به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمانشاه؛ به نقل از معاونت آموزش ابتدایی، ناهید فضلی نشست مجازی و از طریق ویدئو
کنفرانس با رؤسای آموزش وپرورش مناطق، معاونان آموزش و کارشناس مسؤولان آموزشی و گروههای آموزشی دورهیابتدایی اظهار داشت: همه تلاش مجموعه آموزش و پرورش در جهت یادگیری دانشآموزان است و تحقق عدالت آموزشی یکی از مؤلفههای مورد تاکید است که امید است با اجرای طرح اطلس یادگیری و شناسایی وضعیت آموزشی و دسترسی دانشآموزان به منابع و شیوههای مختلف آموزشی بتوانیم در این مسیر گامهای جدی برداریم و شعار اینکه هیچ دانشآموزی نباید از آموزش باز بماند هر چه بیشتر تحقق یابد.
وی از مدیران بهعنوان راهبران یادگیری نام برد و افزود: با تشکیل جلسات مستمر با معلمان در فضای مجازی موجبات تدریس کیفی را فراهم کنیم، زیرا تدریس در فضای مدرسه با تدریس در فضای مجازی متفاوت است و معلمان دورهی ابتدایی حتما باید با شیوههای ارائه پیش سازمان دهنده، تدریس اورژانسی که اصل مطلب در ۸ الی ۱۰ دقیقه که معمولا توسط خود معلم همان کلاس ارائه شود آشنا شوند.
فضلی گفت: جهت تثبیت و تعمیق یادگیری خیلی زیاد نیاز به چاپ کاغذهای فتوکپی نداریم لذا معلمان با استفاده از شیوههای تکالیف محور و مهارتهای زندگی، با همکاری اولیا خانه را به مدرسهای دوست داشتنی برای آموزش تبدیل کنند و در این شرایط، دانشآموزان از وسایلی که در منزل در اختیار دارند جهت استفاده درسی استفاده کنند و در این راستا از زحمات همهی معلمان تلاشگر تقدیر و تشکر بهعمل آورد.
وی به دو چالش مهم اشاره نمود که در دوران بیماری کرونا با گفتمان و نمایش دستاوردهای معلمان موفق در خصوص اینکه چه کار کنیم که دانشآموزان بهتر یاد بگیرند و معلمان بهتر آموزش دهند و انگیزه داشته باشند اشاره نمود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان، اظهار داشت: مدرسه مهمترین نهاد تربیتی است که بعد از خانواده نقشی اساسی و بنیادین در شکلگیری شخصیت و تربیت دانشآموزان و آموزش پایدار آنها دارد و در ایام کرونا این وظیفه مهم از طرق مختلف از جمله فضای مجازی و برنامه شاد در مدارس با جدیت تمام دنبال میشود.
فضلی اجرای طرح بسته تحولی مدرسه خوانا را نیز با محوریت ارتقاء مهارتهای دانشآموزان در چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن تشریح کرد و افزود: در طرح مدرسه خوانا توجه به آموزش و نهادینه کردن مهارتهای زندگی از جمله مسؤولیت پذیری، ادب و اعتماد به نفس در دانشآموزان بسیار مورد تاکید است.
این مقام مسؤول در آموزش و پرورش استان همچنین در خصوص مهارت سخن گفتن افزود: مهارت سخن گفتن علاوه بر اهمیت برقراری ارتباط یکی از فاکتورهای شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشآموزان و برنامهریزی در این خصوص است که با اقداماتی از جمله حرکت از سخن گفتن خود محور به گفتگوی دوسویه و فعالیتهای گفتمانی نقد و بررسی صحبت کردن دانشآموزان با طرح صندلی صمیمیت که در همین راستا است و سایر برنامههای خلاقانه معلمان عزیز استان تحقق خواهد یافت.
وی عنوان کرد: فراهم کردن آموزشی عادلانه در ایام بیماری کرونا هستیم، تبعیض عامل تخریب روح و جسم دانشآموز است، نبود امکانات در برخی مناطق نباید باعث گردد یادگیری دانشآموزان رها گردد و باید با استفاده از شیوههای مختلف، یادگیری دانشآموزان را پیگیری نماییم.
فضلی با استناد به سند تحول در گفتههای خویش خاطرنشان کرد: ما دانشآموزانی میخواهیم که در تمام ساحتها و جوانب رشد یافته باشند و رشدی موزون و هماهنگ چند ساحتی داشته باشند بنابراین در شرایط بحران کرونا ما نیز باید به همه جوانب رشد دانشآموز به عنوان اصلیترین سرمایه و دارایی توجه ویژه داشته باشند.
وی همچنین اظهار داشت: اجرای طرح ملی پوشش نوآموزان پیشدبستانی و آموزش مجازی رایگان با ثبتنام نو آموزان در سامانه اینترتی
https://digiform.ir/kshpsr اجرایی شده و با توجه به اینکه گواهینامه پیشدبستانی الزامی است به همکاری اولیا و کارشناسان نواحی و مناطق در این خصوص در اولویت باشد.
فضلی تصریح کرد: در مدارس ابتدایی، مدیران علاوه بر نقش نظارتی و سرپرستی، نقش راهبری آموزشی نیز بر عهده دارند.
لازم به ذکر است شرکت کنندگان در ادامه این نشست مجازی به ارائه دیدگاهها و راهکارها و طرح سوالات خود با معاون آموزش ابتدایی استان پرداختند.