اقبال مردم و اصناف به خرید و فروش اینترنتی
خرید و فروش های اینترنتی در روزهایی که با محدودیت خرید حضوری مواجه هستیم، جایگزین مناسبی برای عادتهای قبلی و بیرون رفتن از خانه است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، مرکز همدان، این خریدها میتواند به دوران پس از تعطیلیهای گسترده هم تعمیم داده شود تا بتوانیم ازدحامهای هنگام خرید را برای همیشه کنترل کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان میگوید: در این مرحله از تعطیلات اصناف، اقبال خوبی به این سمت وجود دارد که کم کم صنوف بیشتری به این مسیر روی آورند.
آقای متین، یک راه مطمئن را ثبت نام در سایت امیران برای اصناف میداند و میگوید تاکنون شکایتی ثبت نشده است و اگر کسی مشکلی برایش پیش آید میتواند با شمارهی ۱۲۴ تماس بگیرد.
سرهنگ سرخوش نهاد رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان همدان نیز توصیه میکند: برای پیشگیری از مشکلات احتمالی از سایتهای خارجی خرید نکنید، قبل از تحویل کالا هیچ پولی به هیچ عنوانی پرداخت نکنید، به شماره تلفنی که در سایت اعلام شده اکتفا نکنید زیرا ممکن است جعلی باشد.
بیشتر بدانیم:
فروشگاه اینترنتی درهرلحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی به مشتریان است. فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی ندارد و مشتریان میتوانند از هر کجا خرید اینترنتی انجام دهند. خریدار میتواند ساعتها در فروشگاه مشغول بررسی اجناس از قبیل فیلم، موبایل، کتاب و موارد دیگر باشد. فروشگاه اینترنتی هیچ محدودیتی برای تعداد مشتریان ندارد. فروشگاه اینترنتی حق انتخاب بیشتری در اختیار خریداران قرار میدهد.
در این مبحث میخواهیم ویژگیهای یک فروشگاه الکترونیکی خوب را معرفی نمائیم این ویژگیها را در چندین مورد میتوان بررسی نمود که در ذیل به تک تک آنها اشاره میکنیم:
۱ – کالا:
یک فروشگاه الکترونیکی خوب فروشگاهی است که کالاهایش متنوع بوده یعنی فقط در یک طیف محصولی نباشد بلکه در چندین طیف ارائه گردد و اگر فروشگاه محصولات گوناگونی دارد حتماً آنها را طبقه بندی کرده، تا خریدی راحت برای مشتریان فراهم کند. مثلاً طیف محصولات آرایشی و بهداشتی را از مواد غذایی و آن را از لوازم منزل جدا کند و در طبقات مختلف جای دهد.
فروشگاهها باید در مورد محصولات خود اطلاعات درستی را به مشتری ارائه دهند. علت اینکه مردم برای خرید به فروشگاه الکترونیکی مراجعه میکنند فراهم بودن اطلاعات در مورد کالا، قیمت آن و صرفه جویی در زمان است. آنها باید این موارد را در اولویت کاری خود قرار دهند و دورنمای شغلی مناسبی را برای خود فراهم سازند.
۲ – ارائه خدمات مناسب به مشتری:
مسلماً از مواردی که برای هر خریدار بسیار مهم میباشد خدماتی است که یک فروشگاه در ازای خرید محصول ارائه میدهد. انسجام یک فروشگاه در این مسأله باعث خریداران بیشتر میشود. این خدمات میتواند در موارد مختلفی باشد مثلاً یک فروشگاه خوب یک گروه پشتیبانی برای مشتریهای خود در نظر میگیرد تا به سوالات آنها در مورد محصولات پاسخ دهند و به مشتریان در انتخاب کالا کمک کنند. فروشگاههای خوب یک سری خدمات رایگان برای مشتریان در نظر میگیرد. این خدمات میتواند در مورد هزینهی حمل و نقل و یا برای مشتریهای که بیش از یکبار از آنها خرید میکنند تخفیفات ویژهای در نظر بگیرید.
