خبر «واریز یارانه معیشتی» را در خبر ۱۴ پیگیری کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۲۹- ۰۸:۲۶

پنجشنبه ای دیگر از پنجشنبه های افتتاحی

99 طرح حمل و نقل و عمران شهری در سراسر کشور در پنجشنبه ای دیگر از پنجشنبه های افتتاحی به بهره برداری رسید.
12 طرح از این طرح ها را رئیس جمهور به صورت نمونه و در ارتباط تصویری در پنج استان تهران، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و زنجان به بهره برداری رساند.
 
علاوه بر طرح های توسعه ای قطار شهری در تبریز و تهران و یا طرح های نوسازی حمل و نقلی در دیگر شهرها و بهره برداری از نیروگاه زباله سوز نوشهر، از مهمترینِ طرح ها بود. رئیس جمهور بر راه اندازی زباله سوزها در استان های ساحلی به ویژه سه استان شمالی تاکید کرد.
آقای روحانی به آلودگی هوای این روزهای شهرهای بزرگ هم اشاره کرد و گفت دستورالعمل مقابله با آلودگی هوا در جلسه آینده ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی خواهد شد

طرح های ملی قرارگاه خاتم الانبیاء

بی‌نظیرترین حفاری افقی جهت دار یا مورب کوهستان در استان بوشهر عملیاتی شد. چندین طرح بزرگ ملی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ، در استان بوشهر واقع شده است. 
 
تصمیمات جدید ضد کرونایی برای حفظ سلامت مردم در مناسبتهای پیش رو ازجمله شب یلدا.
در جلسه کمیته های ستاد ملی مقابله با کرونا ؛ براساس پیشنهاد قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و بررسی های انجام شده، برای پیشگیری از رفت ها و آمدها و جمع شدنهای خانوادگی در شب یلدا، مقرر شد روزهای شنبه و یکشنبه 29 و 30 آذرماه، اصناف از ساعت 18 تعطیل و تردد خودروهای شخصی نیز در این دو روز، از ساعت 20 ممنوع شود.
 
رییس جمهور با اشاره به گزارش های ارائه شده درباره جایگاه نخست واگیری کرونا در دورهمی ها و جمع شدنهای فامیلی و خانوادگی، از کمیته های بهداشتی و درمانی و اطلاع رسانی و قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا خواست درخصوص مناسبت هایی نظیر شب یلدا و ایام عزاداری فاطمیه، اطلاع رسانی و مراقبت های ضروری را انجام دهند.
 
همچنین با توجه به درخواست سازمان سنجش در خصوص امکان برگزاری آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی، مقرر شد این آزمون با بهره گیری از تجربیات برگزاری آزمون های مختلف کنکور در سال جاری و با توجه به شرایطی که اعلام خواهد شد، برگزار شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد از ظهر دیروز تا امروز 7 هزار و 453 بیمار جدید کرونایی در کشور ، شناسایی شدند. در همین مدت 212 نفر از بیماران کرونایی هم فوت کردند. 5 هزار و 645 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضع شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

هشدارها درباره افزایش مبتلایان به کرونا در دورهمی ها

چهار روز مانده به شب یلدا، هشدارها درباره افزایش مبتلایان به کرونا در دورهمی های خانوادگی جدی تر شده است.
دورهمی هایی که اگر برگزار شود احتمالا بر خلاف سالهای گذشته، خاطراتی شیرین برجا نمی گذارد.
 
نیروی انتظامی در اطلاعیه ای از مردم خواسته که به طور جدی شیوه نامه های ضد کرونایی را رعایت و برای حفظ سلامتی عزیزان خود از برگزاری شب یلدا خودداری کنند، چون بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و اعمال محدودیت ها در شب یلدا، با هرگونه ترددِ متخلفان برخورد و اعمال قانون خواهد شد.
 
