پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دریافت بیش از ۳۰ عنوان اولویت پژوهشی مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۹ خبر داد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای سید جواد حسینی باتبریک فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در فراخوانی عناوین اولویتهای پژوهشی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سازمان آموزش و پرورش استثنایی را اعلام کرد و تاکنون بیش از ۳۰ عنوان اولویت پژوهشی مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی به کمیته پژوهشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی رسیده است.
وی با بیان اولویتهای پژوهشی سازمان آموزش و استثنایی افزود: بازبینی و بروز رسانی نحوه گروهبندی گروههای مختلف دانش آموزان استثنایی تحت پوشش سازمان، ارزیابی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود بهپیش دبستان و دبستان و بررسی روشها و رویکردهای شناسایی و تشخیص بهنگام گروههای مختلف معلولیت از جمله اولویتهای پژوهشی اعلامی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۹ است.
وی گفت: ارائه مدل موفق آموزشهای مجازی برای گروههای مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه، تدوین الگوی صلاحیت حرفهای معلمان آموزشوپرورش استثنایی، تدوین الگوی برنامه درسی تربیتبدنی دانش آموزان استثنایی با استفاده از تجارب موفق سایر نظامهای آموزشی وارزیابی کیفیت و اثربخشی آموزشهای تلفیقی و فراگیر در آموزشوپرورش استثنایی از دیگر اولویتهای پژوهشی اعلامی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۹ است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام عناوین پژوهشهای ارسال شده به سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسط پژوهشگران گفت: ارزیابی کیفیت و اثربخشی آموزشهای تلفیقی و فراگیر در آموزش و پرورش استثنایی، طراحی بسته توانبخشی درک انتزاعی کودکان اتیسم از طریق استعارههای زبانی، بازبینی و به روز رسانی نحوه گروه بندی گروههای مختلف دانش آموزان استثنایی تحت پوشش سازمان، ارزیابی عملکرد طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان و دبستان و تحلیل نقاط قوت و ضعف طرح و اثربخشی برنامه رایانه یار حافظه کاری بر بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا از جمله عناوین پژوهشی است که توسط پژوهشگران به دبیرخانه کمیته پژوهش سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارسال شده است.
وی افزود: اثربخشی آموزش تلفیقی بر اختلالات رفتاری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه، ارائه مدل موفق آموزش مجازی برای گروههای مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه، ارزیابی کیفیت و اثربخشی آموزشهای تلفیقی و فراگیر درآموزش وپرورش استثنایی، طرح آموزش در منزل، شناسایی و بررسی صلاحیتهای حرفهای آموزشگران فنی در نظام جمهوری اسلامی و بررسی تطبیقی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در کشور ایران و کشورهای توسعهیافته از دیگر عناوین پژوهشی دریافتی در سال ۹۹ است.
آقای حسینی گفت: آسیب شناسی آموزش مجازی دروس (تئوری- عملی) رشته هنر زندگی هنرجویان دختر کم توان ذهنی، شناسایی الگوی سیگنال مغزی به عنوان نشانگر زیستی تشخیصی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلال یادگیری و تدوین الگوی صلاحیت حرفهای معلمان آموزش و پرورش استثنایی، بررسی و فهم فرسودگی شغلی معلمان کودکان استثنایی مقطع ابتدایی و ارائه مدل موفق آموزشهای مجازی برای گروههای مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه از دیگر طرحهای پژوهشی است که توسط پژوهشگران ارسال شده است.
وی تصریح کرد: طراحی الگوی صلاحیت حرفهای معلمان آموزش و پرورش استثنایی و اعتبارسنجی آن از منظر معلمان و بررسی تجربیات و نیازهای خانوادههای دارای کودک با اختلال عصبی- تکاملی در طی دوران همه گیری جهانی کووید ۱۹ از جمله عناوین ارسالی پژوهشگران است.