اخبار منع تردد شبانه، از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح، در شهر‌های نارنجی را در خبر ۱۴ شبکه یک سیما پیگیری کنید .
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۲۳- ۱۶:۰۵

اصلاح ساختار بودجه نویسی، مهمترین دستورکار نمایندگان مجلس

با نزدیک شدن فصل بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی، اصلاح ساختار بودجه نویسی، مهمترین دستورکار نمایندگان بود که با تصویب موادی از آن، کوشیدند ریل گذاری تازه‌ای به سند اصلی دخل و خرج سالانهء کشور دهند.

از جمله اینکه، شاخص‌های توزیع عادلانه بودجهء استان‌ها را مشخص کردند تا شاخصهایی، چون جمعیت، محرومیت، درآمد سرانه، نرخ بیکاری و همچنین لحاظ مساحت در توزیع اعتبارات داخل استان دیده شود.

علاوه بر مصوبات، نماینده ها، بیانیه‌ای درخصوص ماجرای اخیر شعرخوانی رئیس جمهور ترکیه داشتند و آن را محکوم کردند.

آب و گاز رایگان کم مصرف‌ها از اول زمستان اجرایی می‌شود

براساس مصوبه هیات وزیران، از اول دی ماه، مشترکانی که مصرف آب و گاز آن‌ها کم باشد، تخفیف صددرصدی می‌گیرند و به عبارتی، آب و گازشان رایگان می‌شود.

این حکم، شامل گازب‌ها و کلیه هزینه‌های مرتبط با آن (مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) می‌باشد و صرفا سکونتگاه‌های دایمیِ در حال بهره برداریِ شهری و روستایی و همچنین سکونتگاه‌های عشایری می‌شود.

در این مصوبه که معاون اول، تازه ابلاغ کرده، گاز بهای سایر مشترکان، تا الگوی تعیین شده، تغییری نخواهد کرد، ولی مشترکان با میزان مصرف ماهانه، بیش از الگوی مصرف، شش ماه فرصت دارند تا مصرف خود را اصلاح و کم کنند وگرنه بهای گاز آنها، افزایش می‌یابد.

در خصوص مصرف آب هم، همینطور است و مشترکانی که صورتحساب آب و فاضلاب آن‌ها، حداکثر تا یکسوم الگوی تعیین شده باشد، از تخفیف صددرصدی بهره‌مند خواهند شد. باغ ها، ویلا‌ها و خانه باغ‌ها، مشمول تخفیف نیستند.  

درخواست کمک دولت از دستگاه قضا و بخش خصوصی، برای کنترل قیمت‌ها و تورم

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پس از ارائه گزارش وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت، از نحوه تامین و توزیع کالا‌های اساسی در سال آینده، بر مقابله با رانت و فساد در سازوکار و فرایند تامین تا مصرف کالا تاکید شد.

وزارتخانه‌های صمت، جهادکشاورزی و سایر دستگاه‌های ذیربط موظف شدند، با هماهنگی یکدیگر، نظام توزیع و نظارت بر قیمت کالا‌ها را به شکل دقیق، کنترل و مدیریت کنند.

رئیس جمهور، بر ضرورت حضور میدانیِ ناظران و ایجاد شفافیت در قالب یک سامانهء فراگیر در حوزه توزیع و قیمتگذاری برای کنترل قیمت‌ها تاکید کرد و گفت: دولت مصمم است با تکمیل سامانه جامع تجارت، تامین شفافیت در سراسر مسیر تامین و توزیع، زمینه‌های رانت و فساد را، از بین ببرد.

آقای روحانی، همکاری و هماهنگی دستگاه قضایی و اتحادیه‌های صنفی در این مسیر، برای کنترل قیمت‌ها را، حائز اهمیت دانست.  

تجلیل از شهیدفخری زاده/ اهدای نشان درجه یک نصر به خانواده شهید

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز با حضور در منزل دانشمند شهید محسن فخری‌زاده و دیدار با خانواده این شهید، نشان درجه یک نصر را که اهدایی و مزین به امضاء رهبر معظم انقلاب اسلامی است، به ایشان تقدیم کرد.  

