پخش زنده
امروز: -
بک لینکهای باکیفیت میتوانند رتبه سایت را ارتقا بخشند و جایگاه آن را در موتورهای جستجو بالا ببرند.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ رتبه سایت همیشه از اهمیت بالایی برای وبمسترها برخوردار بوده است. عوامل متعددی در اعتبار یک سایت و ظهور آن در صدر نتایج موتورهای جستجو نقش دارند که از میان آنها میتوان به وجود بک لینکهای باکیفیت اشاره کرد.
بک لینک چیست؟
بک لینک در واقع یک لینک ساده از وب سایتی به وب سایت دیگر است. موتورهای جستجو از بک لینک برای رتبه دهی وب سایتها استفاده میکنند؛ چراکه لینک شدن یک وب سایت به دیگری، به معنای درستی و ارزش بالای محتوا است؛ بنابراین بک لینکهای باکیفیت میتوانند رتبه سایت را ارتقا بخشیده و جایگاه آن را در موتورهای جستجو بالا ببرند.
بک لینکها چگونه عمل میکنند؟
بک لینکها را میتوان مکالمه بین چند وب سایت به شمار آورد؛ مکالماتی که نقش بسیار مهمی را در الگوریتم موتور جستجو، سئو و بهبود سایت ایفا میکنند. فرض کنید که بلاگر A مطلب جذابی را درباره یک رویداد ورزشی منتشر میکند. حال بلاگر مشهور B با لینک دادن به این مطلب، نقطه نظر خود را به اشتراک گذاشته و با این کار باعث به وجود آمدن یک بک لینک به نوشته بلاگر A میشود. افراد دیگری نیز وجود دارند که با لینک دادن به مطلب بلاگر مشهور B، رتبه آن سایت را بالا میبرند؛ بنابراین نوشته بلاگر A نیز در این میان ارزش بالایی پیدا میکند.
تفاوت لینک و بک لینک
حتما تاکنون برایتان پیش آمده که هنگامی که در حال خواندن یک صفحه هستید، با کلیک روی یک آیتم خاص (متن، تصویر و غیره) به صفحه دیگری منتقل شده اید. اگر این آیتم شما را به به صفحهای در همان وب سایت ارجاع دهد به آن link و اگر شما را به صفحهای در وب سایتهای دیگر هدایت کند، به آن backlink میگوییم. در واقع سایت فعلی با لینک کردن یک سایت خارجی، به آن اعتبار بخشیده و به اصطلاح حامی آن شده است. جالب آنکه واژه بک نیز در لغت معنای حمایت و پشتیبانی را میدهد.
البته در اینجا باید خاطرنشان کرد که همه بک لینکها سایت شما را به یک میزان حمایت نمیکنند و ارزش یکسانی ندارند. اعتبار دامنه، اعتبار صفحه، محل قرارگیری، تعداد لینکهای خروجی و میزان ارتباط موضوعی سایت موردنظر با سایت لینک دهنده، از جمله فاکتورهایی هستند که سبب کیفیت و اثربخشی بک لینک میشوند.
انواع بک لینک
بک لینکها به طور کلی به دو دسته nofollow و dofollow تقسیم میشوند. برچسب nofollow به موتورهای جستجوگر میفهماند که از لینک مورد نظر چشم پوشی کنند؛ بنابراین هیچ ارزشی بین سایتها رد و بدل نمیشود و رتبه سایت دست نخورده باقی میماند. در مقابل لینکهای dofollow میتوانند موجب ارتقای سایت شده و آن را بیشتر در معرض دید قرار دهند.
البته لینکهای dofollow مخربی نیز وجود دارند که یا از جانب سایتهای مرموز ایجاد میشوند و یا با شکستن قوانین موتورهای جستجو به وجود میآیند. اگر گوگل چنین لینکهایی را شناسایی کند، صاحبان سایت را جریمه کرده و یا کلا به فعالیت سایت خاتمه میدهد. به خاطر داشته باشید که تعداد زیاد بک لینکها لزوما به معنی برتری سایت نیست و آنچه که موجب افزایش درجه میشود، کیفیت بک لینک است.
