پخش زنده
امروز: -
معاون شهردار تهران: مشکل شهرداری پایتخت در حوزه تامین منابع مالی همچنان به قوت خود باقی است و امروز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری تهران واریز شد.
سید مناف هاشمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه بازدید از ایستگاه مترو امیرکبیر افزود: مشکل شهرداری پایتخت در حوزه تامین منابع مالی همچنان به قوت خود باقی است و براساس آخرین تلاشهای صورت گرفته برای نقد شدن هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مالی با وجود سختگیریهای بانک رفاه به عنوان بانک عامل، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری تهران واریز شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: مشکلی که دربحث اوراق مشارکت وجود دارد این است که کارشناسان شهرداری املاک این سازمان هنگامی که برای وثیقه کارشناسی و قیمت گذاری میکنند با نظر کارشناسان بانک رفاه تغییر میکند به این ترتیب که وقتی کارشناس شهرداری یک ملک را صد میلیارد تومان قیمت گذاری میکند، کارشناس بانک رفاه، آن را ۶۰ میلیارد تومان تخمین میزند.
آقای هاشمی گفت
: در همین شرایط ۴۰ درصد از قیمت ملک کاهش مییابد این در حالی است که وقتی برای وثیقه نیز ارائه میشود بار دیگر ۵۰ درصد از قیمت آن کاسته میشود.
وی در تشریح علت این رویه افزود: براساس بند «و» تبصره ۵ اوراق مشارکت مالی ۵۰ درصد وثایق و ضمانتها بر عهده دولت است، اما بانکها معتقدند دولت سهم خود را پرداخت نمیکند به همین دلیل تلاش میکنند وثیقههای لازم را از شهرداری دوبرابر دریافت کنند، همین موضوع باعث میشود شهرداری در ارائه وثیقه دچار مشکل شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: وقتی به حمل و نقل عمومی کمک نمیشود حداقل در این موارد سخت گیرانه عمل نکنند، با این همه دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت تا حدی پیمانکاران مترو را فعال کرده است و امیدواریم بقیه منابع مالی تا پایان سال به حساب شهرداری واریز شود، تا بتوانیم ایستگاههای ۱۲ گانه مترو در خطوط شش و هفت را که بیش از ۹۰ درصد آنها تکمیل شده اند به بهره برداری برسانیم.
مناف هاشمی درباره تامین واگن مترو نیز گفت: در این زمینه مشکل خیلی عمیقتر است، هم اکنون هزار و ۵۰۷ واگن در مترو تهران فعال است که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ واگن نیازمند بازسازی هستند، بنابراین در شرایطی که امکان خرید واگن جدید وجود ندارد، دولت و شهرداری باید به صورت مشترک منابع مالی بازسازی این واگنها را تامین کنند، البته هفته گذشته در جلسهای با شهردار تهران و مدیرعامل بانک شهر یک قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن با واگن سازی تهران تنظیم شده است که امیدواریم در زمان مقرر با تامین منابع مالی ساخته شوند.
وی افزود: همچنین در قالب تبصره ۱۸، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید در چارچوب ارائه تسهیلاتی در حوزه نوسازی و بازسازی اتوبوسهای شرکت واحد منابع مورد نیاز را تامین کنند که قصد داریم این شیوه را نیز در بازسازی واگنهای مترو نیز به کار بندیم.
مناف هاشمی گفت: اگر این اتفاق بیافتد حدود ۴۰۰ دستگاه واگن مترو بازسازی خواهد شد و با این کار سرفاصلههای قطارها در بسیاری از مسیرها کوتاهتر میشود و از همه مهمتر امنیت مردم و همکاران ما در مترو تضمین خواهد شد.
وی اضافه کرد: با این همه این اقدامات کافی نیست، زیرا هرچه کار عمرانی در مترو بیشتر میشود همزمان باید واگنها نیز اضافه شود، هم اکنون در صورت تکمیل خط شش و هفت مترو حداقل به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ واگن جدید نیاز داریم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به نیاز مالی حمل و نقل عمومی تهران در ۲۰ سال آینده گفت: در این بازه زمانی حداقل به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم که دولت و شهرداری تهران باید برای تامین آن و داشتن یک ناوگان حمل و نقل عمومی مطمئن و استاندارد برنامه ریزی و تلاش کنند.
وی درباره ایستگاه متروی امیرکبیر نیز افزود: این ایستگاه در خط شش قرار دارد، مراحل پایانی ساخت آن در حال انجام است، هم اکنون دو رشته پله برقی آن نصب شده است و شش رشته پله برقی دیگر هم در روزهای آینده نصب خواهد شد و در ۲۷ آذرماه هم زمان با ایستگاه برج میلاد به بهره برداری خواهد رسید.