سرلشکر باقری در این دیدار، که فرمانده کل ارتش و مسئولان وزارت دفاع حضور داشتند، نشان نصر را، بالاترین نشان و ویژه محققان و شخصیت‌های برجسته ملی که جبهه دفاعی جمهوری اسلامی را، پشتیبانی و حمایت می‌کنند عنوان کرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، بی ادعایی، اخلاص، گمنامی و تلاش شبانه روزی برای حفظ و ارتقاء امنیت ایران اسلامی را، از جمله ویژگی‌های بارز شهید فخری زاده بر شمرد.
 
سرلشکر باقری، با بیان اینکه بی تردید، شاگردان و همکاران این شهید، مسیر پر فروغی را که در پیش گرفته بود، با استحکام، دقت و سرعت هر چه بیشتر، طی خواهند کرد، افزود:​ شیطان بزرگ، آمریکا و رژیم صهیونیستی بدانند که تقاص، پس خواهند داد.

همسر شهید فخری زاده نیز، در این مراسم، با قدردانی از توجهات ویژه رهبر معظم انقلاب به این شهید هسته‌ای و دفاعی، ادامه راه و آرمان شهید فخری زاده‌ها را، با قوت بیشتر، خواستار شد.


تبلیغ، فروش و تزریق واکسن کرونا در فضای مجازی، کلاهبرداریِ است

هرگونه تبلیغ، فروش و تزریق واکسن کرونا در فضای مجازی، نوعی کلاهبرداریِ سایبری و ممنوع است.

معاون اجتماعی پلیس فتا، با بیان اینکه شگرد‌های مختلف کلاهبرداری، از جمله اِعطای واکسن کرونا در قبال ثبت نام در تور‌های مسافرتی یا تبلیغات فریبنده است و ثبت نام آزمایشی انسانی تزریق واکسن کرونا در کشور‌های خارجی درحال رصد است، افزود: هرگونه تبلیغ و فروش در این زمینه، جرم است و برخورد می‌شود.

همزمان، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه واکسن ایرانی کرونا، در خرداد سال آینده، اجازه تجویز خواهد داشت، گفت: پیش بینی این است که ۶ تا ۷ شرکت داخلی، در سال نخست، هر کدام، ۱۰ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ تولید کنند.


کارآزمایی بالینی واکس کرونای ایرانی، از اوایل دی قرار است آغاز شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: اگر واکسن هم به دست بیاید، باید رعایت‌ها ادامه داشته باشد. رعایت‌هایی که اگر کم شود، از اواخر دی ممکن است کرونا باز اوج بگیرد، به همین دلیل، محدودیت‌های منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح، از دیشب، در همه شهر‌های نارنجی، فارغ از میزان جمعیتشان، اِعمال می‌شود.

منع تردد شبانه، از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح، در شهر‌های نارنجی

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد ۲۴۷ نفر از بیماران کرونایی از ظهر دیروز تا امروز فوت کردند.

در همین مدت ۷ هزار و ۴۵۱ بیمار جدید کرونایی هم در کشور، شناسایی شدند و ۵ هزار و ۷۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضع شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

مشکل کمبود دستگاه اکسیژن در کشور برطرف می‌شود

بگفته وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا یک ماه آینده، مشکل کمبود دستگاه اکسیژن در کشور برطرف می‌شود.

دکتر نمکی، که برای افتتاح ۶۴ طرح بهداشتی و درمانی، به خراسان جنوبی رفته است، گفت: به تازگی ۲۰۰ دستگاه اکسیژن ساز هم، به نقاط مختلف کشور ارسال شده است و تعدادی دیگر هم ارسال می‌شود.

وزیر بهداشت بار دیگر مردم را به رعایت بیشتر شیوه نا مه‌های بهداشتی توصیه کرد و درباره هرگونه عادی انگاری کرونا هشدار داد.

جزئیات «هنر کارت» 

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اینکه این صندوق در حال حاضر ۷۹ هزار عضو دارد گفت:داشتن یک شناسه هویتی برای هنرمندان، یکی از مهم‌ترین کار‌های زمین مانده صندوق اعتباری هنر بود که بسیاری از اشکالات هویتی هنرمندان تحت پوشش صندوق را رفع کرد.

بگفته آقای سیدزاده، با تبدیل کردن این کارت شناسایی هنرمندان به کارتی بانکی، مجموعه‌ای از خدمات قابل ارائه شده است.
 
این کارت دارای جیب‌هایی است که اعتباراتی هم به آن تعلق می‌گیرد و دارای ویژگی‌هایی در حوزه خرید و فروش است که دارنده کارت می‌تواند از آن در حوزه‌های مختلف استفاده کند.