معاون درمان وزیر بهداشت هم موج نوسانی بیماری را به رفتار‌های اجتماعیِ مردم و آداب و رسوم، وابسته دانست و تاکید کرد: هر موقع مردم رعایت کرده اند بار بیماری کاهش پیدا کرده و به محض این که کمترین غفلتی اتفاق افتاده، افزایش آمار ابتلا و فوت اتفاق افتاده.

حل شدن بخشی از مشکلات نظام پرستاری در گرو هر چه سریعتر اجرای تعرفه پرستاری

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به روزهای پرکار کادر درمان، کمبود پرستار را یکی دیگر از مسائل جامعه درمان عنوان کرد و گفت: به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲ و نیم پرستار باشد اما اکنون ۸ دهم است به همین دلیل با جدیت استخدام سالی ۱۰ هزار نفر در دستور کار است.
بگفته اقای میرزابیگی از بین ۶۰ هزار پرستاری که به کرونا مبتلا شدند ۱۰۰ نفر شهید شدند و تنها راه قدردانی از این رشادت ها ادامه رعایت محدودیت هاست .
 

واریز یارانه معیشتی

اولین یارانه معیشتی جدید، ساعت ۲۴ امشب به حساب افراد مشمول، واریز می‌شود. 
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه ۱۲۰ هزار تومان و به افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آنها حقوق دریافت نمی‌کنند و هیچ یک از اعضای خانواده آنها بیمه پرداز نباشند، افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص‌های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشند و افرادی که در گروه یارانهِ معیشت بگیر باشند، ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان به مدت چهارماه پرداخت خواهد شد.
یارانه جدید، برای کمک به بهبود معیشت در دوره کرونایی در نظر گرفته شده است. 
 

مینیاتور ثبت جهانی شد/ پرونده چند ملیتی هنر نگارگری بسته شد

گارگری ثبت جهانی شد. پرونده چندملیتیِ هنرِ نگارگری(مینیاتور) در پانزدهمین اجلاس کمیته بین‌الدولِ میراث ‌فرهنگیِ ناملموسِ یونسکو، با کسب رأی مثبت داوران، در فهرست میراث جهانی ناملموسِ بشری قرار گرفت و جهانی شد.
 
این هنر به صورت مشترک به نام ایران، و سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان که در حوزه تمدنیِ ایران قرار دارند و یا زمانی نه چندان دور جزو قلمرو ایران بزرگ بودند، ثبت شده است.
 
نگارگری نوع خاصی از هنر نقاشی است که بر اساس ویژگی‌های فرهنگی، ادبی و الزاماتِ مبتنی بر مواد اولیه از قبیل طلا، نقره، شَنگَرف و لاجورد و نوع نگاه به جهان، طبیعت و تفسیرِ آن شکوفا شده و تا به امروز باقی مانده است. 

همایش جغرافی دانان جهان اسلام تاکید بر رفاه ، امنیت و وحدت مسلمانان

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ششمین همایش بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام که به صورت مجازی برگزار شد بر وحدت میان مسلمانان و رفاه و امنیت سرزمینی جهان اسلام تاکید کرد.
 
سرلشگر باقری، با تاکید بر نقش نخبگان اسلامی گفت: جهان اسلام با وجود قومیت های مختلف می تواند به یک قدرت جهانی تبدیل شود. سرلشگر باقری افزود: همه مسلمانان، یک امت واحده هستند و گروههای تروریستی، عاملی برای از بین بردن وحدت در میان مسلمانان اند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت:شناخت از اوضاع جغرافیایی جهان اسلام در کاربردهای علمی و آموزش و تربیت نسل جوان بسیار ارزشمند است .
 

پیش کنگره شهید سلیمانی

مراسم پیش کنگره شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم شمال کشور در مصلای ساری برگزار شد.
 
فرمانده کل سپاه پاسداران در این مراسم با اشاره به اینکه ما ملتی داریم که استوار و محکم ایستاده است افزود ما تمام لوازم شکست دشمنان را در اختیار داریم.
 