۳ – متقاعد کردن و راهنمایی:
این مسأله مربوط به برقراری ارتباط با مشتری میباشد. مسأله متقاعد کردن مشتری برای خرید از فروشگاه خیلی گسترده میباشد. در وهلهی اول یک فروشگاه خوب باید یک ظاهر مناسب و جذاب داشته باشد این فقط مربوط به تجارت در دنیای مجازی نمیشود در تجارت سنتی هم مسلماً یک فروشگاه با ظاهر مناسب مشتریهای بیشتری را به خود جذب میکند. یک فروشگاه با ایجاد یک ظاهر مناسب میتواند به مشتری این گونه القا کند که در این مکان حتماً کالای مورد نیازش را پیدا خواهد کرد.
سایت یک فروشگاه باید به گونهای باشد که زمان مورد نیاز برای خرید مشتری را به حداقل برساند، سایتها باید سرعت بالایی داشته «غیر انبوه» و شلوغ نباشند؛ و دسترسی به آنها به راحتی امکان پذیر باشد. به گونهای که افراد به سادگی بتوانند کالای مورد نیاز خود را پیدا کنند. سایتهای قابل دسترس و کم تراکم، زمان فروش را کوتاه و میزان تلاشی که مصرف کنندگان باید صرف درک و فهم و چگونگی فروش اینترنتی کنند را اقتصادی میسازد.
۴ – ایمنی:
ایمنی سایت فروشگاههای اینترنتی یک مسأله خیلی جدی و مهم است. مصرف کنندگان نسبت به افشای اطلاعات مالی و خصوصی خود نگرانی دارند. فروشگاهها باید امنیت اطلاعات شخصی و خصوصی مشتری خود را تضمین کنند؛ و به آنها در مورد چگونگی عملکردشان در این مورد توضیح دهند.
۵ – قیمت گذاری:
قیمت گذاری در بازار سنتی بر مبنای هزینه صورت میگیرد. در یک زنجیره ارزش عمودی فعالیتها باید به صورت سلسله مراتبی تعریف شوند بدین منظور که تا مراحل اولیه آن انجام نشود، نتوان مراحل بعدی را آغاز کرد. اما در فروشگاه الکترونیکی قیمت گذاری به صورت عمودی نیست. قیمت گذاری بر مبنای هزینه دیگر پاسخگوی نیاز بازار نخواهد بود.
- به علت پایین بودن هزینه جستجو در اینترنت قیمت و حاشیه سود نیز کاهش مییابد.
- حذف خرده فروشان در بازارهای الکترونیکی هزینهها و در نتیجه قیمت تمام شده را پایین میآورد. در فروشگاههای الکترونیکی خوب با ایجاد تنوع بیشتر در کالاها و خدمات، قیمتها در رنجهای مختلفی ارائه میشود تا مشتریان بتوانند بنابر توانایی مالی و میزان رفاه خود، کالا و خدمات متناسب خود را دریافت نمایند.
۶ – ایجاد یک سیستم پرداخت روان و دقیق:
فروشگاه الکترونیکی ایده آل علاوه بر اینکه باید امنیت سایت خود را تضمین کند باید برای مشتریها یک سیستم پرداخت آسان و راحت را فراهم کند تا تمامی افراد با هر میزان تحصیلات بتوانند از خدمات فروشگاه بهرهمند شوند. موارد ذکر شده در قسمت فوق، نمونههای مشروحی از نشانههای یک فروشگاه اینترنتی ایده آل و مناسب میباشد. درقسمت ذیل ویژگیهای یک فروشگاه اینترنتی را به طور گزینهای و کلی عنوان مینمائیم.
ویژگیهای فروشگاه اینترنتی:
۱. فروشگاه اینترنتی در هر لحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی به مشتریان است.
۲. فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی ندارد و مشتریان میتوانند از هر کجا خرید اینترنتی انجام دهند.
۳. خریدار میتواند ساعتها در فروشگاه مشغول بررسی اجناس از قبیل فیلم، موبایل، کتاب و موارد دیگر باشد.
۴. فروشگاه اینترنتی هیچ محدودیتی برای تعداد مشتریان ندارد.
۵. فروشگاه اینترنتی حق انتخاب بیشتری در اختیار خریداران قرار میدهد.
۶. ابزار تبلیغی مناسب در جهت فروش محصولات شما.
۷. کاهش هزینههای جانبی نظیر اجاره محل، هزینه ویترین و انبار، فروشنده، خواب سرمایه و ... نسبت به یک فروشگاه سنتی.
۸. تحویل کالای خریداری شده درب منزل، بیمه بودن کالا و عدم مشکل حمل و نقل.