حرکت رو به رشد صنعت افزایش صدور پروانه‌های بهره برداری تا تولید محصولات معدنی

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در هشت ماه سال ۹۹، تعداد پروانه‌های بهره برداریِ صادر شده، ۱۱ و ۶ دهم درصد افزایش داشته است.  

در این بازه زمانی، بیش از ۴ هزار فقره پروانه بهره برداری، در بخش‌های مختلف صنعتی صادر شده است.

همچنین، تعداد اشتغال پروانه‌های بهره برداریِ صادر شده در این مدت، با حدود ۸۷ هزار نفر، افزایش ۳۵ و هشت دهمِ درصدی داشته است.

همچنین، بر اساس اعلام ایمیدرو، با راه اندازی دو کارخانهء آلومینیوم و افزایش ۵۲ درصدی تولید، تولید این محصول، در راس رشد محصولات معدنی و صنایع معدنی قرار گرفته است. فولاد خام و مس هم، رشد داشته اند.


انهدام شبکه اخلال در نظام اقتصادی / شناسایی و دستگیری ۸ متهم در یزد

​سربازان گمنان امام زمان، در اداره کل اطلاعات استان یزد، هشت نفر از عوامل اصلیِ شبکهء گسترده اخلال در نظام ارزی کشور را، شناسایی کردند و تحویل مقامات قضایی دادند.

این شبکه با استفاده از شرکت‌های پوششی در خارج از کشور، از طریق پیش فاکتور‌های صوری، از بانک مرکزی، بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو سوءاستفاده و با فروش آن در بازار آزاد، مال نامشروع تحصیل کرده بودند.

براساس مستندات پرونده، متهمان به تبانی و پرداخت رشوه، استفاده از کارت‌های بازرگانی و حساب‌های بانکیِ اجاره ای، پولشویی، تخلفات گمرکی، فرار مالیاتی و جعل اسناد حمل کالا به ارزش بیش از هزار میلیارد تومان تضییع حقوق بیت المال اعتراف کردند.

از این متهمان، مقادیر قابل توجهی ارز، اسناد بانکی شرکت‌های خارجی، مُهر‌های شرکت‌های خارجی و حواله‌های ارزی کشف و ضبط شده است.  

شفاف نبودن نظام توزیع این بار در صنعت پتروشیمی 

اختلال در نظام توزیع کالا نه تنها ثروت کشور را به جیب دلالان سرازیر می‌کند بلکه خسارات زیادی به تولید کنندگان وارد می‌کند. یک نمونه آن اینار در صنعت پتروشیمی اتفاق افتاده است.

با اینکه کارخانه‌های محصولات پتروشیمی بیش از اندازه نیاز واقعی بازار تولید داشته اند، با این حال مجوز واردات برخی از انواع مواد پتروشیمی صادر شده است.  

رشد اقتصادی مثبت شده

این را رییس کل بانک مرگزی می‌گوید و اینکه براساس گزارش اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، رشد تولید ناخالص داخلی در شش ماههٔ نخست سال ۹۹ با نفت و بدون نفت، مثبت شده است.

آقای همتی: ایستادگی ملت و تلاش فعالان اقتصادی کشور در سال جهش تولید جواب داد و رشد اقتصادی با نفت در فصل اول و دوم سال ۱۳۹۹، به ترتیب ۲.۹-درصد و ۵.۱+ درصد و رشداقتصادی بدون نفت، به ترتیب، ۰.۶- درصد و ۳.۲+ درصد بوده است.

تکمیل و تحویل ۳۷ پروژه تأثیرگذار در ۶ ماه آینده 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از تکمیل و تحویل ۳۷ پروژه تأثیرگذار در ۶ ماه آینده خبر داد.

سردار سعید محمد در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، از همکاری خوب قرارگاه با بخش‌های مختلف دولت سخن گفت و افزود:​ با وجود اینکه دولت فقط حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبلغ تعهد شده خود را به قرارگاه پرداخت کرده، اما قرارگاه خاتم، طرح‌ها و پروژه‌ها را معطل نگذاشته است.

تسریع در ترخیص کالا‌های وارداتی

فرایند ترخیص کالا از بنادر کشور، با اجرایی شدن مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی سران قوا، تسهیل و تسریع شده است. این تغییر مثبت، به خصوص در کالا‌های اساسی و مواد اولیهء مورد نیاز کارخانه‌ها مشهودتر است.  

