پخش زنده
امروز: -
مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطهای در آبان امسال را ۴۶ و ۴ دهم درصد اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۶.۴ درصد بیشتر از آبان ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.
نرخ تورم نقطهای آبان ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۵،۰ واحد درصد افزایش یافته است.
نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» با افزایش ۱۶،۱ واحد درصدی به ۵۶.۶ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ۰.۱ واحد درصدی به ۴۱.۸ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ۴۵،۷ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ۴،۴ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۰،۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۸،۱ واحد درصد افزایش داشته است.
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل میباشد. نرخ تورم ماهانه آبان ۱۳۹۹ به ۵،۲ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۸ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۱۳.۰ درصد و ۱.۶ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۴،۷ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل، ۲.۴ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۷.۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است.
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به آبان، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه آبان ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به ۲۹،۰ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱،۸ واحد درصد افزایش نشان میدهد.
همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۲۹،۰ درصد و ۲۸.۸ درصد میباشد که برای خانوارهای شهری ۱،۷ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است.
در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمهای، لوبیا سبز، سیب زمینی)، گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، گوشت گاو یا گوساله، گوشت گوسفند)، گروه «روغنها و چربیها» (روغن نباتی جامد، کره غیرپاستوریزه، روغن مایع)، گروه «میوه و خشکبار» (نارنگی، موز، انگور) میباشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای آماده)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (بخاری گازی، انواع شوینده، لوازم پلاستیکی آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.
همچنین گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آبان ماه ۱۳۹۹ برای دهکهای مختلف هزینهای از ۲۶،۳ درصد برای دهک اول تا ۳۵.۲ درصد برای دهک دهم است.