی تولیدکنندگان که از کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تامین می شود ، باید بر اساس میانگین خرید سال های ۹۷ و ۹۸ باشد؛ این درحالی است که این امر با تحقق شعار جهش تولید منافات دارد .
علی پوررضا افزود : اگر قرار است تولید را افزایش دهیم بی شک باید مواد اولیه مان هم 2 برابر شود ، نه اینکه میانگین مصرف مواد اولیه سال های گذشته در نظر گرفته شود .
وی از این مشکل به عنوان زنجیری در پای تولیدکنندگان یاد کرد که جلوی افزایش تولید را می گیرد .
موضوعی که مدیرعامل شرکت فرآوری و ساخت کمک فنر هم با آن موافق است و می گوید : بیش از 40 نامه به وزارت صمت و شرکت فولاد مبارکه به عنوان درخواست به افزایش سهمیه ارسال کرده ایم اما با وجود موافقت و مکاتبه وزارت صمت، تاکنون سهمیه فولاد مورد نیازمان افزایش نیافته است و مجبوریم بخش زیادی را از بازار آزاد تامین کنیم.
حسین شمسایی توضیح می دهد ؛ برای تولید ۶ میلیون کمک فنر 800 تن ورق فولاد و ۸۰۰ تن میلگرد نیاز است ؛ این درحالی است که براساس سهمیه می توانیم فقط ۱۶۰ تا ۲۰۰ تن مواد اولیه را از کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تامین کنیم و بقیه را 2 تا 3 برابر قیمت از بازار آزاد می خریم که برای مان هزینه بر و سخت است .
او خواستار حمایت بانک ها از واحد تولیدی اش است و اذعان دارد : اگر بانک تسهیلات سرمایه در گردش در اختیارمان بگذارد، دست کم می توانیم به صورت آزاد هم که شده مواد اولیه تامین کنیم.
برای پیگیری بیشتر با تولید کننده دیگری در تهران تماس گرفتم.
مدیر عامل شرکت فنی- مهندسی تولید سیلندر خودرو دقیق آباد که خودش عضو انجمن قطعه سازان هم هست، میگوید : با افزایش 30 درصدی ظرفیت ، میزان تولید را 100 درصد و اشتغالزایی را 30 درصد افزایش داده ایم اما همچنان با کمبود مواد اولیه مواجهیم .
سید محمد حسن اسدی می گوید : با وجود اینکه در سامانه بهین یاب برای دریافت سهمیه نام نویسی کرده ایم اما تا کنون هیچ سهمیه ای به ما اختصاص داده نشده است.
برای روشن شدن موضوع، سراغ مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان رفتم .
اسماعیل حاجتی رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صمت گیلان نامه هایی با تاریخ مختلف نشانم می دهد و می گوید : نامه هایی از طرف سازمان صمت گیلان و حتی پیشنهاد های انجمن های صنفی را به وزارت صمت فرستاده ایم که تا کنون پاسخی نگرفته ایم .
وزارت صمت در حال بررسی
در حالی که برخی تولیدکنندگان قطعات خودرو از دستورالعمل جدید وزارت صمت گلایه دارند و معتقدند این دستورالعمل با جهش تولید منافات دارد ؛ مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت نظر دیگری دارد .
کیوان گردان می گوید : این دستورالعمل کاملا قانونی و حساب شده است و برای تنظیم آن حدود 5 ماه وقت صرف شده است .
او البته یکی از دلایل ابلاغ این دستورالعمل را کمبود تولید ورق های فولادی می داند و وقتی به او می گویم ، پس چرا این ورق ها در بازار آزاد فراوان است می گوید : در این باره مسئولیتی برای پاسخگویی ندارم.
او معتقد است براساس اهلیت قطعه سازان خودرو برای شان سهمیه در نظر گرفته می شود و وزارت صمت نمی تواند به اعلام نظر تولید کنندگان برای تعیین سهمیه شان استناد کند و از طرفی آمارهای تولید، خرید و صورت حساب های مالی آنها را در اختیار داریم و بررسی می کنیم .
این در حالی است که مسئولان دو شرکت تولید کننده قطعات خودروی گیلان، مدارک و مستنداتی برای افزایش تولید دارند و هر دو در سامانه بهین یاب برای اعلام نیاز مواد اولیه نام نویسی کرده اند.
افزایش تولید در گرو تامین ماده اولیه
همین چند روز پیش بود که وزیر صمت از هدف گذاری برای افزایش ۵۰ درصدی خودرو حرف زد و گفت : سیاست وزارت صمت، روان سازی اقتصادی و کمک به تولید است ؛ سوال اینجاست افزایش تولید خودرو چگونه ، بدون افزایش تولید قطعات ممکن است و در این بین چرا میانگین سهمیه سال های قبل تعیین شده است ؟
*نویسنده: مریم دورباش