جایزه جلال آل احمد / انتخاب برندگان ویژه

سیزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد، برندگان بخش ویژه خود را معرفی کرد. *** چهره‌های چهل سال ادبیات داستانی دفاع مقدس، با داوری اهالی رسانه و خبرنگاران، در این رویداد ملی، انتخاب شدند. هدایا و لوح تقدیر، بعدا در مراسمی محدود، به نمایندگی از برگزیدگان اهدا خواهد شد.  

آمار مبتلایان جهانی کرونا، از ۷۲ میلیون گذشت

تعداد کل فوتی‌ها هم، به یک میلیون و ۶۱۳ هزار نفر رسید.

در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ده هزار و ۴۰۰ نفر جان باختند. امریکا با حدود شانزده میلیون و ۵۵۰ هزار مبتلا و حدود ۳۰۵ هزار فوتی در جهان، اول است.

در ۲۴ ساعت گذشته، در امریکا، دو هزار و ۳۰۹ نفر فوت کردند. از نظر تعداد فوتی‌ها بعد از امریکا، مکزیک با ۶۹۳ و برزیل با ۶۹۰ تَن قرار دارند.

در آسیا در ۲۴ ساعت گذشته، هند در ابتلا‌ها و فوتی‌ها اول است. در لبنان نیز، مسولان، نگران افزایش کرونایی‌ها شده اند.

کرونا و تعطیلی، اقتصاد کشور‌های اروپایی ازجمله ایتالیا را متاثر کرده است

در اروپا، ایتالیا چند روزیست بیشترین شمار فوتی‌ها را ثبت میکند. در ۲۴ ساعت گذشته هم، ۶۴۹ نفر در این کشور، جان خود را ازدست دادند.


«بعد از ایتالیا، روسیه با ۵۶۰ تَن و انگلیس با ۵۱۹ نفر قرار دارند»

دولت آلمان اعلام کرد، برای مهار کرونا، طرحی را برای تعطیلی ۲۵ روزهء فروشگاه‌ها و مغازه‌ها از چهارشنبهء این هفته آماده کرده است.


شاخص بازار بورس، امروز با اُفت همراه بود

شاخص کل با افت ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحدی، بر روی عدد ۱ میلیون و ۵۱۵ هزار واحدی قرار گرفت. خبر دیگر از بورس اینکه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، دستورالعمل الزام‌آور واریز سود سهام از سجام را، به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ابلاغ کرد.  


تمدید ثبت نام کنکور ارشد/ مهلت ثبت نام - ۲۶ آذر

ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، تا ۲۶ آذر تمدید شد. به گفته سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، تاکنون ۲۲۴ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشدِ دانشگاه‌ها شرکت کرده اند. خانم زرین آمیزی گفت: ثبت نام کنکور سراسری هم، بهمن آغاز می‌شود.  

آشوب پسا انتخاباتی آمریکا

بالا گرفتن دوباره ماجرا‌ها پساانتخاباتی در امریکا. طرفداران ترامپ، در حمایت از اظهارات رئیس جمهور امریکا که انتخابات این کشور را، تقلبی می‌داند، به خیابان‌ها آمدند.

ترامپ نیز با بالگرد مخصوصِ ریاست جمهوری در آسمان محل تظاهرات، گشت زد تا از اقدام آن‌ها حمایت کرده باشد.

دیشب، مرکز واشنگتن با تاریکی هوا، صحنه زد و خورد، میان مخالفان و طرفداران ترامپ شد؛ یک نفر هدف اصابت گلوله قرار گرفت و ۲۳ تَن بازداشت شدند.

برخی از معترضان در گوشه دیگر شهر، خیابان‌ها را مسدودکردند و شعار "دزدیدن را متوقف کنید" سردادند.  

همچنین درپی رد درخواست ایالت تگزاس، برای برگرداندن نتیجه انتخابات در چهار ایالت، در دادگاه عالی آمریکا، رئیس حزب جمهوریخواه تگزاس، خواستار آن شده که اتحادیه‌ای متشکل از ایالت‌های معترض، شامل ۱۸ ایالت تشکیل شود.

در این کِش مکش ها، توئیتر نیز، همچنان در طرف مخالفان ترامپ است و در تازه‌ترین اقدام و همزمان با توئیت‌های ترامپ، درخصوص تقلب انتخاباتی و حضور هواداران او در خیابانها، برای مدتی، فعالیت رئیس جمهور امریکا در توئیتر را، محدود کرد.  


