پخش زنده
امروز: -
عضو هیئت رئیسه کارخانه ماداکتو استیل کرد ایلام گفت: با ۳۰ درصد ظرفیت کارخانه توان تامین همه نیاز کشور را داریم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، جمشید خسروی در استودیو گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما ظرفیت تولید سالانه کارخانه ماداکتو استیل کورد را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و افزود: میزان مورد نیاز کشور در طول سال حدود ۱۰ هزار و یکصد تن میباشد.
او ادامه داد: اینکه تولید کنندگان تایر داخلی، به جای خرید و تامین مواد اولیه خود از ما، ترجیح میدهند از خارج وارد کنند به قمیت تمام شده بر میگردد این در حالی است که کارخانه ما تمام استانداردهای مورد نیاز تولید کنندگان تایر را تامین کرده است، اما تولید کنندگان تایر خودرو، طبق آخرین آمار، سیم فولادی ما را باید ۱۳ درصد گرانتر از محصولات مشابه خارجی، خریداری نمایند.
آقای خسروی تصریح کرد: به دلیل تفاوت قیمت، برای تولیدکنندگان داخلی تایر، به صرفه است که سیم فولادی مورد نیاز خود را از چین وارد نمایند.
کیوان گردان مدیرکل صنایع فلزی و برق وزارت صمت در سوی دیگر استودیو گفت: وزارت صمت از سال ۹۷ برای واردات لاستیک ارز ترجیحی پرداخت میکرد در ادامه برای کاهش هزینههای واردات و کنترل قیمت ها، کارخانه استیل کورد وارد میدان شد و با ورود این مجموعه، ارز ترجیحی به استیل کورد تعلق میگرفت، این روند و ارائه ارز از ابتدای سال جاری قطع شد و به این علت نرخ کارخانه استیل کورد گرانتر از واردات درآمد.
او واردات استیل کورد به کشور در سال ۹۸ را به طور ماهیانه هزار و ۶۰۰ تن عنوان کرد و افزود: این در حالی است که واردات این محصول (سیم فولادی) در هفت ماهه نخست امسال به ۷۰۰ تن رسیده و نشان دهنده این است که تولید کنندگان ما، سیم فولادی مورد نیاز خود را از تولیدات داخلی تامین نموده اند، از سوی دیگر، حذف ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومان نشان میدهد که دیگر واردات ترجیحی ندارد.
آقای گردان در خصوص قیمت گذاری دستوری لاستیک خودرو در بازار داخل گفت:، چون قیمت گذاری لاستیک، دستوری بوده، شرکتها نمیتوانستند با یکدیگر رقابت کنند، اما خوشبختانه از تاریخ ۹۹/۸/۵ قیمت گذاری لاستیک برای واحدهای تولید کننده آزاد شده و زین پس تولید کننده فقط باید ضوابط وزارت صمت را در قیمت گذاریها رعایت نماید.
محمدحسین زینلی مدیر عامل شرکت کویر تایر در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: حدوداً ۴۰، ۵۰ درصد سیم فولادی مورد نیاز خود را از کارخانه ماداکتو استیل کورد ایلام خریداری میکنیم از سویی اگر ما تولید کنندگان، ۳۵ درصد از سیم فولادی مورد نیازمان را از تولیدات داخلی تهیه نکنیم به ما اجازه واردات نمیدهند، این یعنی ما مجبور به خرید تولیدات داخلی هستیم در واقع، تنها مشکل شرکت استیل کورد ایلام، قیمت تمام شده بالای سیم فولادی شان است.
استیل کورد ایرانی در تلاش برای رقابت با سیم فولادی چین
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از چرخه تولید استیل کورد داخلی، سبب گرانی این محصول نسبت به محصولات مشابه خارجی می شود.
آقای طاهری در ارتباط تلفنی با استودیو گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، افزود: با توجه به ارزانی نرخ ارز در داخل کشور همین طور سایر هزینه ها همچون کارگر، انرژی برق و آب و ... قطعاً تولید داخل باید رقابت پذیرتر و ارزانتر از محصولات خارجی باشد و حتی به صادرات هم بپردازد مگر آن که وابستگی بودجه ای داشته باشیم یا در زنجیره تولید از بازده خوبی برخوردار نباشیم.
او ادامه داد: در حال حاضر در خصوص تولید استیل کورد داخلی، بخشی از چرخه تولید سبب شده تا قیمت این محصول، از سیم های فولادی خارجی گرانتر شود.
خسروی عضو هیئت مدیره کارخانه ماداکتو استیل کورد ایلام در استودیو گفت: از آنجا که تا به حال در کشورمان زمینه تولید استیل کورد وجود نداشته و این محصول برای اولین بار فقط توسط ما تولید می شود برای تهیه این محصول باید مقادیری از مواد اولیه وارد شود، به این منظور مفتول اصلی این محصول وارد می شود، در عین حال از هر گونه تولید کننده داخلی که بتواند استانداردهای لازم را در محصول خود رعایت کند استقبال می کنیم، ضمناً نیاز ارزی ما برای واردات مفتول اصلی استیل کورد تقریباً به 60 درصد می باشد.
مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: تولید داخلی که 60 درصد وابسته به کشورهای خارجی باشد یک نوع آسیب محسوب می شود، وزارت صمت هم در خصوص تعرفه گذاری باید سیاست هایی تدوین کند که اثر گذار و موثر باشد به گونه ای که درآمد حاصله از محصولات تولیدی، به صورت وام در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد و بتوانند این وام را برای تحقیقات و توسعه صرف کنند و صنعت خود را رقابت پذیر کنند.
آقای گردان مدیرکل صنایع فلزی و برق و لوازم منزل وزارت صمت در سوی دیگر استودیو گفت: تولید و تهیه مواد اولیه تولید استیل کورد که همان فولاد پر کربن می باشد را می توان به عنوان پروژه ای ویژه در وزارت صمت تعریف و دنبال کرد تا به این طریق نیاز فولادی شرکت ماداکتو استیل کورد تامین گردد.