پخش زنده
امروز: -
معاون پرستاری وزارت بهداشت از ارائه خدمات مراقبت پرستاری به بیش از ۴۵ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ توسط ۵۶۱ مرکز خدمات مراقبت و مشاروه پرستاری در منزل خبر داد.
به گزارش خبرنگار حوزه سلامت گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وبدا، خانم دکتر مریم حضرتی با بیان اینکه ارائه خدمات مراقبت پرستاری در منزل، کاهش مراجعات و موارد بستری بیمارستانی، کاهش هزینه ها، ارتقای خودمراقبتی بیماران مبتلا و خانواده آنها و افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت را به دنبال دارد، اظهار داشت: حدود هزار مرکز مراقبت پرستاری در منزل مجوز فعالیت دارند که از این تعداد ۵۶۱ مرکز فعال هستند.
وی افزود: با توجه به ظرفیت مراکز مشاوره و ارائه مراقبتهای پرستاری در منزل و در راستای توانمند سازی، سازماندهی و ارتقای کیفیت خدمات این مراکز، دستورالعمل "نحوه مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در منزل" و همچنین، بسته استاندارد خدمات پزشکی و پرستاری در منزل در مبتلایان به کووید ۱۹ خفیف با مشارکت واحدهای مختلف صف و ستاد تدوین و ابلاغ شده است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت اضافه کرد: مراکز مشاوره و ارائه خدمات مراقبتهای پرستاری در منزل، به رغم مواجهه با چالشهای بسیار در همه گیری جهانی کووید - ۱۹ توانستند با ارائه خدمات پزشکی، پرستاری، توانبخشی و تجهیزاتی، به نیاز جامعه پاسخ دهند که جای تقدیر دارد.
خانم دکتر حضرتی، راحتی و آسایش بیمار و خانواده، کاهش سردرگمی بیماران و همراهان در مراکز درمانی، آگاهی همراهان و خانواده بیمار از روند بهبودی بیمار، کاهش مراجعات به مراکز درمانی، صرفه جویی اقتصادی برای بیماران، استفاده بهینه از تختهای بیمارستان برای بیماران نیازمند، کاهش انتشار عفونتهای بیمارستانی و قرنطینه افراد مبتلا برای جلوگیری از انتشار عفونت را بخشی از مهمترین مزایای این طرح برشمرد و گفت: از سوی دیگر، فقدان پوشش بیمهای خدمات و عقد قرارداد توسط سازمانهای بیمه گر با مراکز مراقبت در منزل، فقدان واقعی بودن تعرفههای خدمات پرستاری در منزل، هزینه بالا و مشکلات تامین وسایل و اقلام حفاظت شخصی، فقدان پوشش بیمه مسئولیت حرفهای جهت پرستاران شاغل در این مراکز و ناآگاهی کافی جامعه از خدمات مراکز مراقبت پرستاری در منزل از مهمترین چالشهای پیش روی این مراکز تلقی میشوند که نیاز به مداخله عاجل دارد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف نهایی همه اقدامات این معاونت، افزایش رضامندی گیرندگان خدمت است، تصریح کرد: از آنجا که مردم تمایل دارند خدمات سلامت را در منزل دریافت کنند، رفع موانع به ویژه واقعی شدن تعرفهها و پوشش بیمهای خدمات پرستاری در منزل میتواند گامی مؤثر در توسعه و ارائه خدمات مورد نیاز جامعه در منزل، چه در طی همهگیری جهانی کووید ۱۹ و چه بعد از آن باشد که پیامد آن، کاهش بخشی از بار نظام سلامت خواهد بود.