تظاهرات در قدس اشغالی/ اعتراض به فساد نخست وزیر رژیم صهیونیستی

بیست و پنجمین هفته پیاپی، خیابان‌های قدسِ اشغالی، صحنه اعتراضِ صهیونیست‌ها به کفایتیِ نخست وزیرِ این رژیم بود.  

نیرو‌های امنیتی، شماری از معترضان را زخمی و بازداشت کردند. علنی‌تر شدنِ فسادِ مالی نتانیاهو و اطرافیانش، علاوه بر اعتراضِ ساکنانِ اراضیِ غصب شده‌ی فلسطین، موجبِ بالاگرفتنِ اختلافات و جداشدنِ سرانِ ارشدِ حزبِ لیکود شده است


اعتراضات سراسری فرانسه به خشونت کشید

صدوهشتمین شنبه‌ی اعتراضاتِ مردمِ فرانسه به نظامِ سرمایه داری، با دخالتِ پلیس به خشونت کشیده شد. ده‌ها نفر زخمی و بیش ۲۰۰ نفر بازداشت شدند. وزیر کشور فرانسه در پیامی از عملکرد پلیس، قدردانی کرد.  

احضار به وزارت خارجه / ابلاغ اعتراض ایران به دیپلمات‌های آلمان و فرانسه

در پی بیانیه مداخله جویانه آلمان و اتحادیه اروپایی در مورد اعدام روح الله زم، سفیر آلمان در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران، ابلاغ شد.

همچنین مراتب اعتراض ایران نسبت به مماشات با عناصر مروج خشونت و اعمال تروریستی که در برخی کشور‌های اروپایی پناه گرفته و امنیت مردم ایران را هدف قرار می‌دهند، به سفیر آلمان ابلاغ شد.

هم اکنون آلمان، رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا است و سفیر این کشور به نمایندگی از اتحادیه اروپا احضار شده بود.

رییس نمایندگی سفارت فرانسه در تهران هم قرار است احضار شود.

زم قبل از دستگیری، در فرانسه ساکن و تحت حمایت دستگاه اطلاعاتی فرانسه بود.

اتحادیه اروپایی هرچند به اعدام زم که جرم اش جاسوسی، ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و اقدام علیه امنیت ملی بود اعتراض کردند، ولی از محکوم کردن ترور دانشمند برجسته، شهید دکتر فخری زاده، امتناع نمودند.  

انفجار و حمله مسلحانه/ افغانستان

در انفجار بمب مغناطیسی در کابل، دو نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

براساس اعلام پلیس، در این انفجار که یک خودرو، هدف بمبگذاری قرار گرفت، راننده و محافظِ توفیق وحدت، نماینده مجلس افغانستان، جان باختند.

همچنین در حمله افراد مسلح ناشناس، یک دادستان در منطقه کارته نوی کابل کشته شد.  

وجود تمساح در دریاچه خلیج فارس تهران چقدر واقعیت دارد؟

در پی انتشار شایعات مجازی مبنی بر اینکه تمساحی سه متری در دریاچه خلیج فارس در غرب تهران وجود دارد.

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: این موضوع را رد یا تکذیب نمی‌کند.

خانم برنا گفت تمساح یک گونه دو زیست است و به هیچ عنوان نمی‌تواند همیشه درون آب باشد و به بیرون از دریاچه نیاید و آفتاب نگیرد.

به گفته‌ی رئیس محیط زیست تهران افزوده: شاید کم شدن لاک پشت‌ها و گونه‌های آبزی در دریاچه به دلیل وجود اردک ماهی‌های دریاچه باشد، ولی به هر حال، پایش‌های محیط زیست ادامه دارد تا خبر جدیدی بدست آید.

مرگ مرموز صد‌ها فک خزری 

لاشه نزدیک به ۳۰۰ فک مرده در سواحل دریای خزر کشف شده و مقامات داغستان روسیه می‌گویند در این باره تحقیق خواهند کرد.  

نسل فک خزر که تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود، به دلیل شکار بی رویه، آلودگی و نابودی زیستگاه در معرض انقراض قرار دارد.

محققان می‌گویند جمعیت فک‌ها در این منطقه که در اوائل قرن بیستم به یک میلیون می‌رسید اکنون به ۷۰ هزار رسیده است.  
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha