راههای مراقبت از گیربکس خودکار
راههای مراقبت از گیربکس خودکار (اتوماتیک) خودرو چیست؟
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، در صورت استفاده درست و رعایت چند نکته مهم، میتوان از هزینههای سرسامآور پیشگیری کرد و عمر طولانی گیربکس را تا دو برابر تضمین کرد.
۱- از تعویض حالت گیربکس (P, R, N, D) در زمان حرکت خودداری کنید. عمل مکانیکی تعویض حالتهای مختلف گیربکس خودکار، با کمک تعدادی کلاچ و نوار قرارگرفته درون گیربکس صورت میگیرد.
این کلاچها و نوارها دارای موادی هستند که با ایجاد اصطکاک، عمل تعویض حالت دنده را میسر میسازند. در صورتیکه همواره پیش از تعویض حالت دنده، کاملاً به حالت سکون درآمده و ترمز را فشار دهید، بدون تردید با این ساز و کار، خودروی شما بیشتر عمر خواهد کرد.
۲- در حالت خلاص (Neutral) رانندگی نکنید. خلاص کردن گیربکس خودکار روی سراشیبی موجب کاهش مصرف سوخت خودروی شما نخواهد شد. خودروهای دنده خودکار پیشرفتهتر به اندازه ای هوشمند هستند که در سرازیری، سوخت رسانی را به موتور کم کرده و موجب کاهش در مصرف سوخت می شوند.
۳- هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن می تواند خسارت و آسیب جبران ناپذیری به گیربکس خودکار خودروی شما وارد کند.
۴- قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید. اکثر خودروهای گیربکس خودکار جدید به شما اجازه انتخاب وضعیت توقف را در حال حرکت نمی دهند.
۵- توجه نکردن به سرویسهای دورهای گیربکس خودکار. عملکرد دندههای خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس خودکار با وجود روغن ارتباطی مستقیم دارند. اجزا و متعلقات داخلی گیربکس خودکار در زمان استفاده به دمای بسیار بالایی میرسند و در صورت کافی نبودن روغن، تعویض نشدن و ریختن روغن اشتباه، احتمال وارد شدن آسیب جدی به ساز و کار آن وجود دارد.
در حالت ایدهآل، بهتر است پس از هر ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد، میزان سطح روغن گیربکس خودکار به وسیله گیج یا نشانه روغن تعبیهشده بررسی شود و توصیه می شود جهت خودروهای عام مورد استفاده شهری، روغن گیربکس خودکار پس از هر ۲۴ ماه یا ۵۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر اتفاق افتاد) تعویض شود.
بهتر است در موقع ایست کامل تعویض صورت گیرد.