پخش زنده
امروز: -
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: باید در تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه تلاش کنیم و هر چقدر این ارتباط قویتر باشد، تاثیرات آن در جامعه محسوس خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آقای غلامحسین رحیمی در نشست تخصصی روشها و معیارهای اثر بخشی دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری عصر امروز، مجازی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزارشد با بیان اینکه دانشگاهها در زمینههای جذب اعتبارات صنعتی ضعیف هستند، افزود: باید توجه خود را در این باره معطوف کنیم. اصلاً دنبال این نیستیم که بودجه پژوهشی کشور از درآمد ناخالص ملی به یکباره چند برابر شود و سعی میکنیم به تدریج آن را افزایش دهیم، اما باید همواره به عنوان یک اصل به آن توجه کنیم.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی برخی رشتههای تحصیلی در دانشگاهها متقاضی ندارد یا بسیار کم است، افزود: به نظر میرسد میتوان این رشتهها را برای مدتی حذف کرد و اساتید آن را، در حوزه پژوهش و توسعه ارتباط با صنعت فعال کنیم و البته این موضوع باید در آییننامهها قید شود و همچنین در وظایف هیئت علمی دانشگاهها تجدید نظر شود و اساتیدی که برای پیوند زدن جامعه و صنعت وقت میگذارند و تلاش میکنند، این زمان جزو ساعات موظف آنها محسوب شود.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه تاکید کرد: باید در بخش ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، تقویت ساختار و حضور میدانی در صنعت و جامعه داشته باشیم؛ یعنی بدون حضور فیزیکی گسترده، ارتباط قوی برقرار نمیشود. از طرفی دیگر ارتباط باید میان موسسه با صنعت باشد نه اینکه این ارتباط قائم به فرد باشد.
وی در ادامه گفت: نکته بعد استخراج موضوعاتی است که برای صنعت و جامعه جاذبه دارد؛ در همین راستا باید هر دانشگاه موضوعاتی را که برای صنعت اهمیت دارد، روی آن کار کنند و به صنعت پیشنهاد دهند.
معاون وزیر علوم افزود: دانشگاهها میتوانند در معرفی موضوع به صنعت و انعقاد قرارداد پیشقدم شوند و صنایع را مجاب کنند. متاسفانه ما در پیوند ارتباط با صنعت و جامعه جزو کشورهای ضعیف هستیم و آمارهای رسمی نشان میدهد که این ضعف در سالهای گذشته نیز جبران نشده است و حتی کاهش هم داشته ایم.
وی همچنین استفاده از تجارب بینالمللی را در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در این باره باید تجربیات مصداقی و موضوعی که فکر میکنیم میتواند مفید باشد را استخراج و از آن استفاده کنیم. باید نظاممند دانشگاهها را تشویق کنیم که از تجربیات افراد خلاق و فعال حتی از خارج از دانشگاه، بهرهمند شوند.
معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه آیین نامه پژوهشگر پسادکترا در حال حاضر نهایی شده است، افزود: روش پژوهشهای کارفرمایی باید اصلاح شود و به سمت استاندارهای بینالمللی پیش برویم. ما سعی کردیم این آیین نامه را براساس چارچوبهای استاندارد تنظیم و باید بخشی از نیروهای پژوهشی و پژوهشگاهها را از پسادکتری تامین کنیم نه دانشجوی دکتری.
وی افزود: اعتقاد دارم حقوق اساتید، باید یک حقوق پایه باشد و مابقی از اجرای طرحهای کارفرمامحور و یا گرنتهای داخلی و خارجی جذب شود. اگر ۵۰ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه کم کنیم، کمتر از ۱۰ درصد توفیقات پژوهشی ما کاسته میشود. یعنی بیش از ۵۰ درصد اعضای هیئت علمی ما مشارکت لازم را در تحقیقات ناب ندارند.
آقای رحیمی تصریح کرد: شاید از نظر آموزشی خوب باشند، اما اعتقاد دارم پژوهش و آموزش مکمل هم هستند. اساتیدی که از نظر آموزشی عملکرد خوبی دارند، برای دوره دبیرستان و یا نهایتاً دوره کارشناسی خوب هستند و وقتی وارد تحصیلات تکمیلی میشوند باید خود محقق و پژوهشگر باشند.
معاون وزیر علوم در پایان با اشاره به چالشهای ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: دانشگاه میگوید ما چند بار به صعنت پروپوزال میدهیم، اما صنعت قبول نمیکند. دانشگاهها نباید دلسرد شوند، بلکه باید پروپوزالها را اصلاح کنند. در طرف مقابل هم در صنعت باید تغییراتی انجام شود؛ آن دسته از مدیران ارشد صنعت که دل در گرو ارتباط با دانشگاه دارند، بهترین عاملانی هستند که میتوانند تغییراتی در صنعت ایجاد کنند.