سردار سلامی با بیان اینکه دشمن درصدد است تا کشورهای مسلمان هر روز ضعیفتر شوند و در صنایع دفاعی، اقتصای و ارتباطهای سیاسی وابسته به غرب و استعمار باشند گفت: شهدا ، لباس جهاد را به امید شکستن هوسهای دشمنان و هجرت بدون بازگشت میپوشند تا جهان اسلام تحت اشغال نباشند.
 
در حاشیه این مراسم از ۳ کتاب و یک اثر صوتی و تصویری ، ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم شمال کشور با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی شد. 

تلاش ها و فرصت ها در ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی

تحریم، هرچند مشکلاتی دارد، فرصتی برای پیشرفت در همه حوزه ها از جمله تولید، صنعت و نفت نیز شده است. خبرنگار ما این تلاش ها و فرصت ها در ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی و تولید توربین های تخصصیِ بخار را در سفری از تهران تا خوزستان و البرز در مستندی 4 دقیقه ای، به تصویر کشیده است.

اصلاح سیستم روشنایی معابر/ تلاش برای کاهش مصرف ۵۰۰ مگاواتی برق

اقدام برای کاهش مصرف ۵۰۰ مگاواتی برق با اصلاح شبکه روشناییِ معابر در کشور آغاز شد.
مدیرعامل توانیر با بیان اینکه این طرح همزمان با آغاز روزهای سرد سال که مصرف سوختِ گاز، رشد زیادی دارد، کلید زده شده است گفت: کاهش مصرف برق در نهایت، باعث کاسته شدن از میزان مصرف سوخت در نیروگاه ها، حفظ محیط زیست با کاهش آلایندگی و کمک به اقتصاد کشور می شود.
 
آقای متولی زاده افزود: مردم می توانند با کاهش یک درجه روشناییِ محیطِ کار یا منزل و خاموش کردن وسایل برقی اضافی، از بروز خاموشی به دلیل محدودیت سوخت در نیروگاه ها پیشگیری کنند. 

قطعنامه حقوق بشری، تصویب پیشنهاد کانادا با آرای کمتر از نیمی از اعضا

سایت اینترنتی مجمع عمومی سازمان ملل، از تصویب پیش نویس قطعنامه ای درخصوص حقوق بشر در ایران خبر داد.
 
در این قطعنامه که از حدود 190 عضو مجمع، فقط 82 عضو به آن رایِ موافق دادند و بقیه به دیگر شیوه ها از جمله رای مخالف و ممتنع با آن همراهی نکردند، به مسائلی چون اعدام تبهکاران و مجرمان اشاره شد.
 
مجازاتی که در بسیاری از کشورها از جمله امریکا و ژاپن هم وجود دارد ولی تاکنون مجمع عمومی یکبار هم بدانها نپرداخته است. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را فاقد وجاهت قانونی خواند و رویکرد استفادهِ ابزاری از نهادهای بین المللی برای اعمال فشار علیه ایران را تقبیح کرد.
 
در یک تقسیم کار بین کشورهای غربی، چند سالی است کانادا قطعنامه حقوق بشریِ ضد ایران ارائه می کند و کشورهای غربی و برخی ریزکشورها با آن همراهی می کنند. 
 

پیگیری ترور شهید فخری زاده/ تاکید رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی به سازمان ملل

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی مستقر در لندن از سازمان ملل خواست ترور شهید محسن فخری زاده را بررسی و اعلام موضع کند. 
مسعود شجره ، رژیم صهیونیستی را مسئول این جنایت دانست و گفت اسرائیل بارها به این قبیل ترورها دست زده است و سکوت جامعه جهانی باعث خواهد شد ترور ، رویه ای در مناسبات جهانی بشود.
 
رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت همه، نگران واکنش ایران هستند اما هیچکس درباره اصل ترور رژیم صهیونیستی چیزی نمیگوید. وی افزود ایران خود تصمیم خواهد گرفت چگونه و کی در برابر این ترورها، واکنش نشان دهد. 
 

