به گزارش خبرنگار حوزه معارف گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام والمسلمین محمدی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران بیشتر از هر جنبه یک انقلاب فرهنگی بود، اظهار داشت: مطالبات جدی امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ بود و ستاد انقلاب فرهنگی در سالهای ابتدای انقلاب برای این راهبری شکل گرفت که ۴ سال بعد و در سال ۱۳۶۳ به پیشنهاد مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس جمهور بودند تبدیل به شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بالاترین رکن سیاستگذاری، تنظیم قوانین و مقررات در فعالیتهای علمی و فرهنگی کشور است و کلیه مصوبات شورا به تصریح امام راحل (ره) و تأکید مکرر مقام معظم رهبری در حکم قانون و لازم الاجراست.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه پیرامون ضمانت اجرای این مصوبات اظهار داشت: مقام معظم رهبری تأکید کردهاند که اراده سران سه قوه که در این شورا عضو هستند به همراه وزرا و شخصیتهای مهم فرهنگی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو هستند بالاترین ضمانت اجرایی مصوبات است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به سه وظیفه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون سیاستگذاری، تنظیم مقررات و نظارت بر حوزه علم و فرهنگ کشور گفت: این شورا درست است که در نامش عبارت فرهنگ آمده است، اما شورای عالی دو حوزه مهم علم و فرهنگ کشور است و آنچه که در تحولات علمی کشور بعد از پیروزی انقلاب شاهد هستیم محصول مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی اضافه کرد: در ذیل نقشه جامع علمی کشور اسناد متعددی برای راهبری حوزههای مختلف علم و فناوری تصویب و اجرایی شده است و امروز که شاهد وضعیت علمی ممتاز در منطقه و جهان هستیم و در برخی رشتههای علمی به برکت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی جزء ده کشور برتر جهان هستیم است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه عکس این موضوع را در حوزه فرهنگ شاهد هستیم تصریح کرد: در نقشه مهندسی فرهنگی کشور که ۳۳ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب آن سپری و ۲ بار توسط ۲ رئیس جمهور ابلاغ شده هنوز اجرایی نشده و به تازگی ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور راه اندازی شده و طبیعی است که نقایص فرهنگ که شاهد هستیم محصول عدم اراده دستگاهها برای اجراییسازی این مصوبه مهم بوده است.
وی افزود: در بخش حوزه فرهنگی نقایص بیشتر به دستگاههای مجری بر میگردد نه به حوزه سیاستگذاری و شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند مجلس شورای اسلامی ابزارهای لازم مانند سؤال، استیضاح، دیوان محاسبات و... را ندارد و صرفاً اراده سران قوا، وزرا و سایر مسئولان ضامن اجرای مصوبات است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه کسانی که تمام مشکلات فرهنگی کشور را متوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی میدانند، باید بدانند که این شورا وظیفهای در حوزه اجرا ندارد، افزود: این مشکل حتی در قوانین مجلس شورای اسلامی وجود دارد و در صورت اجرای یک مصوبه یا قانون باید از دستگاه اجرایی مطالبه اجرای آن را داشت.
وی در ادامه با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یکی از دیگر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اگر این سند نیز به درستی اجرا شود یقیناً بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش برطرف خواهد شد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به سوال مجری برنامه پیرامون چرایی اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ اظهار داشت: ما با ایدئولوژی و مکتب قوی مانند قرآن و اهل بیت (س) که داریم باید به دنیا سند ارائه کنیم و متأسفانه برخی آنقدر دچار وادادگی و واخوردگی فرهنگی هستند که گدایی سند در حوزه فرهنگ و دین از بیرون میکنند. سند ۲۰۳۰ یکی از انحرافات بزرگ بود که مقام معظم رهبری تمام قد مقابل آن ایستادند و به حق جلوی اجرای آن را گرفتند و متأسفانه این تخلف در کشور اتفاق افتاد.
وی در ادامه با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ در مجلس به تصویب نرسید و اجرای آن نیز تخلف بود، گفت: ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را داریم که پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش کشور است و البته ارادهای توسط دولت و وزیر آموزش و پرورش نیز اخیراً شکل گرفته و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برای اجراییسازی سند ورود کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه با بیان اینکه به تعبیر دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سه ستاد علم، فرهنگ و قرآن داریم، تصریح کرد: حدود ۱۱ سال پیش سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام منشور توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسید که این سند آرزوی ۳۰ ساله جامعه قرآنی برای تمرکز در سیاستگذاری بود.