چطور بک لینک معتبر بسازیم؟
- لینک سایت را به پروفایل خود در رسانههای اجتماعی مختلف اضافه کنید.
- پستهای پربازدید و درجه دار را بهبود و یا گسترش دهید.
- هنگام ایجاد پستها از فیلمهای ویدئویی، فهرست و موارد اینفوگرافیک استفاده کنید. پستهایی که حاوی چگونگی و علت یک امر هستند، بیشتر از پستهای عادی بک لینک دریافت میکنند.
- روی پستهای آموزشی بیشتر تمرکز کنید. این گونه پستها به علت حجم بالای محتوا، کلمات و عبارات بیشتری را شامل شده و اغلب جنبههای مختلف یک موضوع را پوشش میدهند.
- به عنوان نویسنده مهمان در بلاگها و وب سایتهای دیگر مطلب منتشر کنید.
- با اینفلوئنسرهایی که در زمینه شما فعالیت میکنند تماس برقرار کرده و از آنها بخواهید در صورت تمایل، به پستهای شما لینک دهند.
- مصاحبهای با اینفلوئنسرها ترتیب داده و لینک گفتگو را برای آنها ارسال کنید. به احتمال زیاد آنها نیز به سایت شما لینک خواهند داد.
خرید بک لینک
برای افزایش اعتبار و موفقیت یک وب سایت باید نکات سئو را به خوبی رعایت کرد و مطابق چارچوبها پیش رفت. با این حال عدهای قصد دارند تا این راه صد ساله را یک شبه طی کرده و در همان ابتدای کار خود را بالا بکشند. در حال حاضر سایتهایی وجود دارند که با دریافت مبلغ مشخص و به کارگیری روشهای گوناگون، رتبه شما را در جستجوگرها بالا میبرند.
البته خرید بک لینک میتواند افراد را به دردسرهای بزرگی بیاندازد. زیرا همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، موتورهایی مانند گوگل این کار را خلاف سیاستهای سایت دانسته و با متخلف برخورد میکنند. در حقیقت خرید بک لینک میتواند یک اشتباه بزرگ باشد و جریمه گوگل را در پی داشته باشد.
چگونه بک لینک سایت را بررسی کنیم؟
ابزارهای نظارتگر متعددی وجود دارند که امکان بررسی بک لینکهای وب سایت را فراهم میآورند. از جمله این ابزارها میتوان به کنسول جستجوی گوگل، SEMRush، Ahrefs و ... اشاره کرد.
بررسی بک لینکها از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به قوانین وبمستر گوگل، شما باید از مالکین وب سایتهای مخاطره آمیز بخواهید تا لینکهای خود را از سایت شما حذف کنند. در غیر این صورت، گوگل وب سایت شما را تنبیه کرده و رتبه آن در نتایج جستجو را کاهش میدهد؛ بنابراین بهتر است از پاسخ مربوط به سه سوال زیر آگاهی داشته باشید:
- بک لینکهای شما در چه سایتهایی هستند؟
- چگونه میتوان از سایتهای مخرب باخبر شد؟
- چگونه میتوان با مالک سایتهای بک لینک مخرب تماس گرفت؟
خوشبختانه تمام این سوالات در صورت استفاده از ابزارهای مناسب، به راحتی پاسخ داده میشوند.
با کمک سرچ کنسول گوگل میتوان سایت خود را ارتقا داده و بک لینکها را مشاهده کرد. توجه داشته باشید که کار با این کنسول، بسیار وقت گیر و شامل محدودیتهایی میشود. ابزارهای بهتر و سریعتر دیگری برای این منظور وجود دارند. به عنوان مثال با استفاده از SEMRush میتوان خیلی سریع به سه پرسش مهم مطرح شده در بالا و بسیاری از پرسشهای دیگر پاسخ داد.
ابزار SEMRush دارای دو بخش اصلی بوده که به طور خاص به بک لینکها مرتبط میشوند. بخش اول به نام Backlink Analytics به شما اجازه میدهد تا رقبای خود را مورد ارزیابی قرار دهید. بخش دوم، حسابرسی بک لینک یا همان Backlink Audit است.