 افزایش مبتلایان باوجود قرنطینه

سپر قرنطینه ای و محدودیت های دورهمیِ اروپا در برابر حملات کرونا. درحالیکه اغلب کشورهای اروپایی در تعطیلات پایان سال میلادی، مقررات سخت قرنطینه ای به اجرا گذاشته اند، در 24 ساعت گذشته حدود 230 هزار نفر دیگر به کرونا مبتلا شدند و حدود شش هزار تن فوت کردند.
 
هلند، انگلیس و آلمان، رکوردزنی داشتند . در فرانسه هم کرونا وارد کاخ الیزه شد و امانوئل مکرون ، رئیس جمهور را مبتلا کرد .
 

روز رکوردزنی دوباره کرونا در جهان

در24 ساعت گذشته کرونا هم در تعداد مبتلایان و هم در تعداد فوتیها حد نصاب جدیدی از خود در جهان بجای گذاشت .
در این مدت، حدود 717 هزار نفر در جهان به کرونا مبتلا شدند و حدود سیزده هزارو 500 تن فوت کردند. امریکا با حدود 250 هزار ابتلا و سه هزار و 538 فوتی، هم در تعداد مبتلایان و هم در تعداد فوتیها رکورد زد.
 
برزیل هم با حدود 69 هزار ابتلای روزانه ، بیشترین رقم را در پنج ماه گذشته ثبت کرد . در کره جنوبی با افزایش شمار مبتلایان، صدها نفر برای آزمایش ویروس کرونا در سئول صف کشیدند. در پاکستان و افغانستان دو کشور همسایه ما هم کرونا همچنان دغدغه اصلی مسئولان این کشورهاست .
 
داستان انتخابات امریکا / پافشاری ترامپ بر تقلب، بایدن برنامه ۱۰۰ روزه داد
قصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،​ سرِ دراز دارد. با وجود آنکه جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا مورد تأیید مجمع گزینندگان موسوم به کالج انتخاباتی قرار گرفت.
 
دونالد ترامپ، در تازه ترین توئیت خود برای اثبات تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، از تقلب از طریق دستگاهها، افرادی که خارج از ایالات رای دادند، آرای غیرقانونی، آرای مرده ها و بدون امضا و خیلی موارد دیگر سخن گفته است.
 
ستاد انتخاباتی او هم با ساخت ویدئویی، با اشاره به پیروزی ترامپ در ایالت های تاثیرگذار، مدعی شد تنها چیزی که از پیروزی نهایی ترامپ مانع شده، تقلب است و از مردم آمریکا خواسته به قانونگذارانِ ایالتی، اعمال فشار کنند تا نتیجه انتخابات، به نفع ترامپ تغییر پیدا کند.
 
در آن سو اما، بایدن،​ برنامه خود برای ۱۰۰ روزِ نخستِ ریاست جمهوری اش را اعلام کرد. بایدن گفته فورا همکاری با شرکای امریکا در سراسر جهان را آغاز خواهد کرد تا در اولین گام، دوباره به توافق آب و هوایی پاریس ملحق شود. 
 

خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی / حذف آیات مربوط به بنی اسرائیل از کتب درسی

خوش خدمتی سعودی ها به رژیم جعلی صهیونیستی... رژیم سعودی برای رضایت صهیونیستها، برنامه های درسی دانش آموزان را تغییر می دهد.
ترکی الشلهوب نویسنده و فعال رسانه ای سعودی خبر داد : مقامات آموزش و پرورش سعودی، در حال حذف همه آیات و روایات مربوط به بنی اسرائیل از کتب درسی دانش آموزان هستند.
 
شلهوب نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای رسیدن به تاج و تخت, هر نوع کاری انجام داده است از جمله از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت کرده, با اسلام جنگیده, بسیاری از افراد و شخصیت های سعودی را دستگیر کرده و برنامه های درسی مدارس را نیز تغییر داده است .

محققان اراکی موفق شدند باکتریخوار جدید برای درمان عفونتها ثبت کنند

این باکتری خوار یا باکتریوفاژ ، باکتریهای مضر را از بین می برد. با مصرف آنتی بیوتیکها، باکتری های مفید بدن در کنار باکتریهای مضر از بین میرود و علاوه بر این، باکتریها نسبت به آنتی بیوتیکها مقاوم می شوند، اما باکتریوفاژ ، این ویژگی آنتی بیوتیکها را ندارد.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه داران می گوید با افزایش قیمت مواد اولیهِ پتروشیمی، قیمت بسته بندیِ مواد غذایی افزایش خواهد یافت.
 
تحولات بازار مواد پتروشیمی افزایش قیمت بسته بندی موادغذایی در پی افزایش قیمت مواد اولیه
به گفته آقای ابوالحسنی، این افزایش حدود 20 تا 25 درصد خواهد بود.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه داران، با اشاره به اینکه قیمت مصوب در بورس برای ماده پ پ یا همان ماده اولیه بسته بندی مواد غذایی، 23 هزار تومان تعیین شده بود گفت: این قانون فقط دو ماه اجرایی شد و پتروشیمی این مواد اولیه را با قیمت پایه ۲۷ هزار تومان در بورس عرضه کرد که هم اکنون در بازار 35 هزار تومان فروخته می شود. 
 

آمایش اتباع و مهاجران خارجی/ فرصت شرکت در آمایش تا 4 دی ماه

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از آخرین مهلت شرکت اتباع و مهاجرین خارجی در طرح آمایش ۱۵ تا چهارم دی ماه خبر داد.
 
محمودی با اشاره به اینکه تاریخِ اعلام شده، آخرین مهلت قانونی است و تمدید نمی شود گفت : آندسته از پناهندگانی که تاکنون نتوانسته اند در این طرح شرکت کنند، با رعایت موازین ضد کرونایی، هرچه سریعتر به دفترهای خدمات، اشتغال و اقامت اتباع خارجی مراجعه و کارت های خود را دریافت کنند. 

محبوبیت نام زهرا، زینب و علی درجمهوری آذربایجان

زهرا، زینب و علی، نام های محبوب برای نامگذاری نوزادان در جمهوری آذربایجان. گرایش خانواده ها در این کشور به استفاده از نام های مذهبی، روزافزون است. 

نمونه گیری از ماه / دو کیلو خاک و سنگ ماه به زمین رسید

کاوشگر چینی، نمونه های خاکِ ماه را به زمین آورد.  چانگای-۵ که سه هفته ای بود به ماموریت رفته بود، دو کیلوگرم از خاک و سنگ ماه را برداشته و با خود آورده است تا محققان در روی زمین، بررسی کنند و از کم و کیف کره ماه بیشتر سر در بیاورند. کاوشگر چانگای-۵ چین در منطقه مغولستانِ داخلی در چین فرود آمد.
 

پرورش ماهی در قفس

پرورش ماهی در قفس به دلیل هزینه‌های پایین تولید و بازدهی بالا و سریع با استقبال مردم لرستان همراه شده بطوریکه رتبه نخست آبزی پروی در بین استان های غیر ساحلی را کسب کرده است.
 

برف و باران در برخی استانها، کم و بیش گزارش می شود.

سازمان هواشناسی هم در ساعات آینده، دو موج بارشی در جنوب همراه با بارشهای سیل آسا و بارش برف در ارتفاعات را پیش بینی کرده است.
 

وزیر چند طرح عمرانی را در خوزستان به بهره برداری رساند

وزیر راه و شهرسازی در استان خوزستان طرحهای فرودگاه بین المللی شهید سلیمانی اهواز افتتاح کرد .اقای اسلامی گفت :با سیستمهای جدیدفرودگاهی ،دید مجاز از ۱۲۰۰ متر به ۶۰۰ متر میرسد وزیر چند طرح عمرانی از جمله پل دیلم و شعیبیه و مسکن مهر را هم در شوشتر به بهره برداری رساند
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha