مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه راه و مبنای فعالیت همه معلمان
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین معتقد است سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه و مبنای فعالیت همه معلمان است و معلمان نقش کلیدی در اجرای این سند مهم دارند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین به موضوع اجرای سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: سند تحول آموزش و پرورش همسازی میان آموزش و پرورش و محیط آن و همچنین تفکر عمیق بر روی تعلیم و تربیت را دنبال میکند.
وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه و مبنای فعالیت همه معلمان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۴ است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: تا افق ۱۴۰۴ آموزش و پرورش بر اساس سند بنیادین تحول ۱۳۱ راهکار و ۲۳ فعالیت عملیاتی برای پویایی این نهاد علمی و تربیتی تعریف کرده است.
وی افزود: برشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در استان قزوین تعریف شده است و بر همین اساس وضع موجود تحلیل شده و کارکنان آموزش و پرورش درک واقع بینانهای از شرایط موجود پیدا کرده اند.
اصغری تصریح کرد: برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید نگاه استراتژیک در میان مدیران آموزش و پرورش شکل بگیرد تا بتوانند به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنند.
وی افزود: آموزش و پرورش یک نهاد بنیادی است و نیازمند همراهی و همکاری همه دستگاههای اجرایی کشور است و تا زمانی که نگاه کل گرایانه در کشور شکل نگیرد، آموزش و پرورش نمیتواند به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تأکید کرد: با توجه به شیوع کرونا، برخی از دانش آموزان توان دستیابی به اینترنت و استفاده از شبکههای مجازی و شاد را ندارند، بر همین اساس با همراهی دستگاههای اجرایی میتوان زیرساختهای دسترسی دانش آموزان را فراهم کرد.
وی افزود: معلمان، محوریترین نقش اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بر عهده دارند و باید توانایی اینکه بتوانند دانش آموزان را بر اساس نیازهای آینده تربیت کنند، را داشته باشند.
اصغری خاطرنشان کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، باید بتوانیم آموزش و پرورش را به یک سازمان یادگیرنده تبدیل کنیم تا بتوانیم به عنوان مثال در شرایط کرونایی، از بهترین ابزارهای موجود برای آموزش و تربیت دانش آموزان استفاده کرده و این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
وی افزود: اولیا یکی از ذینفعان اصلی آموزش و پرورش هستند و باید مشارکت پذیری و مشارکت جویی را در میان آنها تقویت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در تلاش هستیم تا به مناطق محروم استان توجه ویژهای کنیم و حتی برای یک دانش آموز در مناطق محروم، یک معلم منصوب کردیم.
وی افزود: تشکیل شورای تعلیم و ترتیب روستا، یکی از ابتکارات آموزش و پرورش استان قزوین است که بر این اساس، از دهیاران کمک گرفتیم تا ریشههای بیسوادی در میان روستاییان به ویژه دختران را شناسایی کنیم و آنها را از بین ببریم.
اصغری به سایر اقدامات صورت گرفته برای تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم استان اشاره کرد و گفت: با اقداماتی از جمله راه اندازی مدارس شبانه روزی و همچنین فرستادن معلمان به مناطق محروم حتی برای آموزش به یک دانش آموز، در تلاش هستیم تا عدالت آموزشی را در استان برقرار کنیم.
وی افزود: کمیتههای ۹ گانه برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در استان تشکیل شده است و باید بتوانیم با مشارکت همه افراد و ذیفعان این سند را اجرایی کنیم و آموزش و پرورش را به یک سازمان یادگیرنده تبدیل کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان درباره برگزاری امتحانات دانش آموزان در شرایط فعلی نیز گفت: امکان برگزاری حضوری آزمونهای نوبت اول مقدور نیست، اما امیدواریم که بتوانیم امتحانات پایانی خردادماه را به صورت حضوری برگزار کنیم و در حال تدوین سناریوهای مختلف هستیم، اما آموزنهای پایههای نهم و دوازدهم حتماً با رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
وی افزود: امسال هزار و ۱۷ مدرسه به اینترنت رایگان دسترسی پیدا کردند و امیدواریم سایر مدارس استان به ویژه در مناطق محروم از این امکانات بهرهمند شوند.
اصغری خاطرنشان کرد: در آخرین نشست شورای آموزش و پرورش استان، مشکلات مناطق و شهرستانها بررسی شد و به زودی مشکلات ۱۸۰ مدرسه نیز به زودی برطرف خواهد شد.
وی افزود: ۲۵۳ هزار نفر دانش آموز در استان داریم که ۴ هزار و ۳۰۰ دانش آموز به اینترنت دسترسی ندارند و ۱۳ هزار و ۶۵۰ نفر از دانش آموزان نیز مشکل گوشی هوشمند دارند که به دلیل ضعف مالی خانوادهها نمیتوان برای آنها گوشی تهیه کرد بر همین اساس بستههای آموزشی و الکترونیک و درس نامههایی تولید و در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد.
اصغری از همه خیران استان خواست تا با خرید گوشی هوشمند و یا تبلت به یاری دانش آموزان نیازمند بشتابند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: والدین و دانش آموزان همچنان از شبکه شاد نارضایتی دارند که پیشنهاد میکنیم بخشی از آموزشها به ساعات بعدازظهر منتقل شود تا شبکه شاد با کندی روبه رو نشود.