وی اضافه کرد: در بند ۹ این سند تصریح شده است که تمام مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی که ستاد راهبری سند است برای دستگاههای دولتی، عمومی و مردمی لازمالاجراست و در این ستاد پنج وزیر، ۲ معاون رئیس جمهور، ۲ نماینده مجلس، ۶ صاحب نظر و نمایندگان اتحادیههای قرآنی و رکسای سازمانهای مهمی مانند اوقاف، فرهنگ و ارتباطات، نماینده حوزه علیمه و... در آن عضو هستند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: این ستاد یک شورای عالی و فاخر است و با وجود آن جمهوری اسلامی ایران تنها کشور جهان است که مجلس قرآنی دارد و مصوبات این شورا پس از تصویب مانند قانون در روزنامه رسمی کشور ثبت میشود.
وی با اشاره به وجود سه رویکرد در منشور افزود: یک رویکرد ما در منشور هماهنگسازی دستگاهها است و این اتفاق با اقدامات صورت گرفته در منشور تقریباً محقق شده است و ارتقای قرآنی در بیش از ۱۰ دستگاه شاهد بودیم که در آنها قرآن یا فاقد جایگاه یا جایگاه نازل بود که معاونت مرتبط در آنها بر اساس منشور شکل گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: در وزارت علوم دفتر آموزش و توسعه پژوهشهای قرآنی تأسیس شد، در وزارتخانههای بهداشت، آموزش و پرورش و دستگاههای دیگر نیز ساختارهای مرتبط شکل گرفتهاند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه تخصیص بودجه قرآنی نیز در سال ۹۰ به بعد و پس از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی اتفاق افتاد، گفت: ۲۰۰ میلیار بودجه اختصاص یافته برای قرآن در سال ۹۰ به ۲۰ میلیارد تومان در حال حاضر کاهش یافته است که با لحاظ کردن تنزل ارزش پول ملی نهایت کم توجهی برای اجرای منشور را شاهد هستیم.
وی افزود: رویکرد دوم فرهنگ سازی بود که منشور به دنبال آن بود توسعه آموزش عمومی و توسعه ترویج قرآن را رشد که در این زمینه بر اساس تلاشها کارهای خوبی شده است و البته با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: رویکرد سوم نظام سازی بود که این رویکرد کشف نظامهای سیاسی فرهنگی و اجتماعی است و هنوز روی زمین و حوزه و دانشگاه باید در این زمینه فعالتر شوند و در این زمینه بودجهای نیز در سال جاری اختصاص یافته است.
وی افزود: توسعه فرهنگ قرآنی یک مثلث سه ضلعی شامل توسعه معرفت قرآنی، توسعه ایمان قرآنی و توسعه رفتار قرآنی است که رشد متوازن این سه ضلع هدف ماست و بر اساس آن کار را پیش میبریم.
در ادامه حجت الاسلام محمدی در پاسخ به سوال مجری پیرامون ناهماهنگیهایی درمورد اجرایی شدن سند توسعه فرهنگ قرآنی گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی امور مربوط به سیاستگذاری، تعیین ضوابط و نظارت در حوزه قرآنی را بر عهده دارد.
وی با اشاره به اسناد مهم کشور در حوزه قرآنی گفت: سند توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، سند راهبردی توسعه فعالیتهای تبلیغی ترویجی قرآنی و سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: در حال حاضر سیاستگذاری در حوزه قرآنی به درستی انجام شده است، اما متأسفانه در حوزه اجرای اسناد مصوب قرآنی دچار مشکل هستیم لذا ضرورت دارد سازمانی به صورت متمرکز اجرایی شدن این اسناد را رصد و پیگیری کند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: با توجه به دستاوردهای بسیاری که در ۱۰ سال اخیر در حوزه قرآنی به دست آمده، ضرورت دارد این مجموعه تکمیل شود.
وی تصریح کرد: عدم موفقیت در حوزه اجرای اسناد قرآنی باید آسیبشناسی شود و اگر به این نتیجه رسیدیم که کار شورایی پاسخگو نیست سازمان امور قرآنی کشور برای اجرای اسناد تشکیل شود و شورای توسعه فرهنگ قرآنی صرفاً به سیاستگذاری در حوزه قرآن بپردازد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد بودجه قرآنی توضیح داد: به دستگاههای ذیربط علاوه بر بودجه سالانه، بودجه قرآنی نیز به صورت تفکیک شده اختصاص داده میشود، اما بودجه اجرای سند توسعه فرهنگ قرآنی که به صورت مستقل است در سال ۱۳۹۱ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بوده، اما این مبلغ در سال ۱۳۹۹ به ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.
حجت الاسلام محمدی با اشاره به ابلاغ مصوبه یکسانسازی فعالیتهای قرآنی توسط معاون اول رئیس جمهور افزود: طبق این مصوبه سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور تسریع و شفافسازی مراحل اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی، موظف است با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به یکسانسازی عناوین و محتوای برنامهها و فعالیتهای قرآنی دستگاهها در لوایح بودجه سنواتی با مفاد اسناد راهبردی اقدام کند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان سخنان خود گفت: علی رغم مشکلات اقتصادی در کشور حضور مردم و کمکهای مردمی به حوزه قرآنی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.